Leisure Suit Larry: Reloaded Preview

Leisure Suit Larry: Reloaded Preview

Leisure Suit Larry. Menig gamer kent de naam wel. De oudere generatie kent Larry nog van het eerste geweldige spel en de nieuwere generatie herinnert zich het afgelopen spel van Leisure Suit Larry misschien nog wel, en dat spel was niet echt geweldig. Replay Games snapt dat Larry weer terug moet naar zijn roots. Daarom heeft de ontwikkelaar het origineel compleet op de schop gegooid voor de huidige generatie gamers.

Voordat ik Larry kon previewen, moest ik mijn leeftijdscategorie invullen. Dat deed ik. De game geloofde niet dat ik die leeftijd had, waardoor ik nogal moeilijke vragen moest beantwoorden. De vragen zouden waarschijnlijk niet moeilijk zijn voor Amerikanen, maar voor een niet-Amerikaan zijn de vragen niet te beantwoorden zonder hulp van Google. Absoluut niet leuk, maar ik zie het als een kleine verkeersdrempel op een anderzijds gladde weg. Een gladde weg, maar wel met de nodige bochten.

Mocht je het nog niet door hebben: we hebben te maken met een puzzelgame. Je wordt door een taxi voor een bar gedropt en het is je doel om de ware te vinden. Ga maar aan de slag, kijk maar wat je doet en hoe je het doet. Dat is de insteek van Leisure Suit Larry. Dat en humor. Alles wordt verteld door een onzichtbare man met een mooie stem en hij maakt regelmatig de meest foute opmerkingen en beledigt Larry ook ongevraagd. Het leuke is dat Larry af en toe weer op de mooie stem reageert. Zo heb je lol, ook al boek je totaal geen vooruitgang in het spel. Een leuke zoethouder, aangezien ik wel vaker geen moment vooruit ben gekomen.

Dat ik vaak vast loop met Larry is omdat Larry een puzzelwereld heeft, waarin je ogenschijnlijk willekeurige dingen kunt oppakken en waarmee je van alles kunt doen, waarvan ik vaak geen idee heb. Zo krijg je op een bepaald moment een bierviltje. Je lijkt er niets mee te kunnen, maar als je een beetje erachter komt hoe het spel werkt, weet je dat je er daadwerkelijk wel wat aan hebt, echter is dat totaal niet op de plek waar je het bierviltje krijgt. De kroeg waar je wordt gedropt, is namelijk niet de enige plek in Leisure Suit Larry. Het is een van de velen. Zo kan je op allerlei plekken komen met de taxi of met de benenwagen. Hoe meer plekken je bezoekt, hoe meer je weer vrijspeelt op andere plekken, puur door het oppikken van vreemde objecten en gesprekken met de vreemde mensen die het nachtleven rijk is.

Doe je iets verkeerds, dan is het wel drastisch, aangezien je dan wel hartstikke dood bent. Het doodgaan door een fout straatje in te lopen of door drank mee te nemen in de taxi kan nogal hinderlijk zijn, vooral als je al een tijdje vast zit in Leisure Suit Larry. Doordat je door schijnbaar willekeurige stukken verder komt in het spel, kan je een flinke tijd op hetzelfde moment vastzitten en je wel duizend keer afvragen wat je verder moet doen.

Je bestuurt Larry door te klikken. Wijzen en te klikken. Je kan verschillende dingen kiezen, je kan dingen nader inspecteren, vastpakken, praten, lopen en nog wel meer. Af en toe weet je niet helemaal welke optie je moet kiezen, waardoor je vaak één van de dingen willekeurig kiest om te kijken of je daar iets mee kunt. Soms kom je verder en soms kom je erachter dat je je tijd aan het verdoen bent. Je komt sowieso tot een conclusie, wat betekent dat het nooit helemaal nutteloos is.

Door te klikken kom je verder en uiteindelijk krijg je een praatje met een mooie dame. Dit doe je niet meer door simpelweg te klikken, maar hier kan je ook echt kiezen wat je tegen de mooie dame gaat zeggen. Kijken hoe je haar en het gesprek kunt bespelen, kom erachter wat ze leuk vindt en geef die dingen aan haar. Misschien, heel misschien als je het goed doet, heb je geluk.

Tot zover is Leisure Suit Larry leuk, maar zijn er wel wat verbeterpunten. De grapjes zijn vaak erg leuk en de stemacteurs doen hun werk goed. De grafische, getekende stijl is geweldig en dit samen met de grapjes en de stemacteurs maken Leisure Suit Larry tot een leuke ervaring. Het enige wat Leisure Suit Larry tot zover nog kan verbeteren, is dat je af en toe te lang vastloopt. Een hintsysteem zou bijvoorbeeld erg fijn zijn, zodat je weet hoe je weer even verder komt in het spel. De willekeurige objecten liggen voor het oprapen en het zou fijn zijn als je af en toe een clue krijgt met wat je ermee moet doen.