Life is Strange: Before the Storm Gamescom Preview

Life is Strange: Before the Storm

Keuzes maken in het echte leven is soms al moeilijk zat. Toch maken we steeds vaker ook moeilijke keuzes in games. Telltale heeft ondertussen haast een fortuin verdiend met onze keuzes. Toch zijn zij echt niet de enige die dit soort games maken. Life is Strange wist ons een tijdje geleden op een positieve manier te verbazen. Een titel die een hoop mensen misschien in het begin gemist hebben. Toch is de titel later in de spotlight gekomen, onder meer door een aantal goede aanbiedingen en als PlayStation Plus-titel. Life is Strange is in ieder geval succesvol genoeg om een opvolger te krijgen. Deze opvolger komt er in de vorm van een prequel: Life is Strange: Before the Storm was natuurlijk ook aanwezig op de Gamescom!

Volgende week komt de eerste episode van Before the Storm al uit, maar we kijken toch nog even vooruit naar de game. Before the Storm speelt zich drie jaar voor de gebeurtenissen van de eerste Life is Strange af. De makers van Life of Strange willen hiermee er voor zorgen dat je de game kunt spelen zonder dat je het eerste deel hebt gespeeld. Maar, diegenen die de eerste game hebben gespeeld zullen natuurlijk ook een hoop personages herkennen die deze drie jaar eerder ook al in Arcadia Bay leefden. Zo wordt er een mooie balans gemaakt tussen leuke inside jokes voor ervaren spelers, en toegankelijkheid voor nieuwkomers.

In Life is Strange: Before the Storm speel je met een zestienjarige Chloe Price. Chloe heeft een nare tijd achter de rug, waarin haar vader is overleden. Zoals het eigenlijk ook hoort bij een puber, zet Chloe zich behoorlijk af tegen haar moeder en haar nieuwe stiefvader. Chloe raakt redelijk het verkeerde pad op als zij een ander meisje ontmoet, die haar laat zien wat er nog meer voor spannende dingen in het leven zijn. Dat klinkt misschien niet meteen als een heel leuk of herkenbaar personage om mee te spelen, maar toch vermaakte ik me goed met Chloe. Haar humor is erg donker en sarcastisch, en de aanwezige pers moest dan ook meerdere malen lachen tijdens de gameplay.

In de oorspronkelijke Life is Strange had het hoofdpersonage de mogelijkheid om de tijd terug te spoelen. Dit zorgde ook voor een flinke verantwoordelijkheid voor dit personage: zij kon namelijk door terug in de tijd te reizen bepaalde dingen proberen te veranderen. Toch keert het tijdreizen niet terug in Before the Storm. In plaats daarvan introduceert de game wel het zogenoemde Backtalk-systeem. We hebben ons allemaal wel eens uit een vervelende situatie weten te praten door gewoon brutaal of slim te zijn. Via Backtalk kun je dat ook doen, maar dat is niet zonder risico. Zeg je namelijk het verkeerde, dan kom je nog verder in de penarie.

Wanneer je in een benarde situatie zit met Chloe, kun je er voor kiezen om een Backtalk-dialoog te gebruiken. Er zal dan een balkje in beeld verschijnen waarin je kunt zien of jij of je tegenstander deze discussie aan het winnen is. Je kunt een discussie winnen door goed te luisteren naar je tegenstander en zijn of haar woorden in jouw voordeel te gebruiken. Een tof systeem, ware het niet dat het in het gedeelte wat wij te zien kregen nogal makkelijk was om het juiste antwoord om een discussie te winnen te kiezen. Nu was dit wel het begin van de game, dus het kan zijn dat er nog wel moeilijkere keuzes komen. Als we de medewerker van uitgever Square Enix mogen geloven dan wordt het in ieder geval nog wel moeilijker. In dat geval is het Backtalk-systeem echt een tof systeem, omdat je op deze manier beloond kunt worden voor het risico wat je neemt in de game. Mocht zo’n Backtalk trouwens mislukken, betekent dit niet per se game over. Je zult dan alleen of met de consequenties moeten zien te leven, of een andere manier zien te vinden om datgene wat je wilt voor elkaar te krijgen.

Ook lieten de makers het butterfly-effect zien in de game. Dit zorgt er voor dat je keuzes echt impact hebben. Een kleine keuze kan grote gevolgen hebben in Before the Storm. Zo kan het aantrekken van een bepaald t-shirt er al voor zorgen dat bepaalde mensen je leuker of minder leuk vinden. Of kan een keuze die je helemaal aan het begin van een episode hebt gemaakt, je helemaal op het einde van de episode duur komen te staan. We kregen de gevolgen van bepaalde kleine keuzes te zien, en ik moet inderdaad zeggen (zonder te spoilen) dat het behoorlijk impact had op hoe het verhaal verder liep.

Mijn eerste indruk van Life is Strange: Before the Storm op de Gamescom was erg positief. Misschien is Chloe niet meteen het meest aansprekende personages, maar met haar humor weet ze je vast voor je te winnen. Het Backtalk-systeem heeft potentie, maar ik hoop alleen dat de moeilijkheidsgraad nog iets omhoog gaat. De keuzes die je maakt lijken in ieder geval wel echt impact te hebben, en dat is iets wat vooral indruk maakt!