Life is Strange: Before the Storm Review

Life is Strange wist in 2015 een hoop mensen te verrassen. Niet alleen Telltle bleek goede episodische games te kunnen ontwikkelen, ook Dontnod Entertainment bleek er wat van te kunnen. Nu krijgen we van een andere ontwikkelaar (Deck Nine) een prequel op Life is Strange. Hoe gaan zij het doen?

In Life is Strange: Before the Storm kruipen we niet in de huid van Max. Wel kruipen we in de huid van een ander bekend personage uit het origineel: Chloe Price. In de aankomende episodes zullen we zien hoe zij zich ontwikkelt en hoe haar relatie tot Rachel Amber vormt.

Episode 1: Awake

In Before the Storm dus aandacht voor Chloe, die op het moment van Before the Storm 16 jaar oud is. Before the Storm speelt zich drie jaar af voor de gebeurtenissen uit het eerste deel van. Hierdoor hoef je niet de eerste serie hebben gespeeld, maar voor diegenen die het wel gespeeld hebben zijn er een hoop bekende locaties en personages. Ik zou dan ook aanraden om het eerste deel te spelen, omdat je op deze manier veel meer meekrijgt van het verhaal in Before the Storm.

Toch is Before the Storm ook anders dan de oorspronkelijke Life is Strange. De eerste Life is Strange draaide namelijk om Max en haar mogelijkheid om de tijd terug te draaien. Chloe heeft deze krachten niet en dus zullen we het in Before the Storm moeten doen zonder deze ‘superkrachten’. Wel heeft Chloe een andere mogelijkheid, een mogelijkheid die een stuk realistischer is. In gesprekken kan Chloe op bepaalde momenten namelijk een backtalk challenge aangaan. Die doe je door een gespreksoptie te kiezen waar blauwe spreekwolkjes omheen staan. Hierna zal Chloe proberen om zich uit een bepaalde moeilijke situatie te praten. Dit doe je door goed te luisteren naar je ‘tegenstander’ en hem of haar een gevat antwoord te geven. Doe je dit niet goed, dan loop je de kans dat je het erger maakt. Ik moet zeggen dat ik het backtalken niet echt moeilijk vond. Wel heeft het me meerdere malen hardop laten lachen. Chloe is een puberende meid die niet op haar mondje is gevallen. Haar sarcastische en soms ook grove opmerkingen vielen bij mij in ieder geval in de smaak.

De eerste episode van Before the Storm draait voornamelijk om hoe Rachel en Chloe elkaar ontmoeten en hoe er een vriendschap tussen beide opbloeit. Nu kan ik me voorstellen dat dat niet voor iedere gamer klinkt als een aantrekkelijk verhaal. De episode komt dan ook een beetje langzaam op gang. Toch komt dat in het tweede deel van de episode helemaal goed. Er komt een mysterieuze vibe rondom het verhaal te hangen. Ook wilde ik graag weten hoe het af zou gaan lopen met de twee. Ik zal niet spoilen, maar het einde van de eerste aflevering smaakt echt naar meer. En dat is altijd een goed teken bij een episodische game.

Technisch ziet de game prima in elkaar. Er zijn minder grafische bugs dan in de Telltale games. Ook de lip-syncing en de voice-acting zijn beter voor elkaar dan de vorige Life is Strange. De grafische stijl is prettig aan het oog. De soundtrack van Britse indie-band Daughter steelt de show. Ondanks een ietwat slome start weet Awake enorm te boeien. Ik kan haast niet wachten op de volgende episode, en dat is ongeveer het grootste compliment wat je een episodische game kunt maken.

Episode 2: Brave New World

In de eerste episode maakten we vooral kennis met de vriendschap tussen Chloe en Rachel. Chloe zit persoonlijk niet zo lekker in haar vel, haar vader is overleden en ze heeft ongeveer met iedereen in haar leven ruzie. Haar moeder probeert er het beste van te maken, maar haar stiefvader is in haar ogen een complete lul. In de tweede episode, genaamd Brave New World, komt het leven van Chloe nog verder op zijn kop te staan. Er vinden een aantal hele heftige gebeurtenissen plaats, waardoor ze nog meer op Rachel is aangewezen.

Nog meer dan het eerste deel draait het tweede deel van Before the Storm dus om de relatie tussen Rachel en Chloe. Je gaat steeds meer jezelf kunnen inleven in de twee. Best knap al je je bedenkt dat het gaat om twee pubermeisjes. Daar nemen de makers af en toe best goed de tijd voor. Zo is er een stukje waarin je stuk voor stuk een aantal attributen uit een kast moet halen om zo meer van de gedachtes van Chloe te horen. Dat haalt enigszins het tempo uit het verhaal, maar zorgt wel voor meer achtergrond voor het verhaal van Chloe.

Wat goed is, is het feit dat het verhaal nog steeds voor het grootste gedeelte intrigeert. Voornamelijk dan de relatie tussen Chloe en Rachel dus. Ik vond persoonlijk de andere personages in de game een wat mindere rol spelen. Als Chloe een gesprek heeft met een ander personage dan Rachel verlangde ik al snel terug naar Rachel. Dit zorgt soms voor wat rare momenten ook: andere personages lijken soms wat onrealistische dingen te zeggen, waardoor deze andere personages minder interessant lijken. Gelukkig lijken de keuzes die je maakt in Brave New World meer gewicht te hebben dan in de eerste episode. Ook ben ik nog steeds zeer benieuwd hoe het nu met Rachel en Chloe afloopt. Dat zien we in de derde en laatste episode, die binnenkort verschijnt!

Episode 3: Hell is Empty

Binnenkort…

Bonus Episode: Farewell