Mad Max Preview

Mad Max Preview

Tijdens de Gamescom vorig jaar was ik een van de gelukkige journalisten die bij Warner Bros. naar binnen mocht voor een perspresentatie van Mad Max. Tot dat moment wist ik nog maar heel weinig van de game en had ik eigenlijk ook nog maar weinig interesse. Toen ik bij de presentatie wegliep was dat echter volledig veranderd. Mad Max wordt namelijk een van de toppers van dit jaar. Let op mijn woorden.

De graphics van Mad Max zien eruit om je vingers bij af te likken. Dat komt natuurlijk door de extra rekenkracht van de PlayStation 4 en Xbox One die de ontwikkelaars nu in kunnen zetten. Aan de andere kant helpt het ook wel dat het grootste gedeelte van de wereld bestaat uit woestijn, waardoor daar niet veel processorkracht aan verspild hoeft te worden. Eerste gameplaysessies laten echter zien dat de game ook zijn mannetje staat zodra je in dichter bebouwde gebieden komt. Het is in dit stadium van de ontwikkeling nog moeilijk in te schatten in hoeverre dit dé grafische krachtpatser van de next-gens gaat worden, maar het zou mij niks verbazen als Mad Max eind van het jaar nog ergens boven aan de lijstjes van mooiste games komt te staan. Dan doel ik niet alleen op de mooie graphics, maar ook op de geweldig overtuigende sfeer die de game neer weet te zetten.

Het meest onder de indruk ben ik van de vrijheid die je krijgt in de spelwereld. De vergelijking is daarbij snel gemaakt met de wereld van Grand Theft Auto. Je bent vrij om te gaan en staan waar je wilt, maar er is ook een verhaallijn die je kunt volgen. Daarbij krijg je verschillende missies voorgeschoteld die je tot een goed einde moet zien te brengen en ook tijdens die missies staat de vrijheid weer voorop. Zo kan het gebeuren dat je een auto moet stelen uit een goed bewaakte basis. Nu kan je ervoor kiezen om met een andere auto de poort van die basis te rammen en iedereen die je in de weg staat omver te knallen. Een andere aanpak kan echter zijn om over een muurtje te klimmen, een paar vijandelijke wachten stiekem uit te schakelen en dan ongemerkt in de auto te stappen en weg te rijden. Op het moment dat je de auto start ben je natuurlijk meteen je cover kwijt en komt het spel toch weer uit op een beetje knal- en schietwerk, maar dat is niet erg. Het is goed om te weten dat je helemaal zelf kan bepalen hoe je de missies aanpakt en dat de spelwereld je daar ook genoeg mogelijkheden voor geeft.

Zoals gezegd wordt de actie wel het middelpunt van de game. Van het schieten met immense snipers tot het plankgas door de woestijn rijden met jouw opgevoerde wagen, alles draait om de brute actie en gewelddadige sfeer. Dat kan soms misschien een beetje over-the-top aan gaan voelen, maar het past wel heel goed in deze context. Het zou vreemd zijn als je als Mad Max eerst aan de onderhandelingstafel zou gaan zitten met de tegenstander om te zien of je die ene mooie bolide misschien niet kan krijgen voor een zacht prijsje. Nee, Mad Max onderhandelt liever met gierende banden en fluitende kogels. Mad Max speelt zich echter af in een post-apocalyptische wereld waarin grondstoffen schaars zijn en kogels bijna nog meer waard zijn dan goud. Hoewel de neiging er is om vooral op alles en iedereen te gaan schieten, is het misschien beter om eerst even na te denken of het toch niet anders kan. Voor je het weet heb je al je laatste kogel gebruikt en komt het aan op je mêlee-kwaliteiten. Ook dat hebben de ontwikkelaars goed uitgedacht en Max zal dan ook beschikken over de nodige boks-moves.

Alles wijst erop dat de singleplayer-ervaring in Mad Max een hele bijzondere gaat worden. Dat mag ook wel, want de game zal (bij release) geen multiplayer bevatten. In een tijd waarbij zelfs GTA 5 een multiplayer-modus heeft gekregen is dat toch wel een gemiste kans. Natuurlijk valt er genoeg op te merken aan de online wereld van GTA, maar Rockstar heeft het wel even voor elkaar gebokst. Dan moet het Warner Bros. toch ook wel lukken bij Mad Max? Natuurlijk roepen de ontwikkelaars dat ze zich nu volledig kunnen focussen op een fantastische singleplayer-ervaring en dat multiplayer niet past bij een ‘loner’ als Mad Max. Dat is onzin wat mij betreft, want daar is altijd wel iets op te verzinnen. Het zou mij dan ook niks verbazen als ze eerst even willen afwachten of Mad Max goed verkoopt om dan later te beslissen of ze verder gaan met de ontwikkeling van een multiplayer-modus. Zo’n mooie open wereld als in Mad Max vraagt er gewoon om door vele gamers tegelijk overgenomen te worden.

Ik ben ervan overtuigd dat Mad Max één van de games is waar mensen straks een next-gen voor in huis gaan halen, als ze die nog niet hebben staan. Het zal niet veel nieuwe gameplay bieden, maar ik verwacht dat de nieuwe spelwereld en geweldige sfeer dit toch tot een unieke game zullen maken. En zodra de ontwikkelaars bekend gaan maken dat ze er nog multiplayer-opties aan toe gaan voegen, zal het pakket helemaal compleet zijn.