Mad Max Review

Mad Max Review

Filmgames, ze zijn vaker slecht dan dat ze goed zijn. Het is werkelijkwaar ongelofelijk hoe bepaalde ontwikkelaars een toffe licentie kunnen verneuken. Grootste voorbeeld is natuurlijk de E.T.-game, waar onlangs nog honderden versies van zijn opgegraven. Aan de andere kant: die ontwikkelaars staan vaak wel onder druk. Zij willen snel een game afleveren zodat die in de winkels ligt ten tijde van een bioscooprelease. Hoe anders ligt dat nu met de nieuwe Mad Max-game. De film heeft al een tijdje in de bioscoop gedraaid, maar nu is dan eindelijk de Mad Max-game aangekomen. Is het een typische film-game in de negatieve zin van het woord, of weet Mad Max te verrassen?

De wereld in Mad Max is in ieder geval heel anders dan de wereld zoals wij hem kennen. De meeste mensen zijn gestorven en het volk wat de wereld nog bevolkt is niet al te fris meer. Maar de meeste mensen die nu nog in deze post-apocalyptische wereld leven, zijn in deze wereld geboren. Misvormd, of gewoon compleet fucked up. De mensen die de ‘oude’ wereld nog kennen, zijn het slechtste er aan toe. Zij weten hoe de wereld vroeger was en zitten nu opgescheept met de herinneringen van vroeger, maar ook met de compleet gestoorde wereld van nu. Een wereld die behoorlijk gevaarlijk is voor de ‘normale’ mensen.

Mad Max is een van die mensen die nog weet hoe het vroeger was. Hij weet ook dondersgoed hoe slecht de wereld nu is. Max wil graag naar een betere plek. Een plek waar hij tot nu toe alleen nog maar in verhalen van heeft gehoord, een plek die hem rust en vrede zou kunnen geven. Maar wanneer Max overvallen wordt, zijn auto kwijtraakt en voor dood wordt achtergelaten, lijkt zijn doel verder weg dan ooit. Gelukkig komt Max Chumbucket tegen. Een ietswat vreemd persoon, maar wel iemand die in Max zijn verlosser ziet. Chumbucket is behoorlijk handig en kan voor Max de beste auto maken die er ooit heeft rondgereden in die verschrikkelijke wereld: de Magnum Opus. Klein probleempje: Max moet helemaal vanaf nul beginnen.

En om nou te zeggen dat de wereld van Mad Max vol ligt met onderdelen: dat is nou ook weer niet zo. Bovendien heeft Max een hoop benzine nodig om richting zijn persoonlijk nirvana te gaan. Laat die benzine nou net behoorlijk schaars zijn. Om zijn auto te kunnen upgraden en om voldoende benzine te scoren, moet Max een hoop klusjes voor anderen uitvoeren. Ondertussen moet hij ook met een hoop bad guys afrekenen, want niemand gunt elkaar het licht in de ogen in deze apocalyptische woestenij.

Deze klusjes bestaan vaak uit een fetch-quest: ga naar een bepaalde locaties, ram wat tegenstanders in elkaar, haal een bepaald onderdeel op of een bepaald item voor iemand die je dan weer een onderdeel geeft. Andere variaties zijn het overvallen van een bepaalde vesting, om zo ook onderdelen, benzine of scrap (het betaalmiddel in Mad Max) op te halen. Mad Max kent het probleem wat een hoop open-wereld games kennen: op een gegeven moment wordt het gewoon saai om opnieuw ongeveer dezelfde missies te doen. Zeker als je een aantal keer gedwongen wordt om een aantal zij-missies verplicht te doen, voordat je weer verder kunt met het verhaal.

Het is jammer dat de game al behoorlijk snel in herhaling valt, want de game kent verder een hoop goede elementen. Zo is het vechtssysteem prima. Je kent het systeem waarschijnlijk wel terug uit de Batman Arkham-games. Het draait voornamelijk om goed counteren, maar het speelt lekker vloeiend weg. Wat misschien wel het tofste is aan Mad Max, is de car-combat. Als je over de duinen van de wereld scheurt, kom je behoorlijk vaak wat bad guys tegen die maar al te graag jouw auto aan gort willen raggen. Gelukkig ken je zelf ook wat truukjes om die andere auto’s te slopen. Het voelt ontzettend lekker aan om die bad guys een ram te geven en zo hun auto te laten ontploffen. Zonne grote vuurbal jonge!

Auto’s, daar is het in Mad Max allemaal om te doen. Om de Magnum Opus te kunnen bouwen, zul je steeds je auto moet upgraden. Dit RPG-achtige systeem werkt ook prima en werkt ook belonend: je merkt het oprecht wanneer je auto sterker is geworden. Bovendien kun je zelf keuzes maken: kies je voor meer snelheid en betere rijeigenschappen? Of heb je liever dat je auto sterker en zwaarder is? Aan jou is zelf de keuze. Je zult in ieder geval veel in je auto zitten als je door de woestijn rijdt. En die woestijn ziet er fantastisch uit. De wereld van Mad Max is vrij leeg, maar de enigine weet in ieder geval wel een prima Wasteland neer te zetten. Misschien wel het mooiste zand wat je ooit in een game gezien hebt.

Qua mechanismen is Mad Max echt een prima game. Het vechtsysteem werkt prima en de car-combat is fantastisch om te doen. Ook je auto upgraden als ware het een RPG is een leuke toevoeging aan de game. Het is alleen jammer dat de wereld van Max’ wereld qua ontdekking vrij leeg is: het is voornamelijk zand wat je tegen gaat komen. De wereld waarin Max leeft is fucked up en die sfeer weet men goed neer te zetten. Jammer is alleen dan weer dat de missies die je voorgeschoteld worden al snel saai worden en in herhaling vallen. Dat houdt Mad Max van een echte topscore af. Ik ben echter blij om te melden dat dit absoluut geen doorsnee filmgame is; daarvoor is de game simpelweg te goed!

[review pros=”+ Vechtsysteem slaat lekker weg
+ Mooiste zand wat je ooit gezien hebt
+ Sleutelen aan Magnum Opus is een leuke bezigheid” cons=”- Wereld is aan de lege kant