Mario Golf: World Tour Review

Mario Golf: World Tour Review

Ik weet niet wat het is, maar ik word altijd heel erg rustig van golfspelletjes. Of het nou Tiger Woods, Everybody’s Golf of Mario Golf is, een potje golf voor het slapen gaan maakt mij altijd ontzettend relaxed. Daarnaast krijg ik altijd ontzettend veel zin om zelf te gaan golfen, maar tot nu toe is het er helaas niet van gekomen. En hoewel het me heerlijk lijkt om in de mooie natuur te sporten, lijkt het me ook dat golfen in het echt toch net ietsjes lastiger is dan op mijn spelcomputer. Gelukkig kan ik nu weer de golfbaan op en wel met Mario Golf: World Tour!

Mario Golf: World Tour is een arcade golfgame zoals je hem waarschijnlijk wel gewent bent. Grote kans dat je wel eens Everybody’s Golf of Mario Golf hebt gespeeld, en als je weet hoe die games spelen dan weet je ook meteen waar je bij Mario Golf: World Tour aan toe bent. Nog altijd kies je met een druk op de knop een golfclub uit die jou geschikt lijkt, nog steeds kies je met de joystick de richting van je slag. Ook kun je ervoor kiezen om met een druk op de knop de kracht van je slag te bepalen. Wil je je het ietsjes moeilijker maken, dan kun je met een tweede druk op de knop ook nog het effect van je bal kiezen. Natuurlijk moet je ook nog rekening houden met het verloop van de baan én is de wind een grote tegenstander.

Toch verschilt Mario Golf: World Tour van de wat meer simulatie-achtige Tiger Woods, maar ook met arcade-concurrent Everybody’s Golf. Waar je in Everybody’s Golf namelijk nog redelijk ‘echte’ golfbanen hebt, is dat in Mario Golf: World Tour lang niet altijd het geval. Natuurlijk, er zitten een aantal ‘realistische’ banen in (drie om precies te zijn), maar er zitten maar liefst zes niet zo realistische banen bij. Denk hierbij aan een baan die volledig om Peach draait, en daarom ook volledig roze is. De fairway en de green zijn helemaal knalroze en alleen de bunkers hebben nog hun normale kleur. Om het allemaal nog een stuk liefelijker te maken liggen er ook nog eens roze boostpads in de vorm van een hartje op de baan.

Voor iedereen die niet zo van roze houdt is er goed nieuws: er zijn nog vijf andere golfbanen die stuk voor stuk allemaal creatief zijn. Wat te denken van een golfbaan rondom het Donkey Kong Country-thema, een golfbaan rondom Yoshi’s Island en een golfbaan die aangelegd is in Bowsers kasteel! Elke baan heeft weer zijn eigen charme en gimmicks, waardoor de gameplay in die zin nog redelijk gevarieerd blijft. Deze golfbanen zien er allemaal prachtig uit, met een hoop kleuren zoals je het waarschijnlijk al wel gewend bent van Nintendo en de Mario-games. Tel daarbij een lekker rustgevend deuntje op en de game doet vrij weinig fout. Wel moet ik zeggen dat de camera bij het putten af en toe niet helemaal meewerkt. Het is niet zo dat de camera een goede putt onmogelijk maakt, maar soms miste ik het overzicht. Iets wat ik bijvoorbeeld bij Everybody’s Golf wel had. Een kleinigheidje, maar toch.

Er zijn twee grote gamemodi in Mario Golf: World Tour. In de eerste gamemode draait alles om jouw Mii. Met jouw Mii word je lid van de Kasteelclub, de meest prestigieuze golfbaan van heel het Mushroom Kingdom. En eerlijk is eerlijk, ik zou ook best wel eens een balletje willen slaan op dit prachtige complex: een VIP-room voor Mario en zijn vrienden, een prachtige koffiecorner vol met Toad’s, Koopa’s en andere vriendelijke mensen en last but not least drie verschillende en prachtige golfbanen (de drie wat meer ‘realistischere’ banen). Doel van deze mode is kampioen te worden op alle banen, zo veel mogelijk golfspullen te verzamelen en ook nog eens zo’n laag mogelijke handicap te krijgen. Bepaalde combinaties van bijvoorbeeld golfclubs en kleding zorgen weer voor een boost voor je Mii, dus wat dat betreft zit er zelfs een vleugje RPG in deze gamemode.

Daarnaast is er nog een redelijk standaard mode. Elke baan heeft namelijk een aantal uitdagingen. Versla bijvoorbeeld Peach op haar eigen baan. Haal in negen holes maximaal een score van -1. Maar ook: voltooi binnen 2 minuten drie holes, of verzamel 100 munten binnen een x-aantal slagen. Voltooi je zo’n uitdaging, dan verdien je een sterrenmunt. Met deze sterrenmunten kun je nieuwe banen (inclusief nieuwe uitdagingen) vrijspelen. Daarnaast kun je natuurlijk ook een losse uitdaging zelf samenstellen, of kun je gewoon een rondje golf spelen met jouw favoriete personage op de baan die je zelf kiest. De online mode hebben we helaas nog niet kunnen testen, maar Nintendo heeft in elk geval al wel vrijgegeven dat ze DLC op de planning hebben staan: drie verschillende DLC-packs moeten uiteindelijk zes nieuwe golfbanen en vier nieuwe personages gaan toevoegen!

Ik heb echt heel erg weinig op Mario Golf: World Tour aan te merken. Ja, de camera is heel af en toe lastig met het putten. En nee, de game doet eigenlijk helemaal niets nieuws voor het golfgenre. Maar willen we dan ook innovatie in het arcade-golfgenre? Ik wil dat in ieder geval niet. Ik wil gewoon lekker een potje golfen met goede besturing, prima beelden en het liefst ook nog eens met een hoop content. Mario Golf: World Tour voldoet wat dat betreft precies aan mijn verwachtingen. Heb je eerder een Mario Golf-game of Everybody’s Golf gespeeld, dan kun je vol vertrouwen Mario Golf: World Tour aanschaffen. Maar ook nieuwkomers kan ik World Tour aanbevelen. Het is leuker en verslavender dan je op het eerste oog misschien zou denken!

[review pros=”+ Werkt heerlijk relaxend!
+ Bomvol content
+ Zeer gevarieerde golfbanen” cons=”- Camera doet heel af en toe lastig