Mario Kart 8 Preview

Mario Kart 8 Preview

De Mario Kart-titels hebben altijd een magische werking op zowel gamers als op de consoles van Nintendo. Mario Kart Wii verkocht meer dan 34 miljoen keer en werd daarmee – na Wii Sports – de meest verkochte game van de Wii. Ook is het de bestverkopende racegame die ooit is verschenen, of het nou op de Wii, de PlayStation of de Xbox is. Fantastische cijfers dus voor Nintendo’s paradepaardje. Laat de Wii U nou net zo’n titel nodig hebben. Mario Kart 8 heeft niet alleen de zware taak om van hetzelfde niveau te zijn als zijn voorgangers, daarnaast is de game – samen met Super Smash Bros. – het laatste redmiddel voor de compleet geflopte Wii U.

Ik heb in de geschiedenis van Mario Kart slechts één deel van de game gemist: de allereerste Mario Kart op de Super Nintendo. Vanaf het deel op de Nintendo 64 ben ik steeds op het feestje dat Mario Kart heet geweest: zowel in mijn eentje als met vrienden. Voornamelijk dat laatste, aangezien Mario Kart in mijn ogen nog steeds de beste partygame is. Daar kan zelfs Super Smash Bros. of Mario Party niet tegenop. Ik moet dan ook zeggen dat de serie in de afgelopen jaren steeds verder is ontwikkeld, en dat Mario Kart 8 eigenlijk het beste van alle voorgaande titels in een game gaat stoppen. Of het moet zijn dat het duo-racen van Double Dash ontbreekt. Een mens kan niet alles hebben.

Wat is er dan allemaal veranderd de afgelopen jaren in Mario Kart? Denk aan de toevoeging van de retro-courses, maar dat heeft dan nog vrij weinig impact op de gameplay. De motoren die geïntroduceerd werden in Mario Kart Wii ontbraken weliswaar in de versie op de Nintendo 3DS, maar zijn weer helemaal terug in Mario Kart 8! Hetzelfde geldt voor de nieuwe gameplay-mechanieken die werden geïntroduceerd in Mario Kart 7 voor de 3DS: door de lucht vlieg je met een soort parachute, terwijl je onderwater verandert in een soort van onderzeeër. Het beste van Mario Kart Wii en Mario Kart 7 in één dus!

Maar het blijft in Mario Kart 8 niet bij oude spelmechanieken die in een nieuw jasje gegoten zijn. Het racen te land is namelijk ook veranderd. Vanaf nu speelt zwaartekracht eigenlijk geen rol meer in Mario Kart. Je hebt namelijk de mogelijkheid om nu tegen muren en plafonds op te rijden. Dat klinkt misschien een beetje als een simpele gimmick, maar als we nog meer circuits zoals we die in de trailers zagen krijgen, is het dat zeker niet. Bovendien lijkt het niet altijd verplicht te zijn om tegen die muren op te rijden, dus je hoeft zeker niet bang te zijn dat je heel erg wagenziek (of is het dan kartziek?!) wordt. Wel opent het de deur voor een aantal toffe shortcuts. Hoe cool is het om een goede vriend voorbij te scheuren door een kortere route over het plafond of over de muur te nemen? Mario Kart is eenmaal het leukst om met vrienden te spelen, en ik heb in ieder geval zin om de gezichten van mijn beste vrienden te zien als ik ze voorbij scheur over een muur!

Ik ben ook zeer benieuwd hoe de game de kracht van de Wii U gaat benutten. Super Mario 3D World heeft in ieder geval laten zien hoe prachtig het Mushroom Kingdom eruit ziet in HD. Natuurlijk, het is geen Xbox One of PlayStation 4-kwaliteit, maar dat is ook eigenlijk niet wat ik verwacht bij een Mario Kart-game. Voor prachtige graphics ga ik wel met Forza Motorsport 5 of Need for Speed: Rivals aan de slag. Mario Kart staat in ieder geval altijd bekend om de prachtige circuits en de volle kleuren, iets wat goed tot zijn recht komt op de Wii U. We zagen al een aantal prachtige circuits, waaronder een circuit vol met taarten en snoepjes, een circuit op een vliegveld en een circuit dat mij vooral heel erg deed denken aan het Sky Garden-circuit uit de GBA-versie van Mario Kart. Ik ben benieuwd of het een heel nieuw circuit is, of dat het toch een remake van Sky Garden is. In dat laatste geval heeft het circuit in ieder geval een flinke grafische update gekregen. We weten overigens al wel zeker dat Dry Dry Desert van Double Dash (GameCube) en Music Park uit Mario Kart 7 terugkeren!

Ik kijk ontzettend uit naar Mario Kart 8 en ik weet zeker dat ik daar niet alleen in ben. Bezitters van een Wii U zijn onderhand wel weer toe aan een echte topper. Dan hebben we nog niet eens gesproken over Nintendo, die ook wel een opsteker voor hun Wii U kunnen gebruiken. De eerste signalen zijn in ieder geval goed, het beste van de afgelopen jaren wordt in Mario Kart 8 gecombineerd. Oude circuits en oude racers keren weer terug, net als het blauwe schild. Gelukkig heeft Nintendo wel gezegd dat ze iets gaan doen aan de variatie van de power-ups, waardoor je in de singleplayer mode niet bang hoeft te zijn dat je áltijd een blauw schild op je kop krijgt. Wat kan er nou nog misgaan?!