MariOS, dat is best wel een dingetje

Super Mario Run

MariOS, dat is best wel een dingetje

MariOS, dat is best wel een dingetje

Het is dan toch echt een feit. Het moment is eindelijk gekomen. Nintendo brengt een Mario-game naar een niet-Nintendo platform. Uiteraard, dit is in het verleden eerder gebeurd, maar niemand denkt met warme gevoelens terug aan Hotel Mario of Mario is Missing. De opzet, de aankondiging en de ontvangst van ‘Super Mario Run’, het is best wel een dingetje.

Ook ik zat afgelopen week klaar om (net voordat Sony haar nieuwe PlayStations liet zien) de persconferentie van Apple te bekijken. Een iPhone 7, een iPhone 7+ en nieuwe modellen voor de Watch. Toffe hardware die het heel goed gaat doen. Maar het waren geen verrassingen. We wisten dat Apple een nieuwe iPhone ging tonen en die nieuwe Watch, die zat er ook wel aan te komen. Nee, de grootste verrassing in mijn ogen was het feit dat Apple games meer ruimte gaf op het podium dan ooit tevoren.

Natuurlijk was er een korte demo van een game die zich in Oz afspeelde om te laten zien hoe de nieuwe iPhones grafisch kunnen gaan concurreren met de games die we spelen op consoles. En uiteraard mochten de ontwikkelaars achter Pokémon GO de Apple Watch-extensie van hun game laten zien. Goed nieuws, dat sowieso. Pokémon GO is een wereldhit, dus deze samenwerking zal niet alleen voor Niantic goed zijn, maar ook voor Apple. Maar toch was het dat andere game-gerelateerde stukje nieuws dat er voor mij zo uit sprong. Super Mario komt naar iPhone!

Natuurlijk, de game gaat ook naar Android komen, maar zal een tijd lang exclusief op iOS te spelen zijn. Goed. Mario komt naar je telefoon. De eerste echte Nintendo-game die op het platform komt. (Miitomo tel ik gewoon niet als een spel en Pokémon GO is gewoonweg niet van Nintendo). Nintendo lijkt eindelijk in te zien dat er meer is buiten het Nintendo ecosysteem en dat daar een markt ligt die misschien rendabeler is dan de Wii U zelf. En dat er hoog ingezet gaat worden op Mario (een game die niet gratis gaat zijn, de prijs moet nog bekend gemaakt worden) was meteen duidelijk. Want niemand minder dan Shigeru Miyamoto verscheen bij Tim Cook op het podium om het spel aan te kondigen.

Nu klinkt dit als een kleinigheidje, maar had je het vijf jaar geleden ooit kunnen bedenken? Dat Shigeru Miyamoto bij Apple op het podium een Nintendo-game aan ging kondigen? Een Nintendo-game die niet op een Nintendo-platform te spelen is? Het spel is een 2D-platformer en oogt als de New Super Mario Bros.-titels die we kennen. Wat jij moet doen is op het scherm tikken om te springen, munten te verzamelen en uiteindelijk zo hoog mogelijk in de vlaggenmast te springen. De game speelt met één hand, dus Miyamoto liet grappend weten dat je ondertussen gewoon een appel kunt eten. Of een hamburger.

Ook is er een mode in de game die Toad Rally gaat heten. Hierin neem je het tegen andere spelers op. Wie is sneller, wie scoort meer muntjes en wie weet de levels het beste te doorkruisen? De keuze voor een game waarin Mario zelf rent en jij puur hoeft te drukken om te springen is simpel, maar logisch. Je wilt een platformer als Mario, waarbij alles zo precies getimed moet worden, niet besturen met een virtuele vierpuntdruktoets. Dat Mario zelf rent is een slimme zet. Het spel verschijnt in december maar je kunt nu al de App Store opstarten om de game te vinden. Dan zal de App Store jou een bericht sturen wanneer het spel te downloaden is.

Ik heb zitten juichen bij de aankondiging van dit spel. Niet zozeer omdat ik Super Mario Run het meest briljante allertijden vind, maar meer omdat dit een nieuwe, frisse start voor Nintendo gaat zijn. Want zeg nu zelf, de Wii U loopt niet en rondom de volgende console blijven ze angstvallig stil. Met geen enkele toffe titel die dit jaar nog gaat verschijnen voor de Wii U hebben Nintendospelers het moeilijk. Een mobiele telefoon is de uitkomst. De games zijn goedkoper om te maken, goedkoper in aanschaf voor spelers en bereiken meteen miljoenen mensen. Met meer dan een miljard actieve iOS-apparaten is de afzetmarkt gigantisch! Dit kan de redding van Nintendo zijn.

Daarnaast heeft Nintendo aangekondigd dat ook andere franchises naar iOS (en Android) gaan komen. Denk aan Fire Emblem, bijvoorbeeld. Maar hoe tof zou het zijn als er een ‘echte’ Pokémon op het systeem gaat verschijnen waarin je via Bluetooth met elkaar kunt vechten? Een groots avontuur met Zelda, of misschien zelfs een voor Apple TV ontworpen versie van Smash Bros.? Nintendo slaat hier, voor het eerst in een lange, lange tijd, een compleet nieuwe weg in. Ik, met een iPhone 6S in mijn zak, kan niet wachten om straks op elk moment van de dag even een potje Mario te spelen. Zonder dat ik thuis ben of een 3DS bij me op zak heb. MariOS, ik heb er zin in.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat als BasvanDun over films op Stardust.