Metal Gear Solid V Preview

Metal Gear Solid V Preview

Na het fantastische Peace Walker mogen we ons in de Metal Gear Solid-reeks gaan verheugen op Ground Zeroes en Phantom Pain. Maar welke van deze twee is nou eigenlijk de nieuwe Metal Gear Solid 5? Hideo Kojima was weer eens lekker vaag in zijn aankondigingen voor MGS V. In een eerste trailer van de nieuwe MGS zagen we Ground Zeroes als duidelijke titel van de game, maar in een tweede trailer, een paar maanden later, werd uitgelegd dat Phantom Pain de daadwerkelijke titel zou worden. Oké, prima, maar wat de hel is Ground Zeroes dan? In een interview met Hideo Kojima leerden we dat Ground Zeroes een proloog wordt. En dus mogen we Phantom Pain zien als de échte titel voor MGS 5.

Maar, zegt Hideo, zowel Ground Zeroes als Phantom Pain zullen bijdragen aan de volledige ervaring die Metal Gear Solid 5 gaat heten. Ground Zeroes moet een soort introductie worden voor Phantom Pain, een tutorial. Of zoals Hideo Kojima het zelf zegt: ‘The game will serve as an introduction to open-world gameplay while still being in a closed area’. Zo lijkt het dus dat Ground Zeroes nog wat scipted blijft zodat je langzaamaan wordt voorbereid op de open wereld van Phantom Pain. Voor Ground Zeroes hebben we ook al een releasedatum (20 maart 2014), maar voor Phantom Pain nog niet. Ik ben dus erg benieuwd hoeveel tijd hiertussen gaat zitten. Als het enig effect moet hebben om als een introductie te fungeren voor Phantom Pain, dan verwacht (lees: hoop) ik wel dat deze game erg snel na 20 maart uit gaat komen. Hoewel Phantom Pain meer mijn aandacht weet te trekken dan Ground Zeroes, gaan we het toch alleen even over Ground Zeroes hebben. Dit omdat er nog geen duidelijke release datum is voor Phantom Pain. Zodra deze bekend is, zullen we ook hier meer over uitweiden.

Ground Zeroes speelt zich een jaar na Peace Walker af, in 1975. Je keert terug als Snake en je eerste missie is het bevrijden van Chico en Paz, die we nog kennen van Peace Walker. In een gameplaytrailer van MGS 5 zien we dat Chico gevangen is genomen en zich bevindt in Camp Omega ergens op Cuba. Je zult je als Snake een weg moeten banen langs de vele bewakers en zo het kamp moeten infiltreren. Het klinkt dus gelijk als een echte Metal Gear Solid game en dat is waar ik van hou. Het verhaal gaat natuurlijk dieper en het uiteindelijke doel is om Paz bij het MSF (Militaires Sans Frontieres (Soldiers Without Borders)) te krjgen, ofwel Outer Heaven voor degenen die Metal Gear al wat langer spelen. Maar eigenlijk ben ik een beetje huiverig voor het verhaal. Ik ben namelijk gaandeweg de draad redelijk kwijtgeraakt. Bij de meeste games vind ik een goede verhaallijn erg belangrijk en ook bij een game van het formaat Metal Gear Solid moet dit belangrijk zijn. Maar mijn kleine brein kan het helaas allemaal niet volgen. Dat er ook weer gekozen wordt voor het af laten spelen van de game in een andere tijd, nu dus in 1975, helpt niet om het voor mij duidelijker te maken.

Voor mij draait het in deze games volledig om de gameplay. De stealth, het infiltreren, de gadgets, de lastige AI van de vijanden, de epische eindbaas gevechten, allemaal factoren die deze games voor mij geweldig maken. En daarom ben ik blij met het feit dat dit een open wereld game gaat worden. Zo kun je namelijk zelf kiezen op welk punt je bijvoorbeeld een basis wilt infiltreren. Dat maakt het een stuk persoonlijker. Je kunt tijdens missies zelfs met een flare een helikopter signaleren die je naar andere locaties, dan wel andere landen kan brengen. Het kan je ook naar je basis brengen. Een basis waar je vrij in rond kunt lopen en die je zelf kunt ontwerpen. Een holografische plattegrond die je nu in-game kunt bekijken (dus niet meer via een pauze menu), klinkt ook heerlijk in de oren. Het infiltreren zit ook iets anders in elkaar. Waar je vroeger nog gelijk in actie moest komen als je gedetecteerd werd, krijg je nu een paar seconden extra de tijd om een keuze te maken. Na detectie volgt een slow-motion sequence waarin je kunt beslissen wat je volgende actie word. Het is niet duidelijk of dit altijd het geval zal zijn bij detectie. Maar het liet wel op een coole manier zien dat je nog een extra kans hebt om iets te kunnen doen voordat het hele team je op je nek springt.

Hideo Kojima, een bizarre man en tegelijkertijd een briljant ontwerper. Zijn logica gaat mijn denkwijze vaak wel ten boven. Ondanks dat geniet ik van zijn games en schaar ik de Metal Gear Solid-reeks in de top tien beste games die ik ooit gespeeld heb. Ground Zeroes en Phantom Pain? Ik wil het spelen. En wel NU.