Mighty No. 9 Preview

Mighty No. 9 Preview

Als je aan de wieg hebt gestaan van een game-icoon als Mega Man, dan moet je toch wel redelijk ‘binnen’ zijn. Niets blijkt echter minder waar wanneer bedenker Keiji Inafune zijn nieuwste project Mighty No. 9 nota bene op Kickstarter zet. Vanwege een rechtenkwestie mag het spel de naam Mega Man niet dragen, maar uit alles (ook ten monde van Inafune zelf) wordt duidelijk dat dit de spirituele opvolger van de kleine, blauwe man met de gunarm is.

Het relatief kleine begin van de game op Kickstarter was van korte duur. Binnen twee dagen na de aftrap van de campagne was het doel van 900.000 dollar behaald, om na afloop van de funding-periode te eindigen met een ruime 3,8 miljoen dollar. Het toonde aan dat er op z’n zachtst gezegd een publiek was voor een Mega Man-achtige game met een frisse wind.

Door het succes van de Kickstarter-campagne werd al snel besloten de game niet alleen naar de PC te brengen, zoals in eerste instantie de bedoeling was. Meerdere platformen volgden en inmiddels is een release gepland voor zo ongeveer ieder denkbaar (recent) apparaat waarop je kunt gamen. Maar daar stopt het niet. Mighty No. 9 blijft, als het aan Inafune ligt in ieder geval, niet beperkt tot ‘slechts’ een game. En ook niet tot meerdere games. De man heeft plannen om er een complete franchise omheen te bouwen. Een animé en een live-action film zijn inmiddels bevestigd, maar ook dingen als comics staan op Inafune’s wishlist.

Maar goed, laat de man eerst maar eens een toffe game neerzetten. We hebben meerdere levels mogen zien en spelen en waar de game in ieder geval in lijkt te gaan slagen is het op een soepele manier blenden van oldskool- en moderne gameplay. Mighty No. 9 speelt en oogt als een 2D sidescrolling action game, maar dan met een moderne smoel. Je loopt van de linkerkant van het scherm naar de rechterkant, maar ondanks het tweedimensionale perspectief zie je wel duidelijk dat je in een driedimensionale wereld speelt. En dat gaat enorm soepel. Je beweegt en knalt je door de heerlijke controls (wij speelden de game op een PC met een Xbox 360-controller) in een sneltreinvaart door de game heen.




Qua speel gemak althans. Op gebied van content lijkt het erop dat je wel even zoet gaat zijn. In onze speelsessie van een half uur lukte het ons niet om een stage compleet door te spelen. In totaal zijn er daar twaalf van, en volgens de ontwikkelaar ben je op de normale moeilijkheidsgraad 30 tot 45 minuten verder voordat je een stage doorlopen hebt. In totaal een speelduur van zes tot negen uur dus, wat nog niet om over naar huis te schrijven is. Maar er is meer. Naast de storymode zijn er ook challenges speelbaar. Hierbij is het bijvoorbeeld de bedoeling om binnen één minuut het einde van een bepaald level te halen. Dit kan een level zijn dat speelbaar is in de storymode, maar er zijn ook levels die speciaal ontworpen zijn voor de challenge mode.

In het verlengde hiervan liggen ook de twee multiplayermodi waarmee Mighty No. 9 vooralsnog gaat lanceren. Het wordt mogelijk om de zojuist genoemde challenges in co-op te spelen en daarnaast komen er online race battles. Hierbij gaat het erom wie van de twee spelers het snelste het einde van een level bereikt. Hierbij hoef je niet te kijken naar het aantal punten dat je verzamelt of het aantal vijanden dat je doodt, het gaat echt puur om de snelheid. Je kunt er dus voor kiezen om guns blazing het level te doorkruisen zodat vijanden amper een kans krijgen, maar misschien is het voor jou juist wel sneller om gewoon te sprinten en overal overheen, achterlangs en onderdoor te glippen. Ieder z’n eigen speelstijl.

Wat in iedere speelbare mode hetzelfde is, is de manier waarop je vooruitgang kunt boeken in het spel. Als je vijanden beschiet, betekent het namelijk niet per se dat ze daardoor sterven en dat je niks meer aan ze hebt. Als je vijanden stunned door het gebruik van je kogels, is het mogelijk om de energie die ze nog hebben te absorberen voor je eigen gewin. Daarnaast is er een knipoog naar wat RPG-elementen; door het absorberen kan je ook de beschikking krijgen over power-ups, bijvoorbeeld sterkere kogels.

Wij hebben door onze speelsessie trek gekregen in meer. Van tevoren waren we nog wat sceptisch – wat deels ook een kwestie van smaak is – maar Inafune lijkt het nog steeds in de vingers te hebben. Mighty No. 9 brengt ouderwetse sidescrolling-actie met de nodige platform-elementen, maar wel in een modern en vlot jasje. Wij hopen dat de game niet meer te maken krijgt met verder uitstel en nu écht vanaf februari volgend jaar verkrijgbaar is.

All-round geek met een gigantische liefde voor Star Wars. Schrijft sinds 2005 over games en is een lopende film/game encyclopedie. Wakker te maken voor een goede game op Xbox Live (Havoc NL) of een bord lasagna. Streamt geregeld via Mixer en praat over films op Letterboxd.