Mighty Switch Force! 2 Review

Mighty Switch Force! 2 Review

Mighty Switch Force! is een serie die tot nu toe behoorlijk wat succes bij de pers heeft gehad. Eind 2011 kwam het eerste deel uit voor de Nintendo 3DS, en de pers gaf de game gemiddeld een 7,9. De editie voor de Wii U, de Hyper Drive Edition, was overigens ook niet slecht. Onze eigen Tim gaf de game een 8,2. In zijn conclusie stelde Tim dat de game ideaal was voor tussendoor. Nu zijn we dan aangekomen bij een nieuw deel uit de serie, één voor de 3DS. Een spel wat perfect is voor een potje tussendoor, dat moet ideaal zijn voor de 3DS? Weet Mighty Switch Force het trucje te herhalen, of is de formule inmiddels uitgewerkt?

Het tweede deel in de Mighty Switch Force serie volgt in ieder geval voor het grootste gedeelte hetzelfde verhaal als in het eerste deel. De protagonist is nog steeds Patricia Wagon, en zij is nog steeds op zoek naar de gezusters Hooligan. In dit tweede deel is in ieder geval het vuur flink aanwezig. Letterlijk. Want die gezusters zijn me een partij dom: ze lopen elk level weer in een enorme vuurzee, en jij mag ze gaan redden.

Verder volgt de game wel echt de gameplay van het vorige deel. Dit wil zeggen, je bent nog steeds bezig met het opsporen van alle gezusters, vijanden te verslaan en platforms naar voor en naar achter te bewegen. Hier komt een speciaal onderdeel van de game naar boven. Met een druk op de knop laat je de ene groep van platformen verschijnen, en verdwijnt de andere groep. Het zijn puzzels die je in deze vorm niet zo heel vaak ziet, en het vraagt dan ook zeker wat timing en gewenning. Heb je alle zussen gered, dan krijg je je tijd in beeld te zien, en te zien of je boven of beneden ‘ par’ zit. Dit geeft iets verslavends aan de game, want het verbeteren van je eigen tijd blijft toch altijd iets waarin ik mezelf helemaal kan verliezen.

De levels zijn niet zo lang en daarom blijft de game verslavend, onder het motto: ‘nog even snel één keer proberen’. Je kent het vast wel? Toch zijn er nog een aantal checkpoints gedurende het level, waardoor je de gemakkelijke stukjes van het level niet steeds opnieuw hoeft te doen. Dit wil zeggen, zolang je je gezondheid behoudt, want heb je al je hartjes verloren, dan is het afgelopen. Hiermee behoudt de game een mooie balans tussen het echte platformen, en het doel om zo snel mogelijk aan het einde van het level te komen. Toch zit er een ‘maar’ aan de herspeelbaarheid van de game. Natuurlijk, het echte platformen en de brandjes blussen met je brandslang blijft altijd hetzelfde, maar een puzzel oplossen doe je eigenlijk maar één keer. Het komt zo nu en dan wel aan op timing, maar heb je eenmaal door hoe je zo’n puzzel oplost, dan zal je de volgende keer – als je je tijd gaat verbeteren – een stuk sneller door het level heen vliegen.

En dat is best jammer, want de game moet het juist hebben van de herspeelbaarheid in het proberen te verbeteren van je tijd. Er zijn namelijk helemaal niet zo veel levels in de game. Ik heb het eerste deel er nog maar eens bijgepakt, en het viel me op dat een aantal puzzels vrijwel identiek zijn. En dat is jammer, want hierdoor gaat toch een stukje speelplezier verloren. De brandslang voegt zeker wel wat toe, want de puzzels die gebruik maken van de manier hoe het water stroomt zijn zeker een toevoeging. Toch voelt de game in mijn ogen nog iets te veel als zijn voorganger, en lijkt het onderhand meer een DLC dan een volwaardige opvolger. Zeker omdat een aantal problemen, die er al waren in het eerste deel, er nog steeds zijn. Vooral de camera werkt niet altijd mee, waardoor het soms lastiger is om een puzzel op te lossen. Simpelweg omdat je niet het gehele overzicht in beeld krijgt. De eerste Mighty Switch Force had al niet veel levels en in dit nieuwe deel krijg ik al helemaal het gevoel dat ik te maken heb met een DLC.

Begrijp me niet verkeerd, Mighty Switch Force 2 is helemaal geen slechte game. Sterker nog, het idee van het blokken wisselen is nog steeds hartstikke leuk. Ook ziet de game er door het cartooneske stijltje goed uit en de fijne soundtrack draagt hier ook zeker aan bij. Het is alleen jammer dat het vooral meer van hetzelfde is. Er worden wat leuke dingen gedaan met het water, maar in mijn ogen had daar nog meer ingezeten. Vond je het eerste deel leuk, dan is het zeker een aanrader, ondanks dat het wel meer van hetzelfde is!

[review pros=”+ Toffe soundtrack
+ Speelt lekker” cons=”- Meer van hetzelfde” score=75]