MXGP Review

MXGP Review

De dames en heren van Milestone lijken wel het nieuwe Codemasters: bijna elke titel die van hun studio komt is een racegame. Eerder zagen we al de WRC en de MotoGP-serie bij Milestone terecht komen. Beide series waren wel aan wat vernieuwing toe en Milestone gaven deze series nieuw elan. Bovendien maakte Milestone dit jaar voor het eerst de overstap naar de next-gen consoles: MotoGP 14 verscheen ook voor de PlayStation 4. De game wist mij behoorlijk te overtuigen en ik gaf de game dan ook een mooie 75. Nu verruilt Milestone het asfalt voor het zand en de modder. In MXGP kunnen we lekker gaan motorcrossen

Motorcross is lang niet zo bekend of populair als Grand Prix/MotoGP, maar toch hebben Nederland en België een flink aandeel in MXGP. Zo zijn er twee Nederlandse circuits en een hoop Belgische rijders. MXGP volgt eigenlijk het klassiek Milestone-concept. Waar je in MotoGP een aantal verschillende klasses hebt, is dat in MXGP ook het geval. Je begint in ieder geval bij de MX2-klasse, waar de motoren wat minder snel en krachtig zijn. De career-mode is in ieder geval ook zoals je dat misschien wel van Milestone gewend bent. Je begint met een wildcard en racet een paar races voor een team. Overtuig je hierna, dan legt een wat beter team je misschien wel vast en kun je op een gegeven moment voor het kampioenschap van de MX2-klasse gaan. Weet je voldoende te overtuigen dan mag je uiteindelijk richting de MX1-klasse en mag je mee gaan doen met de echte grote jongens.

Zo kom je steeds verder richting de top terwijl je de raceweekends afwerkt. Zo’n raceweekend bestaat uit een vrije training, een kwalificatie en twee races. Genoeg mogelijkheden dus om de baan op te gaan. Als je dan eindelijk het circuit betreedt, is het toch behoorlijk wennen. Racen in het zand en de modder is toch behoorlijk anders dan racen op het circuit. Dit heeft Milestone ook door en zij komen dan ook met een wat ander besturingsschema dan je gewend bent in racegames. Je bestuurt hier namelijk je racer met alle twee de controlsticks. Met de linker stick stuur je je motor, terwijl je met je rechterstick je coureur bestuurt.

Dat is overigens behoorlijk wennen. Aan het begin ben je dan ook voornamelijk bezig met de linker joystick. Door wat races te rijden zul je ook steeds meer met de rechter joystick gaan doen. Dit is voornamelijk handig als je als je snel een scherpe bocht wilt nemen. De echte experts kunnen ook met de rechter stick aan de slag als ze een sprong nemen. Door de motor en rijder op een bepaalde manier te bewegen krijg je minder ‘air-time’ en kun je dus sneller weer beginnen met accelereren. Heb je het systeem met de twee sticks eenmaal door, voelt het erg tof en ga je ook aanmerkelijk sneller door de race heen. Maar niet alleen het besturingssysteem zorgt er voor dat de game behoorlijk anders aanvoelt dan de gewone racegame. Ook de physics zorgen er voor dat het racen anders is dan het asfalt. Hoewel op een hoop momenten het aanvoelt dat je echt in de modder aan het racen bent, zijn er ook een paar rare momenten. Op die momenten val je bijvoorbeeld heel vreemd van je motor af met een rare animatie, of voelen de physics niet helemaal goed aan.

De game bevat naast de career-mode natuurlijk nog de standaard modi die je van een racegame mag verwachten. Zo is er de mogelijk om meteen in een race te springen, een los raceweekend te rijden of een seizoen te spelen. De content die je verwacht bij zo’n gelicenceerde game zit er in ieder geval in: alle circuits (inclusief een paar nieuwe circuits voor de PlayStation 4) en alle coureurs van het afgelopen seizoen. Ook zit er een online mode in, hoewel deze niet altijd even goed werkt. Ik denk dat dit komt doordat er niet zo heel veel mensen online zijn. De PlayStation 4-versie onderscheid zich qua content, maar qua graphics had het net zo goed een PlayStation 3-titel kunnen zijn. Bezitters van de PS3-versie vinden de graphics flink onder de maat, en dat gaat eigenlijk voor de PlayStation 4-versie eigenlijk ook. De game loopt gelukkig wel soepel.

MXGP voegt niet echt iets nieuws toe aan het racegenre. Op het besturingssysteem na is er vrij weinig bijzonders aan de hand met MXGP. Wel bevat de game alle content die je van zo’n game mag verwachten, inclusief een vrij uitgebreide carriere-mode. De game voelt op de meeste momenten aan als een échte motorcross-game, het is alleen jammer dat de physics af en toe raar zijn, inclusief haperende animaties. Qua gameplay staat de game behoorlijk sterk, maar grafisch gezien laat MXGP steken vallen. In ieder geval is de game verplichte kost voor de fans van de sport, al is het maar omdat er de laatste tijd geen motorcross-game meer is verschenen.

[review pros=”+ Systeem met twee sticks werkt prima
+ Behoorlijk wat content” cons=”- Grafisch zwak
– Soms rare animaties en physics” score=70]