Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 Review

Net zo goed als de anime?

Naruto is voor mijn gevoel al eeuwenlang op TV. Niet hier in Nederland weliswaar, maar ik ken weinig mensen die nog nooit van Naruto gehoord hebben. Zelf heb ik een stuk of 200 afleveringen gekeken, totdat ik dacht: van mij hoeft het niet meer. Op dat punt ben ik gestopt met kijken. Naruto was nog klein en moest nog ver komen voordat hij Hokage zou worden. Ondertussen is hij al een stuk ouder en is de serie ook gigantisch ver gekomen, zelfs met de nodige fillers die volgens mij nog steeds bezig zijn. De laatste Naruto game die ik heb gespeeld, was Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3. Nu mag ik deeltje 4 proberen. Ik weet nog dat ik deel drie geweldig vond, maar weet deel vier het voorgaande deel te overtreffen?

Laten we het maar meteen zeggen: de game ziet er prachtig uit. Misschien zelfs nog beter als dat de serie eruit ziet. De game heeft dezelfde stijl als de anime, maar dan met een 3D jasje. Dit werkt verrassend goed en je ziet dat er tijd en moeite in alles is gestoken. In de verhaalmodus kom je verschillende bazen tegen en elk gevecht wordt groots in beeld gebracht. Niet alleen dat, maar je kan, als je levenspunten laag worden, een speciale vorm aannemen. Ook dit ziet er prachtig uit. Als je ook je combinatie-aanval in volledigheid weet uit te voeren, komt de laatste aanval ook goed in beeld. Niets meer dan lof voor de pracht en praal die op je beeldscherm getoverd worden.

Grafisch is het niet alleen goed, ook is er meer dan genoeg content. Terwijl de verhaalmodus, een modus met het verhaal van Naruto en de meest recente Ninja War, wat moeilijk te volgen is als je de serie nooit bekeken hebt, zijn er ook nog Free Battle, Online Battle en Adventure Mode. Laatstgenoemde speelt een beetje weg als een RPG, maar is niet heel interessant en weet niet heel erg te boeien. Je loopt door verschillende locaties en krijgt quests en side quests, maar de vraag is vaak: waarom ben ik dit aan het doen? Desalniettemin is het weer een extra, in een toch al redelijk uitgebreide game en kan je ook altijd vechten, want dat zijn natuurlijk altijd de quests. Online Battle werkt goed, je hebt snel een match en de potjes zijn hectisch en kort.

De gameplay van Ultimate Ninja Storm 3 is niet als elke andere fighter. Je valt namelijk aan met slechts één knop, probeert de tegenstander te doorboren met je werpsterren met een ander knopje en weer een andere is voor het opladen van Chakra en ga zo maar door. Dit klinkt misschien niet heel boeiend, maar werkt toch heel goed doordat de game ontzettend snel is. Het ene moment val je meedogenloos aan, het andere moment probeer je jezelf te beschermen en probeer je de aanvallen te ontwijken. Soms sta je verticaal op een muur (ja, dit is mogelijk), maar loopt je tegenstander horizontaal op de grond. Op dit soort momenten probeer je weer met een zogenaamde Ninja Dash naar hem toe te gaan. Naast deze hectische gameplay heb je ook nog twee compagnons die je mee kan nemen en waar je tussen kunt wisselen. Je kan deze partners zelf besturen, of je kan ze eens in de zoveel tijd een aanval laten doen en weer andere keren beschermen ze jou terwijl jij je Chakra oplaadt. Dit werkt naar behoren, maar af en toe werkt het niet en dan kan het wel je gevecht ruïneren. Dit is spijtig, maar haalt je niet uit de game. In de story mode heb je ook de gevreesde QTE’s, sterker nog: je hebt er ontzettend veel van. Deze zijn naar mijn mening echter totaal niet hinderlijk of vervelend en maken juist delen leuk waar het anders filmpjes zouden zijn. Als je genoeg QTE’s goed heb afgerond krijg je aan het einde van een scene een geheime scene, waardoor je op het puntje van je stoel zit.

Naruto is een goede vechter, sterker nog: het is een geweldige vechter. Grafisch is het een pareltje, de gameplay is snel en vloeiend en er is genoeg te doen. Er zijn ontzettend veel personages waaruit je kunt kiezen. Ik denk dat vrijwel elk personage aanwezig is. Bijna elke modus is leuk, alhoewel de adventure mode niet zo heel spannend is. Je kan de stemmen op Japans of Engels zetten en dat is een leuke toevoeging. Dit is een fighter niet alleen leuk voor fans van Naruto, maar een fighter die iedereen zo kan oppakken. Af en toe werkt de wissel tussen vechtersbazen niet heel denderend in het heetst van de strijd, maar dit is zo zelden dat je er bijna geen last van hebt.

• Snelle gameplay
  • Grafisch meesterwerk
  • Ontzettend veel content