New Super Luigi U Review

New Super Luigi U Review

Move over Mario! Het is duidelijk, dit jaar is het jaar van Luigi! Een trend die Nintendo overigens zelf heeft ingezet, inclusief bijbehorende reclamecampagne. We zagen al eerder Luigi’s Mansion 2 voor de 3DS en daarnaast moet in de nieuwe Mario and Luigi: Dream Team Bros. Luigi ook schitteren. Maar het klapstuk moet toch wel New Super Luigi U worden. Met een dik vet kruis door de Bros. uit de originele titel. Maar speelt Luigi eindelijk eens de hoofdrol in deze DLC voor New Super Mario Bros. U? Of blijft hij nog steeds in de schaduw van zijn broer staan?

Zoals gezegd: New Super Luigi U is dus een DLC die 82 nieuwe levels aan New Super Mario Bros. U toevoegt. En in deze 82 nieuwe levels is Mario niet te bekennen. Wel volgt de DLC hetzelfde verhaal: Bowser ontvoert eens niet Peach, maar dringt haar kasteel binnen, waar ze zit te eten met Luigi en twee Toads. Luigi en de Toads worden ver weg geslingerd. Mensen die het origineel hebben gespeeld zullen deze scene allicht herkennen, maar zullen ook weten dat er iemand ontbreekt in deze scene. En laat dat nou net Mario zijn. Van onze iets te dikke vriend is alleen nog zijn pet te herkennen die mysterieus op tafel ligt.

En ook opnieuw word je richting de ‘Acorn Plains’ geslingerd, de wereld waar het in New Super Mario Bros. U ook allemaal begon. Maar wees niet bang, de levels hebben allemaal een restyle gekregen. Op het moment dat je het level voor het eerst binnenstapt, klinkt meteen het bekende deuntje dat in de Mario-games altijd dezelfde betekenis heeft: je moet opschieten! Waar je normaal in de Mario Bros.-games wel een tijdslimiet hebt, maar je je daar niet zo veel van aan hoeft te trekken, is het in New Super Luigi U opschieten geblazen! Je begint elk level met maar honderd seconden op de klok.

Overigens zijn de levels nog steeds korter, maar heel lang aankloten is er nu niet bij. Toen ik ergens halverwege een level drie keer een rij sprongen opnieuw moest doen, was mijn tijd op. Naast dat de levels een stuk korter zijn geworden, zijn ze ook een stuk heftiger geworden. De moeilijkheidsgraad is zeker omhoog gegaan. Waar het in New Super Mario Bros. U pas aan het einde een beetje moeilijk begon te worden, is de moeilijkheidsgraad nu al vanaf het begin aanwezig. Helaas gebeurt dit wel (te) vaak door hetzelfde truukje van de makers: je stopt gewoon heel veel vijanden op een level. Maak van die vijanden ook nog eens lastig te ontwijken vijanden (dus geen Goomba’s, maar bijvoorbeeld van die vervelende mollen die continu achter je aanhuppelen) en je game is op een simpele manier een stuk moeilijker.

De moeilijkheidsgraad zit hem niet alleen in de complexiteit van de levels en het aantal vijanden. Ook onze hoofdrolspeler, Luigi, doet een duit in het zakje. Want je weet inmiddels hoe Mario zich laat besturen. Maar Luigi moet het anders doen. En dat is zowel in positieve als in negatieve zin. In de positieve zin: Luigi kan hoger springen en kan ook nog een stukje zweven in de lucht. Dat wil zeggen dat je sprongen die eerder onmogelijk leken nu toch nog zult halen. Maar dit zal ook betekenen dat je een sprong verkeerd inschat en het platform voorbijspringt. Luigi is daarnaast sneller, maar komt dan ook langzamer tot stilstand. Hierdoor zul je ook nog wel eens van een platform afglijden. Het is even wennen aan Luigi, maar dat geeft ook een extra twist en een extra uitdaging aan de game.

Voor de rest is nog alles aanwezig zoals je dat kent uit New Super Mario Bros. U. Dezelfde grafische stijl, waarbij je het gevoel krijgt dat de makers nog niet alles uit de Wii U hebben gehaald. Verwacht in ieder geval geen nieuwe spannende omgevingen. Ook zijn de simpele deuntjes die je kent uit het Mario-universum nog steeds aanwezig. verder kan er multiplayer worden gespeeld in de 82 nieuwe levels. Om iedereen te laten genieten van de levels heeft Nintendo Nabbit, het rare paarse konijntje, aan de multiplayer toegevoegd. Nabbit is immuun voor vijanden. Nabbit kan overigens wel doodgaan door mis te springen of door klem te raken tussen twee stenen. Nabbit laat zich hetzelfde besturen als Luigi en kan ook, door een geheime toetsencombinatie te gebruiken, in de singleplayer worden gebruikt.

Voor Nintendo-begrippen is New Super Luigi U zeer gewaagd. Een DLC van twintig euro, dat zien we niet vaak. Voor die twintig euro krijg je 82 nieuwe, korte, maar ook zeer krachtige levels. De moeilijkheidsgraad ligt een stuk hoger, hoewel dat bijna altijd wordt veroorzaakt door een overdosis vijanden. Nintendo brengt met New Super Luigi U DLC met een hoge kwaliteit, maar het is wel meer van hetzelfde (met dezelfde hoge kwaliteit, dat dan weer wel). Ben je nog niet uitgekeken op de platformactie van New Super Mario Bros. U en heb je wel zin in een korte maar krachtige uitdaging, dan zit je met New Super Luigi U goed!

[review pros=”+ Nintendo kwaliteit” cons=”- Grafisch niet de mooiste game” score=75]