Nintendo Post-E3 event

Nintendo Post-E3 event

Na een enorm succesvol eerste jaar voor Nintendo’s Switch was het afgelopen E3 aan de Japanners om te bewijzen dat er ook voor aankomend najaar een stapel toffe games op de planning staat. Op het jaarlijkse post-E3 event dat Nintendo organiseert mochten we aan de slag met de op de beurs getoonde games.

Pokémon Let’s Go Pikachu/Evee
Samen met Super Smash Bros. Ultimate gaat dit dé systemseller van het najaar worden. Beide Pokémon Let’s Go-games bieden liefhebbers van de (eerste) Pokémon-games op de GameBoyeen trip down memorylane en zijn tegelijkertijd dermate toegankelijk dat mensen die alleen Pokémon Go ooit gespeeld hebben dit spel zo op kunnen pakken. Snelle samenvatting: qua gameplayen omgevingen wordt Let’s Go grotendeels een remake van Pokémon Yellow op de GameBoy, echter met elementen uit Pokémon Go. De manier waarop je Pokémon vangt komt rechtstreeks uit Pokémon Go en oom de graphics hebben dezelfde look and feel.

Toch wordt dit meer een echte game dan Go dat is. De gameplay gaat een stukje dieper. De games zullen met elkaar kunnen linken, maar je speelt Let’s Go wek echt op je Switch, dus niet met GPS zoals Go. Leuke vernieuwingen ten opzichtevan Yellow zijn bijvoorbeeld dat de relatieve grootte van de Pokémon zichtbaar is in zowel de speelwereld als in gevechten. Een Onyx is bijvoorbeeld vele, vele malen groter dan een Pikachu. Laatstgenoemde gaat overigens (tenzij je Let’s Go Evee speelt natuurlijk) met je mee als companion, waarbij hij als extraatje bijvoorbeeld aanwijzingen kan geven waar verstopte items liggen door met zijn staart te zwiepen.

We mochten de game spelen met het nieuwe Pokéball Plus-accessoire dat tegelijk met de game verschijnt. Dit apparaatje in de vorm van een Pokéball verbind je met je Switch waarna je met behulp van de erop aanwezige analoge stick en drukknop (daarnaast fungeert ook de stick zelf nog als drukknop) kunt spelen. De erin aanwezige motion controls (maak een gooiende beweging) lijken goed te werken, maar het meest onder de indruk waren we van de aanwezige HD rumble. Deze voelt nog een stuk fijner en realistischer aan dan de HD rumble in de Joy-Con, wat best een prestatie te noemen is. Voor met name de Pokémon Go-spelers is het ook leuk om te vermelden dat je een Pokémon in de ball kunt ‘stallen’, waarna de ball het bekende geluid van het beestje maakt en ook reageert op bewegingen die je maakt.

Starlink: Battle for Atlas
Kan je je No Man’s Sky nog herinneren? Die indiegame die uiteindelijk zoveel buzz creëerde dat de verwachtingen veel te hoog kwamen te liggen? Daar deed mijn eerste kennismaking met Starlink: Battle for Atlas me in eerste instantie een beetje aan denken. Het principe lijkt ook hetzelfde: je vliegt rond in de ruimte en kunt seamless van de ruimte naar de oppervlakte van diverse planeten vliegen. Maar daar houdt, op de grafische stijl na, de vergelijking ook wel op. Starlink bevat veel minder planeten, die in tegenstelling tot die in No Man’s Sky ook niet dynamisch gevormd worden, maar wel veel meer actie. De bedoeling is namelijk om een vijandelijk aliënras te verslaan. Het kostte me persoonlijk wel een minuut of tien om gewend te raken aan de besturing, maar die eenmaal onder de knie hebbende ging het best soepel. De grote vijand die ik moest aanvallen gaf maar eens in de zoveel tijd zijn zwakke plekken bloot, wat zorgde dat ik niet alleen goed moest mikken maar ook goed moest timen. Het speelde wel lekker, maar ik ben benieuwd of er meer variatie in de gameplay komt naarmate de game vordert.

Wat in ieder geval voor variatie zorgt, is de implementatie van ‘toys to life’ in deze game. Je kunt je ruimteschip namelijk niet alleen digitaal compleet aanpassen, maar ook door het in speelgoedvorm op te bouwen op een speciaal koppelstuk aan je controller. De basisvorm is aan te passen, maar bijvoorbeeld ook waar je welke wapens plaatst. Hoewel er een prototype aanwezig was, hebben we dit deel van de game helaas niet in het echt in actie kunnen zien. Daarvoor zullen we nog moeten wachten tot 16 oktober, wanneer de game uitkomt.

Super Mario Party
Net als bij vele Nintendo-titels geldt voor Mario Party het gezegde ‘Een nieuwe console, een nieuwe Mario Party’. Het was dan ook een kwestie van tijd voordat het spel officieel aangekondigd zou worden. Een gemakkelijk kassuccesje gaat het echter niet worden, want geheel volgens traditie wordt dit een spel dat volop gebruik gaat maken van de hardware van de console waarop het verschijnt. In de demonstratie die we zagen werd bijvoorbeeld getoond hoe één enkele minigame zich verdeeld over de schermen twee Switch-consoles afspeelde. Door de spelcomputers tegen elkaar te leggen en vervolgens te koppelen kon je zelf het speelveld vormen waarin je met verschillende tanks tegen elkaar kon spelen. Een andere minigame liet op de twee consoles diverse halve bananen zien die je compleet moest maken door de schermen tegen elkaar te liggen. Het klinkt wellicht een beetje suf, maar vanuit technisch oogpunt was het erg tof om te zien. Door de tijdsdruk die erop staat was het nog leuk om te zien ook, niet onbelangrijk natuurlijk.

In totaal zal Super Mario Party 80 minigames gaan bevatten die ook online speelbaar moeten zijn. Met een lanceerdatum van 5 oktober wordt het gelijk een mooie vuurdoop voor Nintendo’s online service die in de herfst lanceert. Met bizarre minigames als Slapperazzi, waarin je met andere Nintendo-personages vecht om op een foto te komen, en een minigame waarin het de bedoeling is om een kubus-vormige steak te bakken lijkt het erop dat dit een Mario Party gaat worden die minstens even leuk en hilarisch als zijn voorgangers.

Super Smash Bros. Ultimate
Wat kan een nieuwe Super Smash Bros. nog voor verbeteringen brengen in dit tijdperk zal je je misschien afvragen. De Smash Bros.-titel voor de Wii U draaide al op 1080p met zestig frames per seconde, wat kan een Switch-versie dan nog toevoegen? In tegenstelling tot eerdere Nintendo-titels is Super Smash Bros. Ultimate van de grond af opnieuw opgebouwd voor de Nintendo Switch. We hebben hier dus niet te maken met een port. Dat heeft tot gevolg dat het spel, dankzij de snellere hardware van de Nintendo Switch, nog weer net iets soepeler draait en speelt dan zijn voorganger. Alles reageert net even wat lekkerder en de actie spat als vanouds van het scherm. Ook de tijdens de E3 aangekondigde GameCube-controller was speelbaar aanwezig en jongens, wat een fijn stukje hardware blijft dat toch.

Het grootste wapenfeit van Super Smash Bros. Ultimate zit hem echter niet in hoe de game loopt of speelt. Nee, dit spel gaat zijn naam eer aandoen. Dit wordt de ultieme versie van Super Smash Bros. Tot nu toe dan natuurlijk. Waarom? Alle stages en personages die tot nu toe ooit in een Smash Bros.-game hebben gezeten zullen speelbaar zijn in Ultimate. Plus meer natuurlijk. Zo hebben we kunnen spelen met de Inklings uit Splatoon die voor het eerst het strijdveld betreden, maar ook met de verrassing van de game: Ridley uit Metroid! Beide personages speelden, net als alle andere karakters overigens, buitengewoon siepel en lekker. Het leek er eigenlijk op alsof we al met een eindproduct te maken. Het kan niet anders dan dat Smash. Ultimate dit najaar voor heel veel Switch-verkopen gaat zorgen.

Overcooked! 2
Eerlijkheid gebiedt ons toe te geven dat onze speelsessie met Overcooked! 2 onze eerste kennismaking met de franchise was. Voorafgaand hadden we enkele gameplayfragmenten van het eerste deel bekeken waaruit al wel duidelijk werd dat het in dit spel twee kanten op kan gaan: je vormt met je medespelers een geoliede machine of het eindigt in complete chaos. Beide hebben we achtereenvolgens meegemaakt en dat geeft ook aan dat het heel erg afhankelijk van je mindset is hoe je deze game ingaat.

Net als in het eerste deel is het de bedoeling om zo snel mogelijk complete gerechten te maken aan de hand van ingrediënten die in de keuken waarin je speelt liggen. Vlees en groeten moeten gebakken en gehakt worden, vervolgens moeten alle ingrediënten samengevoegd worden tot een daadwerkelijk gerecht. Om dit optimaal te doen moet er van tevoren een duidelijke taakverdeling afgesproken worden, anders wordt het chaos. Precies hetzelfde als in het origineel dus. Toevoegingen in deze sequel zijn nieuwe recepten en de mogelijkheid om producten naar elkaar te gooien. Dit zorgt voor tijdswinst en extra tactische mogelijkheden. Echter is onze indruk dat het wel een beetje magertjes is om er een complete sequel aan te wijden. Oké, ook online multiplayer wordt toegevoegd, maar alsnog zijn dit geen baanbrekende veranderingen. Het had prima middels een patch of desnoods DLC toegevoegd kunnen worden. Neemt echter niet weg dat het enorm veel fun kan opleveren! Hoe het bij elkaar komt als eindproduct gaan we zien vanaf 7 augustus, vanaf dan is Overcooked! 2 verkrijgbaar.

Killer Queen Black
Zegt deze game je niks? Ons ook niet moeten we eerlijk toegeven. Hij is voorbijgekomen in de Nintendo Direct van afgelopen E3, maar misschien waren we te hard bezig met hopen op beelden van Metroid Prime 4 waardoor het niet is blijven hangen. Maar maakt niet uit, want dit spel verdient aandacht. Laat je niet om de tuin leiden door het simpele 8 bit-uiterlijk, deze indiegame heeft bergen aan potentie. Je zintuigen moeten vol aan de bak in deze actieplatformer. Killer Queen Black is een multiplayergame waarin het mogelijk is om op drie verschillende manieren te winnen: een korf vullen met honing, een grote slak naar zijn plek van bestemming brengen of de koningin drie keer vermoorden. Dit zorgt tot een tactisch schouwspel dat garant staat voor hilariteit. Tijdens onze eerste speelsessie was het eigenlijk de hele tijd chaos, wat zorgde voor weinig resultaat maar wel voor een hoop lol. Het tweede potje werd veel beter samengewerkt, wat de sleutel tot succes bleek. Dit kon wel eens een hele grote sleeperhit gaan worden…

Het mag duidelijk zijn dat Nintendo dit najaar vooral in gaat zetten op Super Smash Bros. Ultimate en Pokémon Let’s Go. Terecht ook, want beide lijken echte systemsellers te gaan worden. Maar ook voor liefhebbers van andere genres zit er genoeg in het vat, waarbij Nintendo ook nog eens aan heeft gegeven niet eens alle games voor de herfst al aangekondigd te hebben. Alleen al op basis van wat we op het post-E3 event geweest gespeeld hebben kunnen we al stellen dat Switch-bezitters een prima najaar tegemoet gaan, we kunnen niet wachten!

Hardcore casual gamer en graphicshoer. Hartje racing/action/adventure met een voorliefde voor sfeer. Schrijft niet alleen zelf, maar eindredacteert ook stukjes van anderen. Daarnaast groot consument van films, series en chocolade(rozijnen).