Onrush Review

Het racegenre bestaat al jaren en jaren. Het genre is ook al jaren eigenlijk wel mijn favoriete genre. Die liefde is voornamelijk ontstaan door Gran Turismo op de PlayStation. De eerste, op Sony’s grijze console, maar de meeste uren heb ik toch echt zitten in Gran Turismo 3. Sowieso wil ik eigenlijk niet weten hoeveel uren ik in totaal in alle racegames die ik ooit gespeeld heb heb gestopt. Grote kans dat ik me helemaal rot schrik als ik dat aantal hoor. Racegames zijn er in allerlei soorten en maten. Codemasters heeft zich de laatste jaren volledig gefocust op dit genre. Met name op realistische versies. Maar met hun nieuwste game, Onrush, doen ze het een keertje echt helemaal anders. Is dat een succes?

Bij de eerste beelden die ik van Onrush zag, schoot mij eigenlijk meteen een ding door het hoofd: dit is de opvolger van Motorstorm. Helemaal geen gekke gedachte, aangezien een groot gedeelte van de voormalige werknemers van de studio van Motorstorm zijn overgestapt naar Codemasters. Als je de beelden van Onrush bekijkt zie je verschillende soorten klasses voertuigen het met elkaar uitvechten. Daarbij vliegen de brokstukken van de voertuigen af en probeert iedereen elkaar aan de kant te beuken. De parallellen met Motorstorm zijn snel getrokken, maar toch doet Onrush het echt een stuk anders.

Bij Onrush is het namelijk echt niet meteen de bedoeling dat je als eerste over de finishlijn komt. Zo simpel is het niet. Je kunt Onrush het beste vergelijken met een kruising tussen een racegame en een shooter. De modes die je in Onrush speelt hebben namelijk allemaal verschillende doelen, en dat doel is dus niet als eerste over de finishlijn komen. In Onrush speel je ook altijd in teams, het is dus belangrijk om voor een gedeelte samen te werken. Normaal gesproken zou je zelf zo snel mogelijk over de finishlijn willen komen, maar dat is hier niet het geval.

Er zijn vier verschillende modes in Onrush. De eerste is Overdrive, waarin je punten voor je team kunt verdienen door te boosten. Boost kun je dan weer verdienen door stunts uit te halen en andere spelers een beuk te geven. Nogmaals: in alle modes draait het er eigenlijk niet om wie het snelste is, maar wie het beste is. Daarnaast is er Countdown. Hierin heeft elk team een aantal secondes, en die kun je aanvullen door door poortjes op het circuit te rijden. Deze poortjes staan willekeurig op het circuit, en veranderen qua breedte. Je moet dus zorgen dat je zelf zo goed mogelijk oplijnt voor de poortjes, maar ook zorgt dat de tegenstander niet bij de poortjes kunt komen.

Lockdown is te vergelijken met King of the Hill, terwijl Switch te vergelijken is met een Deathmatch. Hier heeft elke speler drie levens en is het een kwestie om het andere team zo snel mogelijk te elimineren. Dat doe je door je tegenstanders tegen bijvoorbeeld bomen of andere obstakels aan te rammen. Hoe minder levens je over hebt, hoe sterker je wordt. Dit houdt het dynamisch! Daar komt overigens wel meteen het eerste minpuntje van de game om de hoek, het voelt af en toe een beetje random hoe de takedowns nou worden toegekend. De ene keer geef je je tegenstander een klein kusje, maar wordt hij wel gesloopt. De andere keer geef je een enorme beuk, maar blijft je tegenstander vrolijk doorrijden. De game ziet er dan wel weer ontzettend bruut uit en spat van je scherm af.

Je merkt het, Onrush speel je in teams. Het is belangrijk om samen te werken en ook een gebalanceerd team samen te stellen. Je kunt namelijk kiezen tussen verschillende voertuigen, die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben. Ook heeft elk voertuig speciale vaardigheden. Zo heeft elk voertuig een speciale manier om boost te verdienen. Het is tof dat je tussendoor kunt wisselen tussen de verschillende voertuigen, maar toch voelen de voertuigen niet geheel gebalanceerd. Zoals ik nu spreek over de game, merk je dat de game toch voornamelijk gericht is op de multiplayer. Er zit wel een singleplayer mode in de game, maar dat is toch voornamelijk een voorproefje/tutorial voor de mutliplayer. Toch leuk dat Codemasters aan de eenzame speler denkt. Toch had er wel iets meer content in de game mogen zitten. De singleplayer is redelijk kort, en vier verschillende modes is toch ook wel een beetje aan de karige kant.

Codemasters doet het met Onrush een keertje helemaal anders. Gelukkig pakt dat voor het grootste gedeelte ook heel goed uit. De gameplay is ontzettend verslavend. En hoewel het af en toe een beetje onduidelijk is wat genoeg is om een takedown uit te voeren, geeft het wel een heerlijk gevoel om je tegenstander tegen een muur aan te rammen. De vier verschillende modes werken prima, hoewel het wel jammer is dat er maar vier verschillende modes in de game zitten. Er had iets meer content in de game mogen zitten, maar door de verslavende gameplay blijf je wel terugkomen. En dat doet Codemasters toch heel goed met deze bijzondere racegame. Daarbij moet gezegd worden dat race-fans zich zullen vermaken met de game, maar door de twists, bijvoorbeeld ook shooter-fans zich kunnen vermaken met Onrush. Proefje geslaagd!

• Brute actie
  • Spat van je scherm af
  • Zeer origineel