Piczle Lines DX 500 More Puzzles! Review

Al sinds de Wii en originele Nintendo DS is Nintendo bezig om zo veel mogelijk ontwikkelaars naar haar eShop-platform te trekken. Door het succes van de Switch lijkt het aantal indie-games dat in Nintendo’s digitale winkel staat naar een nieuw hoogtepunt te schieten. Ook liefhebbers van wat simpelere puzzelgames komen meer dan aan hun trekken – en de verkoopcijfers liegen er blijkbaar niet om. Nog geen jaar na de release van Piczle Lines DX hebben we al een opvolger, of eigenlijk meer een stand-alone uitbreiding: Piczle Lines DX 500 More Puzzels!

Als je een beetje gevoelig bent voor dit soort games, zoals ondergetekende, kan zich een ware verslaving ontwikkelen. Om even aan de dagelijkse beslommeringen te ontsnappen kan het heerlijk zijn om even een simpel puzzeltje te maken in plaats van je volledig in een videogame-ervaring te storten. Even ontspannen. Natuurlijk dien je wel je grijze massa te gebruiken om puzzels op te lossen, maar het is toch anders dan bijvoorbeeld een potje Fortnite. Geen ‘druk’ of stress (dat je in je rug geschoten wordt door een andere speler), gewoon lekker op je eigen tempo (in het geval van Piczle Lines) lijntjes trekken.

Want het principe van Piczle Lines is niet meer dan dat: lijntjes trekken. Het speelveld bestaat uit een raster waarin punten staan met nummers op. Twee punten met het cijfer 15 erop dienen bijvoorbeeld met elkaar verbonden te worden met een lijn die door in totaal vijftien hokjes loopt. Klinkt chaotisch als je je bedenkt dat dit zo door het hele raster heen gaat. Echter, doordat er gebruik wordt gemaakt van veel verschillende kleuren lijnen die je moet trekken (het uiteindelijke lijnenspel in het raster vormt als je uitzoomt een afbeelding) blijft de boel een beetje overzichtelijk. De lijnen kunnen kaarsrecht lopen, maar zullen in meer gevallen juist alle kanten op kronkelen – soms zelfs cirkelvormig. Hoewel het niet al te moeilijk is om de puzzels te voltooien geeft het wel – zeker bij de grotere rasters van 64×64 of zelfs 128×128 hokjes – voldoening om een afbeelding ‘bij elkaar te puzzelen’. En vooral ontspanning.

Wat ontwikkelaar Rainy Frog in Piczle Lines DX heel goed deed, was het toevoegen van extra content. De basisgame is namelijk ook verschenen voor iOS en Android, alleen dan als gratis app waarbij een aantal puzzels gratis speelbaar was. Toen voor de Switch-versie tien euro neergeteld moest worden, stegen er in eerste instantie niet al te positieve geluiden op. De keerzijde van het betalen voor de game was echter dat alle puzzels gratis speelbaar waren en dat toekomstige toevoegingen ook geen geld zouden kosten. Meerdere puzzelpacks zijn zonder extra kosten toegevoegd, wat de replaywaarde van de game absoluut ten goede is gekomen.

Maar voor niets gaat de zon op, dus op een gegeven moment moest het natuurlijk klaar zijn. Enter Piczle Lines DX 500 More Puzzles!, dat precies is wat de naam doet vermoeden. Wederom tel je een tientje neer (of niet, waarover later meer) en krijg je toegang tot alle beschikbare puzzels zonder extra bij te hoeven betalen. Zoals gezegd is dit, hoewel het wel als zodanig verpakt is, eigenlijk geen nieuwe game, maar een stand-alone uitbreiding. In tegenstelling tot het originele Piczle Lines DX is er bijvoorbeeld geen story mode, maar zijn de puzzels ‘slechts’ ingedeeld in verschillende categorieën. Denk aan bijvoorbeeld Media, Hobbies of Sports, maar ook aan landen zoals ons eigen Nederland! Laatstgenoemde verdient natuurlijk wat extra uitleg: puzzels die we daar tegenkwamen focussen zich op typisch Nederlandse producten of objecten. Waarbij we uiteraard niet gaan spoilen.

Hoewel er qua content absoluut niks te klagen valt, voelt deze game op de een of andere manier toch een beetje goedkoop. Het is een opvullertje, aangezien er dit najaar een volledig nieuwe puzzelgame uit de keuken van Rainy Frog verschijnt, maar toch. Het is gewoon precies hetzelfde als het eerste deel, ook wat look and feel betreft. Nergens een verbetering te vinden. Pleister op de wonde is dat bezitters van Piczle Lines DX een korting van 15% krijgen als ze deze game willen kopen (iets dat overigens andersom ook geldt als je dit spel koopt en vervolgens het originele Piczle Lines DX aan wilt schaffen), wat gewoon heel netjes is van de ontwikkelaar. Het is ook absoluut niet zo dat je geen waar voor je geld hebt, integendeel. Het was gewoon leuk geweest als er op gameplaygebied wat extra’s was geweest. Een nieuwe gamemode of iets dergelijks. Want de toegevoegde concept-art die je kunt bekijken is leuk om te zien, maar verre van een unique selling point.

Dit spel doet precies wat het belooft door middel van de naamstelling. Het geeft je in Piczle Lines DX-stijl 500 extra puzzels, niet meer, niet minder. Meer van hetzelfde is absoluut niet iets slechts in dat geval, echter was een tikkeltje vernieuwing in de vorm van bijvoorbeeld een nieuwe gamemode welkom geweest. Als het goed is gaan we dat later dit jaar krijgen in de vorm van Piczle Colors, en tot die tijd kunnen we ons in ieder geval prima vermaken met deze 500 nieuwe puzzels – met het thema Nederland als leuke bonus!

• Leuke puzzelthema's
  • Waar voor je geld

• Geen vernieuwingen