Pokémon Art Academy Review

Pokémon Art Academy Review

Ik zal maar gewoon eerlijk tegen jullie zijn. Ik ben nooit goed geweest in tekeningen. Waar mijn klasgenootjes vroeger de meest prachtige dieren tekenende kwam ik haast niet verder dan wat lelijke poppetjes die voornamelijk uit strepen bestonden. Dat ik meerdere keren een 7 haalde voor een tekening op de middelbare school mag gerust een wonder heten. Toch heb ik altijd de behoefte gehad om beter te leren tekenen. En laat er nou net een game op de redactie van GameParty binnen gekomen zijn die deze behoefte kan vervullen. In Pokémon Art Academy kan ik eindelijk eens een fatsoenlijke Pikachu tekenen!

Art Academy is geen nieuwkomer voor de Nintendo (3)DS en de eerdere games konden dan ook op best redelijke beoordelingen rekenen. De games werden vooral geprezen vanwege de tekenlessen die duidelijk en overzichtelijk waren. De Pokémon-vorm van Art Academy volgt deze vorm. Als speler ben je toegelaten aan de Pokémon Art Academy en zul je steeds mooiere Pokémon op papier krijgen. Dit doe je samen met een professor die familie is van de professor uit de eerdere Art Academy. Daarnaast is er nog een mede-student, die in mijn ogen misschien toch maar eens langs een dokter moet, aangezien mijn 2 jarige neefje nog beter kan tekenen. Zeker als je het ook nog eens stap voor stap uitgelegd krijgt.

Pokémon Art Academy bouwt zich heel logisch op. Je begint met een heel simpele tekening. Je mag een hoofd van een Pikachu gaan tekenen. Daarna zul je wat meer ingewikkeldere Pokémon moeten gaan tekenen, vervolgens teken je niet alleen het hoofd maar ook het lijf en daarna ga je weer aan de slag met perspectief. Steeds weer introduceert de game nieuwe technieken en steeds weer ligt de moeilijkheidsgraad weer wat hoger. De game blijft vooral in het begin stevig je handje vasthouden, maar hoe verder je komt hoe meer je ook vrij wordt gelaten.

Dat de game je behoorlijk bij de hand neemt heb ik echter als prettig ervaren. Met elke nieuwe stap, met elke nieuwe les lijkt het alsof je iets nieuws leert. Steeds komt er weer een nieuwe techniek kijken of wordt er met ander tekenmateriaal gewerkt. Wil je nog meer oefenen met een bepaalde techniek of materiaal, dan biedt de game per les ook nog eens een paar sub-lessen. In deze sub-lessen teken je weer een andere Pokémon, maar gebruik je wel weer dezelfde technieken. Ook kun je het gebruiken om te kijken of je de techniek wel onder de knie hebt. Dit gevoel van progressie is heerlijk, en hierdoor blijft de game je ook uitnodigen om steeds maar verder te ‘spelen’.

In Pokémon Art Academy bestaat er niet zo iets als goed of fout. De game laat wel zien hoe je het beste een Pokémon moet tekenen, sterker nog, aan het begin ben je ook voornamelijk aan het overtrekken maar de game beoordeelt je niet of je het goed hebt gedaan of niet. De game moedigt je wel aan om zelf interpretaties aan Pokémon te geven, hoewel de game je eigenlijk wel een aantal gouden regels meegeeft. Zo is een vierkante Togepi in plaats van een ronde Togepi ‘not done’ en kun je het eigenlijk ook niet maken om een roze Pikachu te maken. De game heeft ook een mode waarin je een aantal Pokémon ‘los’ kan tekenen, zonder dat een professor er zich er tegenaan bemoeit. Hierin kun je helemaal je creativiteit de vrije loop laten en krijg je een aantal Pokémon als voorbeeld voorgeschoteld. Als DLC kun je ook nog eens nieuwe Pokémon om na te tekenen downloaden!

Het is natuurlijk altijd de vraag in hoeverre je van een ‘game’ als Pokémon Art Academy echt goed leert tekenen. Je hebt in Pokémon Art Academy namelijk heel gemakkelijk toegang tot allemaal tekengerei. In het echt gaat dat allemaal niet zo makkelijk. Was het in het echt maar allemaal zo gemakkelijk en overzichtelijk als in Pokémon Art Academy, dan zou dat een hoop schelen. Ook is het werken met pastel niet helemaal realistisch. Leuk dat je het met je stylus kan vervagen, maar in het echt werkt het natuurlijk net allemaal wat anders. Ik had overigens ook het idee dat ik in het echt wat beter was in het trekken van rechte lijnen, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.

Pokémon Art Academy is niet zo maar een simpele spin-off. Je moet niet denken dat Nintendo dit heeft uitgebracht om even makkelijk te cashen. Er zijn een hoop tekenlessen in Pokémon Art Academy waar je wel even bezig mee bent. Naast deze lessen brengt de game ook gewoon een hele goede tekentool richting de 3DS. Er is een hoop gereedschap te vinden en het menu werkt erg prettig. Natuurlijk is Pokémon Art Academy niet voor iedereen. Ik kan goed snappen dat je je geld misschien liever aan een ‘échte game’ wilt uitgeven. Toch zit er een hoop liefde in Pokémon Art Academy. En zeg nou eerlijk, die Pikachu die je tekent, kan vast nog wel wat beter!

[review pros=”+ Een hoop lessen
+ Ook een hoop technieken om te leren
+ Menu’s en gereedschappen werken prima ” cons=”- Het is niet echt een game