Pokémon Let’s Go Eevee & Pikachu! Preview #E32018

Deze E3 draaide het voor Nintendo voornamelijk om Super Smash Bros. Toch was er een andere game die ook een hoop aandacht verdiende. Een game die overigens ook een hoop aandacht kreeg, maar dan een aantal weken geleden in een aparte Nintendo Direct. Ik heb het hier over Pokémon Let’s Go Eevee en Pokémon Let’s Go Pikachu! Twee titels (laat ik ze vanaf nu voor het gemak samen Pokémon Lets Go noemen) die dit najaar voor de Nintendo Switch gaan verschijnen. Twee titels die voor een hoop positieve reacties hebben gezorgd, maar ook wel voor een aantal negatieve reacties. Ik neem alvast een wat uitgebreider kijkje naar deze twee nieuwe Pokémon-games.

Deze negatieve reacties zijn er voornamelijk in gelegen dat het hier om een spin-off gaat. Die-hard fans hadden graag de achtste generatie Pokémon gezien. Game Freak heeft op de E3 van 2017 namelijk aangekondigd dat we een traditionele RPG, zoals we dat gewend zijn van de handhelds, ook op de Nintendo Switch kunnen verwachten. Dat is nog altijd waar, alleen die traditionele RPG verschijnt pas in 2019. Lets Go is meer een spin-off, waarbij we terug gaan naar de wereld van de allereerste Pokémon-games. De game is voor het grootste gedeelte dan ook geïnspireerd op Pokémon Yellow. Dat blijkt onder meer uit het feit dat je nu een Pokémon kunt kiezen die tijdens jouw reis de hele tijd naast je zal lopen. Ook zijn enkel de eerste 151 Pokémon in de game beschikbaar.

Toch is de game zeker niet een volledige remake van Pokémon Yellow. Dat wil Nintendo ook helemaal niet bereiken met Lets Go. Nintendo wil namelijk een nieuwe Pokémon-ervaring naar de Switch brengen. Een ervaring die we nog nooit op een handheld of op een console hebben gehad. Hierbij leent Nintendo gretig gameplay-elementen uit Pokémon Go voor de mobiele apparaten. Dat uit zich voornamelijk in het vangen van de wezentjes. Wanneer je nu een wilde Pokémon tegenkomt, volgt er geen gevecht zoals je dat gewend bent. Niet langer komt er een van jouw Pokémon je te hulp. Je staat er helemaal alleen voor: je zult met een juiste gooi de Pokémon moeten vangen. Net zoals je dat in Pokémon Go doet. Met de juiste timing maak je meer kans om de Pokémon te vangen. Met bepaalde besjes kun je het vangen ook makkelijker maken. En zo zijn er nog meer mechanismes uit Pokémon Go overgenomen. Zo zie je nu als je door het hoge gras loopt welke Pokémon je tegen zult komen. Ook wordt er gewerkt met het CP-systeem, zodat je meteen kunt zien hoe sterk de Pokémon tegenover je is.

Dat klinkt alsof de boel een stuk meer simpel is… en dat klopt ook! Dat is precies wat Nintendo voor ogen heeft. Nintendo wil met Lets Go de Pokémon-serie een stuk toegankelijker maken. Een stuk minder diepgang dan dat je normaal gewend bent. Meer mensen kennis laten maken met Pokémon, terwijl er nog wel voldoende te doen is voor de fans. Dat blijkt ook uit de setting van de game: we gaan helemaal terug naar de eerste generatie Pokémon. Tijdens de E3 zagen we gameplay in de gym van Brock. Daar is de lay-out nog precies hetzelfde als op de Gameboy. Ook hebben de trainers in de gym nog altijd dezelfde Pokémon.

Het feit dat er gyms in de game zitten zegt ook wel weer dat Nintendo niet geheel breekt met de tradities zoals we die kennen uit de Pokémon-series. Het vangen van Pokémon mag dan misschien anders zijn, uiteindelijk komt het er toch op neer dat je een hoop Pokémon vangt en uiteindelijk alle gym-leiders weet te verslaan. Ook zijn de gevechten nog altijd hetzelfde zoals je het zou verwachten van een Pokémon. Hier wordt weer niet het systeem uit Pokémon Go gebruikt. Gelukkig ook maar, want de gevechten in Pokémon Go zijn nou niet bepaald de meest spannende die je ooit hebt gezien.

Daarnaast zijn er ook een aantal functies die goed bij de Nintendo Switch passen. Eerder had ik het al over het vangen van Pokémon, dat doe je net zoals in Pokémon Go. Met de Joy-Con kun je gooien, zodat je je meer dan ooit een echte Pokémon trainer voelt. Ook kun je door met een tweede Joy-Con te schudden de game in co-op spelen. Alles draait om het samen beleven van de Pokémon-ervaring, en dat is toch wel weer heel erg tof. En dan heb ik nog niet eens gehad over de Pokéball accessoire die je binnenkort kunt kopen. Had Nintendo het allemaal nog nostalgischer kunnen maken?

Nintendo kiest er voor om de Pokémonervaring voor dit jaar toegankelijker te maken. Ik kan deze keuze zeker begrijpen: sterker nog, ik vind het best wel tof. Dit najaar kunnen we lekker relaxed de ervaringen uit onze jeugd herbeleven. Ook is het voor nieuwkomers een ultieme kans om Pokémon te ervaren. Volgend jaar komt de hardcore Pokémon-ervaring weer terug, dus wat dat betreft heeft niemand wat te klagen. Ik heb er zin in!