Pokémon Sun/Moon Review

Pokémon gaat nu al twintig jaar mee. Talloze gamers zijn met Bulbasaur, Mewtwo en Pikachu opgegroeid. Toch leek de Pokémon-mania met elke nieuwe generatie iets te verminderen. De eerste 150 Pokémon kennen de meeste mensen wel, maar noem maar eens wat Pokémon op uit de zesde generatie. Maar dat Pokémon in onze harten is gebleven, bleek deze zomer maar al te meer. Pokémon Go zorgde voor een van de grootste (zo niet de grootste) hypes in gaming die de wereld ooit gezien heeft. De hype verdween haast net zo snel als dat hij verschenen was, maar de spotlights stonden weer helemaal op Pokémon. Dat kwam Nintendo zeker niet verkeerd uit met het oog op de nieuwe Pokémon-game voor de 3DS. Weten Pokémon Sun en Pokémon Moon die hype vast te houden?

Pokémon Sun en Moon braken in ieder geval van te voren alle records als het gaat om Pokémon-games. Het was met afstand de Nintendo-game voor de 3DS met de meeste pre-orders. Dat komt dan vooral door Pokémon Go. Maar als ik maar meteen kort door de bocht mag zijn: al die pre-orders zijn het waard. Deze nieuwe Pokémon is echt de beste in jaren. Daarmee zou de kous af kunnen zijn. Maar toch wil ik je meenemen naar de Alola-regio. Nintendo en Game Freak verdienen namelijk lof voor Pokémon Sun en Moon. Zij hebben namelijk iets gedaan wat ze de afgelopen jaren slechts in kleine mate hebben gedaan: verandering aangebracht! Dus blijf nog even hangen, dan vertel ik je waarom deze Pokémon de beste in jaren is.

Het riedeltje van een Pokémon-game was altijd bekend. Ga een aantal stadjes af, versla de lokale gymleader en reken ondertussen nog even af met wat kwaadaardige gasten. Ondertussen maak je je op om de Pokémon League te winnen en vang je nog even een legendarische Pokémon. Oké, behoorlijk wat elementen zitten nog altijd in Sun en Moon, maar er is toch wel een groot ding anders. De Gyms zijn namelijk helemaal verdwenen in Pokémon Sun en Moon! In plaats van 8 Gyms moet je nu aan de slag met 7 verschillende Trials. Deze verschillen toch wat van een Gym.

Deze Trials zorgen er voor dat je ook meer betrokkenheid krijgt bij de wereld van de nieuwe Pokémon. De eerste Trial die je voor je krijgt is bijvoorbeeld dat je een gevaarlijke grot binnen moet gaan. In deze grot leven namelijk een aantal sterke Pokémon die jij moet verslaan. Maar het kan ook zijn dat je voor een Trial moet dansen met een aantal Marowak. Op het einde van zo’n Trial moet je altijd nog de zogenoemde Totem Pokémon verslaan. Doe je dit, dan heb je de Trial voltooid en krijg je je beloning. Die beloning is een Z-Crystal van een bepaald type. Z-Crystalen zijn als het ware de Mega Evolutions van Sun en Moon. Het brengt iets geheel nieuws met zich mee. Stel, je hebt een Pikachu en die geef je een Elektrische Z-Crystal. Dan kan Pikachu een keer per gevecht een extra sterke elektrische aanval doen. Door middel van Z-Power kan Pikachu een extra sterke Thunderbolt uitvoeren. Zo zijn er voor elke type moves een Z-Crystal. Kent jouw Pokémon het bepaalde type move waarvan jij het Z-Crystal hebt, dan kun je het Crystal aan die Pokémon geven.

Natuurlijk zijn er ook nog een hoop dingen hetzelfde in de wereld van Pokémon en dat uit zich nog altijd in het verhaal. Zo is het de bedoeling dat je de vier verschillende eilanden van Alola afgaat om de Trials af te leggen. Maar aan het eind van elk eiland is er een Grand Trial, een eindbaas van het eiland als het ware. Deze Grand Trial is tegen een trainer die gespecialiseerd is in een bepaald soort Pokémon: eigenlijk alsnog een Gym Leader. Ook neem je het gedurende de game op tegen Team Skull: een kwaadaardige organisatie die het gemunt heeft op jouw Pokémon. Ondertussen probeer je ook nog er achter te komen wat voor een mysterieuze krachten er spelen op de eilanden van Alola. Een typische Pokémon-game dus.

Toch voelt het meer dan ooit alsof jij zelf in de anime zit. Alola is een regio met enorm veel charme. Als je het mij vraagt is Alola dan ook de tofste regio die de Pokémon-games hebben gekend. Zo zit de game vol sfeer en zorgt het continu voor een lach op je gezicht. De cutscenes hebben op een of andere manier veel meer sfeer dan in bijvoorbeeld Pokémon X en Y. De nieuwe Pokémon (het zijn er iets meer dan 80) hebben vaak een tropisch tintje. Sowieso vind ik de nieuwe Pokémon – op een paar missers na – dan ook erg tof en nog best wel creatief. Als ik dan toch iets te zeuren moet hebben: de game is nog altijd behoorlijk lineair. Toegegeven, er zijn nog best wel wat sidequests, maar het grootse gedeelte van de tijd stuurt Pokémon Sun of Moon je echt één bepaalde kant op. Soms kun je ook niet verder in de wereld doordat de game je een barriere opwerpt. Je moet eerst de andere kant op.

Pokémon-games zijn eigenlijk altijd (tenminste, de traditionele RPG’s dan) van een hoog niveau. Sun en Moon vormen daar gelukkig geen uitzondering op. Toch doen Sun en Moon ook wat nieuws en dat komt de serie zeker ten goede. Het voelt fris om eens niet 8 verschillende gyms af te moeten. Gelukkig wordt er ook weer niet te veel getornd aan de klassieke Pokémon-formule, zodat het ook weer erg vertrouwd voelt. Alola is een fantastische regio en het duurt wel even voordat je klaar bent met het verhaal. Meer dan ooit lijkt de Pokémon-wereld te leven en lijkt het alsof jij echt deel uitmaakt van de anime. En is dat niet wat we allemaal willen?

• Alola is een fantastische regio
  • Trials in plaats van Gyms
  • Toffe nieuwe Pokémon