Pokémon Super Mystery Dungeon Review

Pokémon Super Mystery Dungeon Review

Twintig jaar. Zo lang gaat Pokémon al mee. Dit jaar is dan ook een feestelijk jaar voor de serie! Met onder meer een nieuw seizoen van de anime en de re-release van de originele games op de Nintendo 3DS. Daarnaast komen er twee nieuwe spin-offs op de markt: Pokken Tournament en Pokémon GO! We hebben al met Pokémon kunnen flipperen en ze op de foto kunnen zetten, maar nu kunnen we in real time vechten met de Pokémon. Daarnaast kun je met je smartphone op jacht gaan in jouw eigen buurt om Pokémon te vangen. Maar daar blijft het niet bij. We trappen dit jubileumjaar namelijk af met een nieuwe Mystery Dungeon. Een serie die tot nu toe ups en downs had. Weet dit nieuwe deel te overtuigen?

De Mystery Dungeon-serie is een apart geval. Een aantal games zijn goed ontvangen, terwijl een aantal andere games op z’n best middelmatig kunnen worden genoemd. Dit deel begint in ieder geval net zoals de voorgaande delen: met een persoonlijkheidstest! Heb je altijd al willen weten welke Pokémon jij bent, dan moet je zeker Pokémon Super Mystery Dungeon in huis halen. Ik was in ieder geval een Bulbasaur, maar als je niet tevreden bent met deze keus kun je zelf een andere keuze maken. Alle starters zijn in ieder geval beschikbaar, net als Pikachu en Riolu. Als je eenmaal ook nog een partner hebt gekozen (ik koos voor Totodile) kun je aan de slag gaan. Ook het verhaaltje waarmee de game start is weer hetzelfde. Je bent een mens die ineens als Pokémon wakker is geworden en je weet niet meer hoe je hier in godsnaam terecht bent gekomen.

Je bent dus behoorlijk in de war, maar de game behandelt je wel heel erg alsof je een complete debiel bent. Een tutorial is altijd een goed idee, maar Pokémon Super Mystery Dungeon neemt je wel heel erg bij je hand. Je bent letterlijk uren bezig met de tutorial en het tempo is echt heel erg laag. Wat mij betreft had er dan ook nog wel een laatste vraag mogen worden toegevoegd aan de persoonlijkheidstest: heb je ooit een Pokémon Mystery Dungeon-game gespeeld? Dat zou in ieder geval een hoop ergernis voorkomen. Ben je eenmaal door de tutorial en ook door het verhaal heen, dan gaat de game pas echt los. Na het verhaal kun je namelijk elke dungeon nog een keer spelen en komen er weer nieuwe vijanden en items bij. Omdat elke kerker steeds weer anders ingedeeld is, is de replay-waarde van de game behoorlijk hoog. Je bent zo’n 25 uur bezig met het verhaal, maar daarna kun je ook nog steeds losgaan in de dungeons.

Want ben je eenmaal door die tutorial heen, dan staat er bij tijden briljante gameplay op je te wachten. Het gaat er nog altijd om dat je de ‘dungeons’ verkent: kerkers die elke keer weer anders qua indeling zijn. Je weet nooit wat er in de volgende kamer schuilt: je kunt misschien wel de trap naar de volgende verdieping van de kerker vinden, maar je kunt ook een grote groep tegenstanders tegenkomen.

Daar komt best wel wat tactiek bij kijken. In dit deel kun je maximaal twee andere Pokémon als ‘vrienden’ meenemen in de kerker. Wel kun je – in tegenstelling tot het vorige deel – in Super Mystery Dungeon ‘grotere’ en legendarische Pokémon toevoegen aan je party. Met deze twee Pokémon zul je proberen de kerker uit te spelen. Sta jij stil, dan doen je vijanden en je vrienden ook niks; jij zult het initiatief moeten nemen. Bovendien: net als in de ‘normale’ Pokémon-games heeft elke Pokémon vier verschillende moves. Moves die ook een bepaald type hebben en moves die je niet continu kan gebruiken. Als je PP op is zul je je moeten beroepen op je standaardaanval die onder de A-knop zit. Dit is een zwakkere aanval, dus zorg er voor dat je tactisch speelt. Kom je een gevaarlijke baas tegen? Dan moet je snel op zoek naar een ‘looplet’. Met deze looplet gaan de statistieken van je party omhoog, en kun je makkelijker legendarische Pokémon aan, die misschien wel 10 of 20 levels hoger in niveau zijn.

Waar het in voorgaande delen eigenlijk random was welke Pokemon je kon toevoegen aan je party, is daar nu de Connection Orb voor teruggekomen. Dit valt eigenlijk het beste te vergelijken met een soort van Facebook voor Pokémon. Kom je nieuwe Pokemon tegen in een kerker, dan groeit je sociale netwerk. Je kunt dan deze Pokémon opzoeken in de Connection Orb en zien hoe je ze kunt toevoegen als ‘vriend’ en dus ook deze Pokémon aan je party toevoegen. Als je weet dat je alle 720 Pokémon kunt verzamelen in deze game, dan weet je dat je wel eventjes bezig bent.

Misschien is Pokémon Super Mystery Dungeon wel het beste deel uit de serie. Vooral de toevoeging van de Connection Orb is tof, waardoor het een stuk minder frustrerend is om nieuwe Pokémon te rekruteren voor je team. Daarnaast ziet de game er, zoals je het verwacht van een Pokémon-game, erg kleurrijk uit. De animaties van de aanvallen zijn ook aangepakt, waardoor de actie er toch steeds net iets toffer uit begint te zien. Het is daarom wel jammer dat de game soms veel van je geduld vraagt. De tutorial gaat echt in een slakkengangetje en het verhaal komt dan ook zeer traag op gang. Heb je het verhaal eenmaal uitgespeeld, dan staat het je vrij om te doen wat je wilt en dan komt Pokémon Super Mystery Dungeon eigenlijk het beste tot haar recht. Maar dan moet je wel eerst 20 uur in de game steken en dat is voor sommigen waarschijnlijk te lang.

[review pros=” + Alle 720 Pokémon te verzamelen!
+ Grafisch prima
+ Tactisch spelen” cons=”- Verschrikkelijke tutorial