Pro Evolution Soccer 2018 Gamescom Preview

Pro Evolution Soccer 2018

8

Natuurlijk was er ook dit jaar weer een nieuwe Pro Evolution Soccer op de Gamescom aanwezig. Konami heeft vorig jaar een deal gesloten met Borussia Dortmund en dat wilden ze in Duitsland weten ook. Zo werden er op de beurs met een hoop bombarie toernooitjes gehouden tussen verschillende spelers van de club. Ondertekende was in ieder geval verrast toen hij ineens een glimp van Marco Reus en Pierre Aubameyang opving. Eenmaal bijgekomen van al het geel-zwarte geweld was het tijd om zelf eens aan de slag te gaan met Pro Evolution Soccer 2018. Dit mocht gelukkig achter de schermen bij Konami.

Ik heb altijd een beetje een hekel aan de marketingtermen die rondvliegen rondom de lancering van een nieuwe FIFA of PES. Dynamische vrije trappen, een verbeterd middenveld en een revolutionaire manier van passen: het zegt mij niet zo veel. Na al die jaren voetbal-games spelen weet ik dat het toch echt afhangt van hoe de game in de praktijk speelt. Pro Evolution Soccer 2017 speelde in de praktijk in ieder geval fantastisch. Ik mocht de game reviewen en beloonde de game met een 9.2. Voornamelijk het spelplezier wat de game bracht werd door pers en fans geprezen. Toch waren ze bij Konami niet helemaal tevreden en nemen zij dit jaar PES flink onder handen.

PES 2018 moet namelijk het product worden van drie jaar werk. Als we Konami mogen geloven is dit eigenlijk weer een nieuw begin in de serie en moet dit het fundament vormen voor de komende drie jaren. Want PES 2017 mag dan door velen de hemel in zijn geprezen, in de ogen van Konami was de game niet realistisch genoeg. Waar de pers juist enthousiast werd van de wat meer arcade-achtige gameplay die PES had, waren ze daar in Japan helemaal niet zo blij mee. PES moet realistischer worden, en dan is deze ‘nieuwe start voor de serie’ een mooi punt om daar mee te beginnen.

Maar dat is niet het enige wat er nieuw is op papier. Ik sprak al eerder over de samenwerking met Dortmund. Om meer realisme aan de game toe te voegen zijn er meer partnerschappen gesloten met teams, onder meer met Fulham en Valencia. Daarnaast zijn er nieuwe legendes aan de game toegevoegd. David Beckham ligt in ieder geval de komende jaren vast bij Konami. In de komende tijd worden er ook nog meer partnerships aangekondigd. Op deze manier wil Konami middenin de voetbal-community staan en ook clubs ondersteunen. Zo sponsoren ze dit seizoen Fulham op het shirt.

Maar genoeg over wat Konami allemaal aan de game heeft gedaan. Hoe speelt nu nieuwe Pro Evo nu echt? Je kunt inderdaad wel merken dat Konami wat meer inzet op realisme. De spelers zelf voelen wat trager en wat logger aan. De onmogelijke snelle acties op het middenveld zijn nu inderdaad wel voorbij. Hierdoor wordt het spel ook duidelijk wat langzamer. Je moet meer nadenken over de opbouw van je aanval en zo’n aanval opbouwen duurt dan ook langer.

Maar ik weet eigenlijk niet of dit nu wel een goede ontwikkeling is. Sterker nog, op basis van wat ik op de Gamescom heb gezien durf ik wel de conclusie te trekken dat ik dit persoonlijk geen goede ontwikkeling vind. Juist het plezier wat je met PES 2017 kon hebben lijkt nu een beetje uit de game gesloopt te zijn. Het speelt allemaal niet zo vloeiend als het voorgaande deel van PES. Ook reageren de spelers in mijn ogen te langzaam. Natuurlijk, bepaalde bewegingen in PES 2017 waren misschien iets onrealistisch. Maar bijvoorbeeld het schakelen tussen spelers lijkt erg langzaam te gaan. Te langzaam in mijn ogen. Niet alleen in mijn ogen, maar ook mijn tegenstanders tijdens de speelsessies gaven dit aan. Heb je in ieder geval een goede reden wanneer je een tegendoelpunt krijgt.

Pro Evolution Soccer was vorig jaar echt ontzettend goed. Konami geeft echter zelf aan dat ze met PES 2018 een nieuwe weg in gaan slaan. Drie jaar lang hebben ze aan deze titel gewerkt die een nieuwe start voor de serie moet worden. Op papier ziet het er allemaal goed uit: zo zijn er meer licenties dan ooit en zijn er partnerschappen gesloten met meer clubs. Ook grafisch ziet de game er prima uit. Zeker op de Xbox One X, waar de game een speciale 4K patch gaat krijgen. Ook zet Konami in op e-sports, met onder meer nieuwe online modi. Maar met al dat nieuws is het jammer dat de gameplay – zo lijkt mij althans – echt een stap terug doet ten opzicht van vorig jaar. De game speelt een stuk minder vloeiend en ik had echt het idee dat mijn spelers niet op tijd reageerden. Voor wie het zelf even uit wilt proberen is er nu de demo. Ik denk in ieder geval dat Konami nog wel wat werk aan de winkel heeft!