Project CARS Preview

Project CARS Preview

Ik ben op het gebied van games heel erg makkelijk: ik speel eigenlijk bijna elk genre. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik geen favoriet heb: sport- en racegames in mijn geval. Daarnaast hou ik het laatste jaar de indie-scene steeds meer in de gaten, voornamelijk door een aantal sterke titels die op PlayStation 3 en PlayStation Vita zijn verschenen. En laten die twee passies nou net samenkomen in Project CARS! Een game die voor een heel groot gedeelte draait om de community en laat zien dat het Kickstarter-systeem heel erg succesvol kan zijn!

Momenteel is het niet meer mogelijk om bepaalde packages voor Project CARS te kopen. Deze bestonden uit iets simpels als 10 euro korting en een keer in de maand een build om te spelen, tot aan een package waarmee je direct contact kunt leggen met developers en zelfs een racer in de game met jouw naam en gezicht in de game krijgt. Met de verkoop van deze zogenoemde packages is in totaal bijna vier miljoen euro opgehaald. Meer dan 80.000 gamers hebben meegedaan met het bekostigen van Project CARS. Het staat dus niet voor niets voor Project Community Assisted Racing Simulator. Community Assisted is de game zeker.

Niet dat de makers van Project CARS zelf koekebakkers zijn. Verre van zelfs. Makers van de game zijn namelijk de mensen van Slightly Mad Studios, een studio die al behoorlijk wat racegames op haar naam heeft staan. Zij hebben eerst Blimey! overgenomen, die verantwoordelijk waren voor de GTR – FIA GT Racing Game-serie. Daarnaast had Blimey! contacten met Simbin, een ontwikkelaar die voor een aantal simulatie-racegames verantwoordelijk was. Slightly Mad ken je zeer waarschijnlijk van Need for Speed: Shift (deel 1 en 2) en Test Drive: Ferrari Racing Legends. Zeker geen onbekenden dus die aan deze game werken.

En dat vind ik dan ook voor een groot gedeelte het interessante aan de game. Aan de ene kant is het een indie-game die voor een groot gedeelte gefinancierd wordt door de fans/community, maar aan de andere kant is het een groot project met een grote naam als Slightly Mad Studios. Dat het een groot project is blijkt ook maar weer als we kijken naar de platformen kijken waarvoor de game verschijnt. Naast Windows komt de game ook richting SteamOS, PlayStation 4, Xbox One én de Wii U. Die laatste is misschien nog wel extra opvallend, aangezien veel ontwikkelaars er tegenwoordig voor kiezen om de Wii U maar links te laten liggen. Tel daarbij op dat de Wii U duidelijk de zwakste broeder in dit gezelschap is, en je kunt wel concluderen dat het best opmerkelijk is dat de game naar Wii U komt. Op grafisch gebied moet de game vooral hoge ogen gaan gooien op de PC, maar ook de PlayStation 4 en de Xbox One-versies lijken erg mooi te worden. Als je de gameplaybeelden van de huidige builds op YouTube bekijkt, belooft dat ook heel veel goeds. Volgens de makers zelf moet de game ook de grenzen op gaan zoeken, of het nou om de details van de auto’s en circuits, om de belichting of om de physics en de AI gaat.

Maar de game belooft meer te worden dan alleen maar een verzameling mooie plaatjes. Wat te denken van de Franchise mode? In deze mode kun je je eigen racecarriere opzetten. Je begint, zoals elke grote coureur, in het karten en werkt je dan langzamerhand op naar steeds snellere raceklasses. Je hebt dan zelf de keuze waarin je gaat racen: touringcars, LeMans, Australische V8’s of open-wheel auto’s zoals we die zien in de Formule 1. Voorlopig is er wel slecht nieuws voor rallyfans: dat racegenre zit nog niet in de game. Toch hoeft dit niet te betekenen dat er helemaal geen rally in de game zal zitten: Slightly Mad heeft aangegeven offroad racen nog eens te gaan bekijken als de release van de game dichterbij komt. Eventueel wordt rally dan nog aangeboden als DLC. Het lijkt er sowieso op dat DLC erg belangrijk gaat worden in de volledige versie.

Natuurlijk, er zijn nog een hoop vragen over Project CARS. Toch heb ik voor een groot gedeelte vertrouwen dat het goed gaat komen. De game draait namelijk zó op haar community, en er zijn al zo veel verschillende builds verschenen dat hij langzamerhand toch redelijk goed moet zijn. Wel is het zo dat de huidige builds alleen maar draaien op PC’s. Ik vraag me wel af hoe de game zicht houdt op de consoles. Voor de Xbox One en de PlayStation 4 is het doel 1080p en 60fps, maar of dat ook gaat lukken? En wordt de Wii U-versie niet een heel erg uitgeklede versie van de game? Bij GameParty houden we de game in ieder geval in de gaten. Tot aan de release die gepland staat in de herfst van dit jaar kan er nog een hoop gebeuren!