Project CARS Review

Project CARS Review

Toen ik voor het eerst van Project CARS hoorde, was ik eigenlijk meteen enthousiast. De dames en heren van Slightly Mad Studios (onder andere bekend van Need for Speed: Shift) gingen samen met de community (zowel qua financiering als inspraak) aan de slag om een zo tof mogelijke racegame te maken. En dan ook nog eens eentje die behoorlijk hardcore is. De community deed haar best om zoveel mogelijk mee te helpen en er werd dan ook een hoop geld opgehaald. Nadat de game meerdere keren is uitgesteld, is het nu eindelijk zo ver. Is Project Community Assisted Racing Simulator geworden wat de fans ervan hoopten?

Racegames zijn niet bepaald goed vertegenwoordigd op de huidige generatie consoles. Als het gaat om de wat meer hardcore of simulatie racegames dan is de spoeling helemaal dun. De Xbox One heeft dan nog Forza Motorsport 5, de PlayStation 4 mist zo’n titel compleet. Project CARS vult dat gat echter volledig op. Zelden heb ik een racegame gezien die zo diepgaand is als Project CARS. Werkelijk elk klein detail kun je aanpassen. Wil je die spoiler op je wagen een klein stukje hoger of lager? Dat kan dan prima. Wil je de bandenspanning van je auto even aanpassen? Ook dat is mogelijk! De mogelijkheden zijn zo groot, dat het voor nieuwkomers makkelijk te veel kan worden. Gelukkig weet Project CARS daar de gulden middenweg in te vinden. Wil je namelijk gewoon een lekker potje racen? Dan is dat ook mogelijk. Natuurlijk, op de leaderboards ben je sneller als je je auto helemaal aanpast. Maar als je de computer gewoon de setup van je auto laat doen, dan gaat het ook prima. Dan hoef je de menu’s met allemaal lastige termen niet eens te openen en kun je gewoon lekker rubber verbranden op het circuit.

Niet alleen is de game heel diepgaand qua aanpassingen; ook de gameplay is behoorlijk hardcore. In Project CARS hoef je niet te verwachten dat je met 200 kilometer per uur driftend een harde bocht om kan gaan. Geef je in een bocht vol gas? Dan kun je (net als in het echt!) verwachten dat je ineens met je neus de andere kant op staat. Ik ben in de kwalificatierondes vaak genoeg gecrasht of gespind, puur omdat mijn banden nog niet warm genoeg waren om voluit te gaan. Maar ook hier geldt: je kunt het jezelf zo moeilijk of zo makkelijk maken als je zelf wilt. Zet je alle hulpmiddelen uit, dan ga je een flinke uitdaging tegemoet. Zet je alle hulpmiddelen aan, dan is het al een stuk makkelijker. Natuurlijk, het is nog steeds geen Need for Speed, maar je kunt in ieder geval met een gerust hart gas geven. Bovendien kun je voor elke race de moeilijkheidsgraad aanpassen. Er zijn in totaal tien niveaus, waardoor je het steeds net een tandje moeilijker kan maken. Heb je de kartraces helemaal onder controle? Dan zet je de moeilijkheidsgraad wat hoger. Rijd je voor het eerst in een bepaalde raceklasse? Dan kun je de moeilijkheidsgraad eerst wat lager zetten. De keuze is opnieuw aan jou.

Ook in de career-mode van de game is de keuze geheel aan jou. Begin je onderaan de ladder, dan kun je je kart uit de garage halen. Je werkt je op via de Superkarts, de Touringcars, de GT-klasse en dan via de open wheel-auto’s richting de LMP-klasse. Maar je kunt er ook voor kiezen om in een hoge klasse te beginnen en een aantal seizoenen in die klasse te blijven om zo misschien wel je titel te verdedigen. Of kies je ervoor om steeds in een andere discipline kampioen te worden? Er zijn in ieder geval behoorlijk wat klassen in de game en er zijn ook behoorlijk wat evenementen te winnen in de career-mode. Het is goed om te zien dat elke klasse ook écht anders speelt. Het is logisch dat je met een touringcar anders de bocht door gaat dan met een kart of met een Formule 1-wagen, maar toch voelt elke wagen echt anders.
Het is alleen jammer dat er niet zo heel veel wagens in de game zitten. De teller blijft steken op zestig en dat is eigenlijk wel wat aan de lage kant. Bovendien missen er behoorlijk wat grote merken en zitten er bijna alleen maar Europese wagens in de game. Het gebrek aan voertuigen wordt overigens goedgemaakt door het aantal circuits in de game. Er zijn meer dan dertig locaties in de game en met alle varianten van de circuits eindigt de teller op meer dan honderd verschillende banen om op te racen.

Als je eenmaal aan het racen bent, valt op dat vooral de wagens er heel erg goed uit zien. Slightly Mad Studios heeft vol aandacht gekeken naar de auto’s die er fantastisch uitzien, vol met details. Wat ook opvalt, is dat de omgevingen er dan net een beetje minder uit zien, zeker vergelijken met een game als Driveclub. Het gevoel van snelheid is goed, maar het is jammer dat er een aantal bugs in de game zit dat je soms uit die ervaring haalt. Zo kwam ik een paar keer vast te zitten met de start of in de pits. Ook stopt het geluid soms ineens of is het geluid helemaal niet aanwezig bij sommige camerastandpunten. Dat de framerate dan af en toe behoorlijk inkakt helpt ook niet voor het totaalbeeld van de game.

Voor een nieuwe titel aan het racefront maakt Project CARS een behoorlijk goed debuut. Als je alle evenementen in de career-mode wilt winnen ben je behoorlijk lang bezig. Bovendien zitten er behoorlijk wat raceklassen in de game (en hint de ‘coming soon’ dat er nog wel meer gaat komen) en zijn er genoeg locaties in de game te vinden. Het aantal auto’s had wel wat hoger mogen liggen, terwijl het aantal bugs wel wat lager had mogen liggen. De positieve dingen overheersen echter ruim in Project CARS. Je kunt deze game zo moeilijk of zo hardcore maken als je zelf wilt. Dat is misschien nog wel het knappe: Project CARS is zowel voor casual als hardcore racefans een genot om te spelen.

[review pros=”+ Kan ontzettend diep gaan
+ Eindelijk een simulatie op de huidige generatie consoles
+ Veel raceklassen en circuits” cons=”- Bugs