Pure Farming 2018 Review

Eefje gaat de boer op

Ik ben opgegroeid in West-vlaanderen, in een streek die gekend staat als de boerenbuiten. Het zicht van tractoren op akkers en de occasionele hooizolder is me dus niet vreemd, de geur van een boer die stront over zijn landen spuit helaas ook niet. Wat ik wil zeggen is…ik dacht dat ik best wel wist wat boeren zoal uitspookten in hun dagelijkse bezigheden, tot ik dus Pure Farming 2018 ging spelen.

De boerderij-simulator is een genre dat de laatste jaren behoorlijk populair geworden is. Je hebt van die simpele games op Facebook waar je vrienden kunt spammen met verzoeken om je akker te helpen bezaaien…wat volgens mij nog steeds gewoon een erg rare vraag is om te stellen aan mensen die je slechts oppervlakkig kent. Maar los van die veredelde flash-games heb je dus echt wel serieuze titels in het genre die een volledige of eerder ludieke simulatie proberen weer te geven van het boerenbestaan zoals Farming Simulator of Stardew Valley. Pure Farming 2018 is de new kid on the block die nu een poging waagt om een sterke toevoeging aan dat genre te zij. Aan het begin van de game krijg je de keuze uit drie spelmodi: Farming Challenges, Free Farming Mode en zelfs een heuse story-mode.

Uiteraard is die story de beste plek om te beginnen, omdat je daar gaandeweg de kneepjes van de boerenstiel aangeleerd krijgt en je, hoe simpel ook, je ietwat context krijgt. Het komt er op neer dat grootvader naar de eeuwige tarwevelden verhuisd is en jou de boerderij nalaat. Klinkt sympathiek, maar dat is het verre van. Het punt is namelijk dat je samen met de boerderij ook alle schulden van opa overneemt en geloof me, die oude sok had best nog wat af te betalen. Stiekem denk ik dat de ouwe boer gewoon richting Thailand verhuisd is om ladyboys aan zijn riek te rijgen terwijl jij zijn schulden weg werkt, maar dat wordt nooit bevestigd helaas. Aan de slag dan maar. Met behulp van de bank ( hahahahahahahaha right?) vat je de werkzaamheden aan om niet alleen de schulden weg te werken, maar misschien zelfs een winstgevend bedrijfje te runnen. Het komt er dus op neer dat je netjes alle basisdingen aangeleerd krijgt op een gezapig tempo. Je leert rijden met de tractor, velden ploegen, zaaien, oogsten..alles dat je associeert met het boerenbestaan. De game houd je hand stevig vast in die mode en legt alles goed uit, wat ik best kan appreciëren. Je zou het in principe gewoon een erg omvangrijke tutorial kunnen noemen, maar het is gelukkig amusant genoeg omkaderd. Hoe je het ook draait of keert, het is een goeie opstap naar de Free Farming Mode waar het echt om draait.

In Free Farming ben je zoals de titel an prijs geeft…duh…gewoon lekker vrij. Er hangen geen schulden boven je kop, er is geen helpende hand die je alles uitlegt…de spelwereld ligt aan je voeten en je runt je boerderij er zelf in zoals je wil. Wil je schattige koeien voor hun melk? Wat graangewassen? Misschien een superstoere boomgaard. Het is jouw boerenfeestje en jij bepaalt hoe dat gevierd wordt. In Free Farming komt de game pas volledig tot wasdom als een simulatiegame en je kan dan ook vele uurtjes hier gaan spenderen aan het uitbouwen van je boerderij, het op orde houden van je financiën en het spelen met de best vele mogelijkheden. Je ontdekt ook snel nuances in de gameplay zoals het feit dat je maar beter je tractoren en pikdorsers en dergelijke op regelmatige basis onderhoud als je niet wil dat ze je bankrekening arm zuipen aan benzine terwijl ze qua snelheid niet vooruit te branden zijn. Als een diepgaande sim je ding is, dan ben je hier in deze Free Farming mode toch wel aan het goede adres.

Verder zijn er ook nog challenges waar je al een draaiende boerderij onder je hoede krijgt en je gewoon een probleem moet zien op te lossen. Zorgen dat je tomaten niet naar de verdommenis gaan tijdens een periode van droogte en dat soort ongein. Het levert zoals..opnieuw..de titel aangeeft wat leuke uitdagingen op, maar persoonlijk verkies ik toch wel het Zen-gevoel van mijn eigen boerderij runnen. Gewoon mijn eigen land, met mijn eigen gewassen en mijn eigen beesten is nondegodvermiljeirde meer dan genoeg uitdaging voor me, ik hoef niet die van anderen op te lossen. zeggen boeren nog steeds nondegodvermiljeirde trouwens?

Nou gaat Pure Farming Simulator 2018 geen schoonheidsprijzen winnen, dit is een game gemaakt met een krap budget die aan een navenante prijs wordt verkocht, maar desalniettemin is er voor fans van het betere simulatiewerk best wat te beleven in deze titel. De verhaalmodus is een goed gecamoufleerde tutorial voor nieuwkomers in het genre en in de hoofdmode kun je uren en uren spenderen aan het uitbouwen van je boerderijen. Fans van dit soort simgames of landbouwers in de dop kunnen hier best wel wat mee!

• Diepgaande simulatie
  • Uitgebreide tutorial
  • Veel opties