Quantum Break Review

De tijd is gekomen!

wanneer een bedrijf als Remedy een nieuwe game richting de gamer brengt, sta ik meteen op scherp. Niet gek ook, wanneer we kijken naar de geschiedenis van de ontwikkelaar. Met titels als Max Payne en Alan Wake, kunnen we zien dat dit een studio is die echt focust op het verhaal. Met Quantum Break verheven ze hun kunst naar nieuwe hoogtes en brengen ze ook nog eens echte innovatie.

Remedy probeert met Quantum Break namelijk maar één ding; het vertellen van een origineel, aangrijpend verhaal. Om dit te kunnen doen trekken ze alle registers open en breken ze door dat wat we normaal een videogame noemen. Er worden verschillende soorten media ingezet om het verhaal van Jack Joyce op de best mogelijke manier naar de speler te brengen. Zo zal de speler niet alleen gameplay naar zich toe krijgen, maar worden tussen de hoofdstukken van het spel ook nog heuse tv-show afleveringen getoond. En jawel, deze zijn helemaal afgesteld op de manier waarop jij het spel aan het spelen bent.

Jij bent Jack Joyce wanneer je in oktober 2016 door je beste vriend Paul Serene gevraagd wordt om hem te komen bezoeken. Hij werkt bij de Universiteit van Riverport en doet daar dagelijks zijn best om de wereld naar een hoger niveau te brengen. Hij wil de wereld veranderen met een machine die de tijd kan beïnvloeden. Tijdreizen is een belangrijke factor in dat wat Quantum Break is. Om investeerders te bewijzen dat zijn techniek werkt heeft hij je nodig tijdens een laatste test, want zijn compagnon weigert om daar nog aan mee te werken. Uiteraard, alles loopt in de soep: de tijd begint te versplinteren, scheuren en breuken met zich mee brengend. Serene verdwijnt, reist per ongeluk vooruit in de tijd maar keert terug om als leider van Monarch Solutions, die ook het onderzoek in de eerste plaats sponsorde, zijn taak af te maken. Op een dode meer of minder kijkt hij niet op en met zijn verkregen gave om in de toekomst te turen stevent hij al snel af op het verwezenlijken van zijn doel.

Maar Paul Serene is niet de enige met toffe krachten. Doordat jij ook met de machine in aanraking bent gekomen op het moment dat alles mis ging, kun je de tijd gebruiken in jouw voordeel en zodoende is het aan jou om de machtsgeile Serene te stoppen. Terwijl alles om je heen stil staat, loop jij door deze breuk in de tijd om je ding te doen. Momenten waarop grote voorvallen stil staan in de tijd (denk aan een landende heli, een flinke brand of zelfs een belegering van een gebouw),zijn fantastisch te noemen. Tijdens actiescenes kun jij je sneller verplaatsen door de tijd rondom je in fast forward te knallen. Je kunt ook een belager stoppen, de klok letterlijk stil zetten voor hem, waarna je met het hulpeloze lichaam kunt doen wat je wilt. Of wat te denken van een schild rondom je waarin de tijd vertraagt? Heel handig als er diverse kogels op je af komen. Hoewel het niet altijd nodig is tijdens de actiescenes, blijf je de tijd inzetten als wapen. Niet omdat het moet, maar omdat het fantastisch oogt en de gameplay naar een hoger niveau tilt. Op deze momenten zijn invloeden uit Max Payne duidelijk merkbaar.

Over het verhaal wil ik niets kwijt. Dat is aan jou om te ontdekken. Wel wil ik je wijzen op de achtergrondverhalen die in de wereld van Quantum Break te vinden zijn. E-mail uitwisselingen die je kunt vinden zijn een grote aanrader om eens door te lezen. Hierin vind je soms nuttige informatie, maar misschien ook een script voor een film dat niet alleen briljant geschreven is, maar je letterlijk hardop laat lachen. Het geeft de wereld waarin het verhaal speelt extra diepgang. Het is niet alleen jouw verhaal, iedereen in de wereld heeft zijn aandeel. Relaties worden verder uitgediept, corporaties krijgen meer diepgang en je voelt de dreiging soms net wat beter. Op en top Remedy, het vertellen van het verhaal staat steeds op de voorgrond. Het is het belangrijkste element in de complete game.

Wanneer je een hoofdstuk gespeeld hebt, trakteert de game je op een heuse tv-serie waarvan de afleveringen zo’n 21 minuten per stuk duren. De tv-serie toont het verhaal uit de ogen van Monarch, de slechteriken in de game. Het toont de schade, de crisis en de problemen van het tijdsexperiment en brengt hierdoor nieuwe inzichten met zich mee. Niet alles is door de held uit het verhaal te zien. De productiewaarde van deze serie ligt bijzonder hoog. Alles oogt alsof het zo uit de game komt en de scripts zijn spannend. Zelfs de effecten ogen exact zoals in de game. Dat de hoofdrolspelers uit de serie (waar behoorlijke namen tussen zitten uit Fringe, X-Men en Game of Thrones) ook degene zijn die je in het spel ziet, brengt de illusie alleen maar beter tot stand. Acteurs doen echt hun best en op momenten zit je op het puntje van je stoel. Interessant is dat de serie zich op momenten aanpast op jouw gameplay. Moord je bijvoorbeeld personage A in je spel, dan zal deze in de life-action serie geen invloed meer hebben. Blijft deze leven? Dan verschijnt ‘ie ook in de serie. De makers hebben dus diverse kanten van verschillende scenes opgenomen, om steeds een andere ervaring te kunnen bieden. Als gamer merk je dit niet. De wisselingen zijn zo natuurlijk dat het is alsof je gewoon naar Netflix kijkt. Innovatie op hoog niveau.

Wat Quantum Break vooral is, is doeltreffend. Remedy lijkt nergens steekjes te laten vallen tijdens het vertellen van het verhaal. Het is een prachtig geschreven game die grafisch ook nog eens fantastisch oogt. Ja, soms kloppen animaties misschien niet helemaal, maar dit vergeef je de game al snel. Dit spel draagt de titel ‘ambitieus’ met recht en weet op elk punt te overdonderen. Het laat niet alleen zien wat een goede videogame is, het laat ook zien wat een videogame kan zijn.

Quantum Break is niet te vergelijken met welke game dan ook. Ja, je voelt invloeden uit de geschiedenis van Remedy, maar het totale plaatje is uniek te noemen. Het feit dat het verhaal steeds het belangrijkste onderdeel is en dat de tv-serie niet onder doet voor de kwaliteit van de game, mag rekenen op flink wat complimenten. Dat de studio behoorlijk wat tijd heeft gekregen om de game daadwerkelijk te maken is een testament voor de gehele gameindustrie. Quantum Break is een meesterwerk.

• Verhaal is doeltreffend, uniek en interessant
  • Combinatie met de tv-serie is innovatief
  • Acteurs doen in de game, alsook in de serie, bijzonder goed hun werk