Resogun Defenders Review

Resogun Defenders Review

Grote kans dat je Resogun alweer bent vergeten: het was de allereerste PlayStation Plus-game voor de PlayStation 4, dus ook een grote kans dat je de game wel eens gespeeld hebt. We zijn inmiddels behoorlijk wat maanden verder en ik moet eerlijk toegeven dat ik Resogun een tijdje niet meer gespeeld heb. Toch is er in die maanden een hoop extra content verschenen. Niet alleen betaalde DLC, maar ook behoorlijk wat gratis content. Doordat ik het nieuwe (betaalde) DLC-pakket van Resogun mocht reviewen, ben ik ook maar eens aan de slag gegaan met de andere nieuwe content van de game.

De Defenders-DLC kent twee volledige nieuwe modi. Natuurlijk, je bent nog steeds aan het knallen met de twee sticks op je controller, maar je kunt je opmaken voor een flinke twist. Allereerst is daar de ‘Protector’-mode. Hierin ben je nog steeds bezig met de laatste mensen op de planeet redden en ondertussen ongeveer alles wat je tegenkomt aan gort te knallen. Protector brengt behoorlijk wat nieuwe power-ups naar de game. Denk hierbij aan Super Boost, teleporteerkrachten en automatische verdediging voor je stad. Bovendien kent Protector een geheel nieuw element waardoor planeten kunnen ‘flippen’… en dan zijn er ook nog nieuwe gevaren waar je rekening mee moet houden. Niet alleen ben je bezig met vijanden, maar moet je bijvoorbeeld ook oppassen voor vulkaanuitbarstingen. Dit zorgt er voor dat deze nieuwe mode ook een lust voor het oog is. Resogun is normaal gesproken al geen lelijke game, maar Protector spant misschien wel de kroon. En dat alles met een zeer stabiele framerate. Wat wil je nog meer?

Nou, misschien wil je wel meer content! De tweede nieuwe mode uit het DLC-pakket is namelijk de Commando-mode. Hierin heb je geen schip onder je hoede, maar speel je echt met een mens (zo’n groen mannetje wat je normaal dus moet redden). Dit figuurtje is helemaal alleen achter gelaten op een verlaten planeet maar wordt vervolgens wel aangevallen. Wat volgt is een soort Space Invaders achtige game. Je kunt nu alleen maar over de grond heen lopen en bent aangewezen op je mini-gun. Die mini-gun is wel gedurende de game upgraden, maar het voelt toch even anders. Aan de ene kant ben je nog altijd Resogun aan het spelen, maar het is zeker even een toffe, andere kijk op de game.

Al met al is de Defenders-DLC dus een hele prima toevoeging aan een game die sowieso al prima was. Maar wat is er dan in de afgelopen maanden nog meer toegevoegd? Misschien wel de meest in het oog springende feature is de mogelijkheid om je eigen schip te ontwerpen. Niet alleen ontwerpen, maar ook delen met de rest van de wereld. Natuurlijk kun je ook alle schepen die anderen hebben gemaakt downloaden. Dus heb je altijd al eens willen knallen met de Death Star, een Hamburger of het hoofd van Homer Simpson? Nu is je kans!

Verder zijn er dagelijkse uitdagingen aan de game toegevoegd. Hierbij krijg je steeds een bepaald doel om een zo’n hoog mogelijke score neer te zetten, of het bijvoorbeeld zo lang mogelijk vol te houden. Hoe hoger je scoort, hoe meer XP-punten je kunt verdienen, die je dan weer kan gebruiken om een hoger level te worden. Hoe hoger het level, hoe meer uitdagingen je kunt vrijspelen. Hoe meer uitdagingen je kunt doen, hoe meer XP-punten je weer kunt verzamelen. Mooie vicieuze cirkel, toch?

De Defenders DLC is een prima DLC-pakket. Een van de grootste problemen tijdens de originele launch was dat er niet voldoende content was; dat is nu eindelijk aanwezig in de vorm van Defenders. De Commando-mode is een frisse kijk op de game en zorgt voor een Space Invaders-achtige ervaring, terwijl Protector van je scherm af spat en je een nieuwe uitdaging zal geven. Maar ook al heb je die vijf euro voor Defenders niet over, dan is het alsnog de moeite waard om weer eens Resogun op te starten. De Ship Creator en Daily challenges maken Resogun tot een spel die er gewoon om vraagt om weer eens opgestart te worden; ook zonder de betaalde DLC!

[review pros=”+ Defenders content is tof
+ Resogun heeft sowieso een hoop nieuwe content gekregen
+ Protector spat van je scherm af ” cons=”- Blijft het lang leuk?” score=85]