Ryse: Son of Rome Gamescom Preview

Ryse: Son of Rome Gamescom Preview

Lang geleden, tijdens een E3 hier ver vandaan, kondigde Crytek Ryse aan. Een game voor de Xbox 360 waarin jij een vechter in het oude Rome was. Daarnaast was je ook de controller, Ryse liet zich geheel besturen met de nieuwe camera van Microsoft, de Kinect. De game die daar getoond werd zal nooit verschijnen.

Tijdens de laatste E3 bleek dat Ryse een game is geworden voor de Xbox One. De game slaat een generatie over en kijkt vooruit, naar de toekomst. Ook is het aspect rondom de Kinect totaal verdwenen. De game gaat gewoon weer gespeeld worden met je controller. Een verbetering volgens velen. Ryse is bruut, snel en hard. Je wilt niet in de lucht staan hakken voor de tv. Je wilt onderuitgezakt op de bank genieten van de grofheid op je scherm. De grofheid uit het oude Rome.

Toch bracht de aankondiging van deze ‘nieuwe Ryse’, getiteld Ryse: Son of Rome, nog heel wat kritiek met zich mee. Zoals tijdens de E3 te zien was, zou de game enorm leunen op de zogenoemde quick time events (QTE’s), momenten waarop een bepaalde knop in beeld springt waar jij dan zo snel mogelijk op moet drukken om de meest gewetenloze klappen uit te delen. Hardcore gamers, waar Ryse duidelijk voor bedoeld lijkt te zijn, hebben het niet zo op deze QTE’s. Helemaal niet in een actiespel.

Na een speelsessie van vijftien minuten bij de mooie booth die Crytek neergezet had op de Gamescom kan ik je echter geruststellen. De combat gaat aardig diep en de AI van je tegenstanders staat op standje agressief of hoger. Uitdaging is er dus genoeg te vinden. Daarnaast zijn de quick time events alleen aanwezig voor toffe finishing moves en is het aan jou om te bepalen of je deze daadwerkelijk gaat gebruiken. Geen zin in de brute finisher? Vecht gewoon verder en negeer de knop in beeld. Het is niet erg, het mag gewoon.

Samen met collega Kevin (coöperatieve gameplay is aanwezig!) vocht ik tegen steeds sterker wordende gladiatoren. Van simpele vechters met een hakbijl klom de game op tot schild-dragende barbaren met een lust voor bloed. In een arena die steeds random gevuld blijft worden met objecten, obstakels en vijanden (elk potje is dus anders), deden we ons best om met tweeën de laatste te zijn die nog op hun benen stonden. De scherpe visuele pracht van de game liet ons zien dat games die puur voor de volgende generatie ontwikkeld zijn (Ryse is exclusief voor de Xbox One), toch een stapje mooier zijn dan de games die naast een next-gen release ook op de huidige platformen verschijnen. Wind blies voorbij en nam zand mee, toeschouwers schreeuwden vanaf hun stoelen en HD-bloed vloog in het rond.

Op het moment dat onze vechters de arena inliepen, duurde het niet veel langer voordat de controls duidelijk waren. Het is duidelijk en gemakkelijk om de agressieve manier van besturen onder de knie te krijgen. Maar pas op, vijanden zien hoe jij jouw personage laat vechten en ‘leren’ daardoor steeds beter om je aanvallen te ontwijken. Daarnaast zijn ze sociaal genoeg om met meerdere tegelijk aan te vallen. Daarom let jij ook op de aanvallen van je belagers om op tijd weg te springen of een tegenaanval in te zetten. Wanneer je de perfecte timing hebt, vult een defensieve blok zich welke je later in kan zetten om met onmenselijke krachten, voor een korte periode, op je vijand in te slaan. Ben je defensiever ingesteld? Geen nood, het schild dat je bij je draagt kun je gebruiken om inkomende klappen van je vlees weg te houden. Leuker is het om iemand een harde beuk te geven met datzelfde schild.

Wanneer een target genoeg levenskracht verloren heeft, verschijnt er een doodshoofdje boven zijn hoofd. Hier verschijnt het quick time event. Wanneer je nu in de buurt staat en op B drukt, maakt jouw gladiator de tegenstander af. Zonder pardon worden armen afgehakt, lichamen gegooid of hoofden gespiest. Uiteraard onder het genot van een cinematische cameravoering die de bloederige actie van dichtbij volgt. Omdat de omgevingen interactief zijn, is het ook mogelijk om je tegenstanders af te maken door ze bijvoorbeeld in spikes te gooien. Doe het maar, het geeft je extra experience points waarmee je weer nieuwe moves kunt kopen.

Op het einde van de demo stonden er nog twee gladiatoren op hun benen. Benen die vol zaten met het bloed van flink wat tegenstanders. Samen met Kevin keek ik het publiek in. Het volk was blij, ze hadden zojuist een prachtige slachtpartij gezien. Verschillende wapens (naast hakbijlen en zwaarden gooiden we ook met speren door het gezicht van de vijand) wisten vlees te ontdoen van de tegenstander.

We mochten niets van de singpleplayer zien, maar de multiplayer kan wel eens voor flink wat leuke, agressieve avonden gaan zorgen op Xbox Live. Grafisch oogt de game zeer sterk (wat wil je anders van de makers van Crysis?) en ook op het gebied van gameplay gaat Ryse, wanneer de ontwikkelaar zijn beloftes na gaat komen, je goed bevallen. Een sterke launchgame voor de Xbox One is het sowieso.