Sacred 3 Review

Sacred 3 Review

Sacred 2 was een prima game. De game scoorde gemiddeld een dikke zeven en was vooral gewoon heel erg leuk om te spelen. Hoewel de spin-off Sacred Citadel een beetje roet in het eten gooiden, waren de verwachtingen voor Sacred 3 toch hooggespannen. Fans van de serie hadden zin om opnieuw met een lekkere action-RPG aan de slag te gaan. Er is echter een klein probleempje. De ontwikkelaar van de eerste twee Sacred-delen, Ascaron Entertainment, bestaat niet meer. Bankroet, en de serie is nu in handen van Keen Games in samenwerking met Deep Silver. Wat weet de nieuwe studio er van te brouwen?

Ik moet fans van de serie echter teleurstellen. Waar Sacred 3 zich echt als een action-RPG probeert te presenteren, is de game dat toch echt niet. Hack and slash is een veel betere benaming voor de game. En dat wil zeggen dat de RPG-elementen eigenlijk helemaal uit de game zijn gesloopt. Weg is de diepgang en we verwelkomen het buttonbashen. Waar je in een RPG verwacht dat je goed moet nadenken over de klasse van je personage, is dat in Sacred 3 niet het geval. Een Safari Warrior klinkt misschien cool, maar uiteindelijk zijn de personages gewoon inwisselbaar voor elkaar. Natuurlijk, een personage met een hamer is wat langzamer dan het personage met een zwaard, maar uiteindelijk scheelt het niet zo veel. Het is net wat je misschien zelf wat prettiger vind, maar qua gameplay doen de klassen niet voor elkaar onder.

Dan het verhaal. Dat is er. En daar is denk ik alles mee gezegd. Het verhaal is een dertien in een dozijn verhaaltje waar natuurlijk weer een bad guy moet worden verslagen. Het verhaal is soms best lastig te volgen, maar ik kan niet echt zeggen dat ik het jammer vind dat ik het verhaal zo af en toe niet volgde. De game probeert het verhaal heel humoristisch te vertellen, inclusief hele slechte one-liners. Heel af en toe heb ik moeten glimlachen, maar voor het grootste gedeelte zijn de grappen ontzettend flauw, of simpelweg gewoon niet grappig.

Goed, die grappen kan ik nog wel negeren, maar dan over naar de gameplay. Sacred 2 kende een open wereld. Sacred 3 kent deze… niet! In plaats van een toffe open wereld kiest men er bij Sacred 3 er voor om de spelers lineare levels voor te schotelen. Heel af en toe kun je van de grote paden afwijken, om vervolgens een klein paadje te vinden waar je waarschijnlijk een schat zult vinden. Een ding moet ik Keen Games nageven, grafisch gezien zijn de levels allemaal prima. De game ziet er kleurrijk uit en de omgevingen zijn afwisselend. Maar wat heb je aan grafische pracht als je niet veel in die mooie omgeving kunt doen. Bovendien helpt de gameplay zelf ook niet mee. De game is een typische hack and slash-game, dus reken er maar op dat je veel op dezelfde toets aan het rammen bent. Natuurlijk, er zijn een aantal speciale aanvallen onder een aantal andere toetsen, maar voornamelijk beroep je je toch op je standaard aanval. Verwacht je een Action-RPG, dan kom je dus van een koude kermis thuis. Bovendien, waar is de loot gebleven?

Maar niet alleen qua gameplay kom je als RPG-liefhebber bedrogen uit. Eerder vertelde ik al dat de klassen niet zo bijzonder veel van elkaar verschillen. Maar ook de mogelijkheid om de karakter aan te passen zijn minimaal. Elk karakter heeft zijn of haar eigen speciale aanvallen: een sterke aanval en een zwakke aanval. Elk karakter krijgt gedurende het verhaal zo’n vier andere aanvallen. Aan de speler om daar zijn of haar favoriete aanval uit te kiezen. Maar ook hier geldt dat de aanvallen eigenlijk helemaal niet zo veel van elkaar verschillen. De game heeft achterop de hoes wel ‘arcade hack and slash’ staan, maar voor fans van de serie had er best wel wat meer diepgang in de game mogen zitten. Diepgang is iets wat de game sowieso wel kan gebruiken. Hoewel het een ‘arcade’-game is, is het allemaal wel heel erg oppervlakkig.

Gelukkig is er altijd een manier om het voor jezelf leuker te maken. Sacred 3 is namelijk gemaakt om samen met een vriend of vriendin te spelen. De co-op gameplay is zeker een aanrader en soms misschien ook wel een must. Het lijkt namelijk wel alsof de makers er soms niet rekening mee hebben gehouden dat er ook mensen zijn die in hun eentje spelen. Een bossfight is prima te doen met z’n tweeën, maar in je eentje is het soms net iets te lastig. Gelukkig is het simpel om online iemand te vinden die in hetzelfde level zit. Co-op werkt dus prima in Sacred 3!

Sacred 3 mag eigenlijk niet de naam van een Sacred-game dragen. Waar de eerste twee delen een echte action-RPG waren, is het derde deel maar ‘gewoon’ een simpele en oppervlakkige hack and slasher. De game had sowieso wel wat meer RPG kunnen gebruiken, aangezien het steeds wel heel erg vlak blijft. Het is leuk dat je aanvallen voor je karakter kunt kiezen, maar als er dan vervolgens amper verschil in zit, heeft dat weinig zin. Hetzelfde geldt voor de klassen waaruit je kunt kiezen: ook daar zit maar heel weinig verschil in. De gameplay bestaat voornamelijk uit buttonbashen, en waar zijn de loot en de open wereld gebleven? Gelukkig zit de co-op mode van de game wel goed in elkaar en is het makkelijk om online iemand te vinden. Al met al een heel matige game.

[review pros=”+ Grafisch niet verkeerd
+ Co-op werkt prima” cons=”- Verhaal gaat nergens over
– Gameplay wel heel oppervlakkig