SimCity: Steden van de Toekomst Review

SimCity: Steden van de Toekomst Review

Met de nieuwe uitbreiding voor SimCity, Steden van de Toekomst, krijg je de taak om als burgemeester jouw stad klaar te maken voor de toekomst. Weet de uitbreiding echter genoeg nieuwe zaken te bieden om de aandacht van de SimCity-spelers te trekken? Of kunnen die zich bever bezighouden met de steden in het heden?

Op de nieuwste SimCity-game was veel kritiek bij de release. Met name de verbindingsproblemen en het chronisch tekort aan servers zorgden ervoor dat veel gamers de game niet eens konden spelen. Gelukkig hebben Maxis en Electronic Arts die problemen nu vrijwel uit de wereld geholpen. Na het downloaden en installeren van deze expansion pack zal je dan ook vrijwel direct de game op kunnen starten. Vervolgens zie je meteen dat de steden een futuristische look hebben gekregen. Magnetische treinen zweven hoog in de lucht over hun spoorbanen tussen torenhoge wolkenkrabbers. De uitbreiding heet ‘Steden van de toekomst’ en dat zal je weten ook. Dit zie je niet alleen in het menu, maar natuurlijk ook in de game zelf. Naarmate je meer futuristische gebouwen in je stad plaatst, zal die meer voelen als een stad uit de toekomst. Overal zie je neonlichten knipperen, vliegen robots voorbij en torenen de wolkenkrabbers hoog boven jouw stad uit. De game ziet er ook nog steeds zeer goed uit ziet, zeker als je een beetje een fatsoenlijke PC in huis hebt. Maxis heeft hiermee een goede prestatie neergezet, want de sfeer staat als een huis uit de toekomst.

De eerste belangrijkste nieuwe zaken die deze expansion pack toevoegt zijn de Mega Towers. Dit zijn immense bouwwerken die je per verdieping op kunt bouwen. Bij elke verdieping kan je dan kiezen of daar appartementen, winkels of kantoorruimtes moeten komen. Het is in het begin een grote investering, maar je zult er snel profijt van hebben. Een veelgehoorde klacht van SimCity was namelijk het feit dat je maar een zeer beperkte ruimte hebt om je stad te bouwen. Met deze Mega Towers is dat nu deels opgelost, omdat je nu dus de hoogte in kunt. En flink ook! Ze zijn daarmee een nuttige toevoeging aan de game, maar geven ook weer dat toekomst-sfeertje aan jouw stad. Een nadeel is wel dat de basis van zo’n toren heel veel geld kost. Daar zal je dus even voor moeten sparen (of je moet op een gigantisch olieveld zitten), maar dan krijg je ook wel iets moois ervoor terug.

De tweede belangrijke toevoegingen zijn de twee coöperaties: OmegaCo en De Academie. Zet je gebouwen van OmegaCo neer, dan zal je stad snel groeien en zie je meer inkomsten binnenkomen, maar zal ook de vervuiling in je stad flink toenemen. Kies je voor De Academie, dan kies je voor groene ontwikkelingen die goed zijn voor omgeving, maar ook heel duur zijn. Het is een keuze die we al eerder zagen in Anno 2070. Welke keuze je uiteindelijk maakt heeft wel degelijk invloed op de opbouw van jouw stad en dat maakt het leuk om met beide partijen te experimenteren.

Voegen deze nieuwe zaken nu echt iets belangrijks toe aan SimCity? In feite niet. De gameplay verandert niet naarmate je meer Mega Towers in je stad plaatst. Natuurlijk zal het wel een verschil maken of je voor OmegaCo of De Academie kiest, maar in principe blijft de game hetzelfde. Het is nog steeds de citybuilder waarbij je op een ongerept stukje land een goedlopende stad op moet bouwen. De plus- en minpunten van SimCity blijven dan ook vrijwel onaangetast, op het feit na dat je nu meer in de hoogte kan bouwen. Het multiplayer-aspect, waar bij de lancering van SimCity behoorlijk de nadruk op werd gelegd, is ook nog steeds een ondergeschoven kindje. Wil je echt goed van de game kunnen genieten, dan is het nog steeds makkelijker om zelf een regio aan te maken en daar enkele steden op te richten. Persoonlijk vind ik het erg jammer dat Maxis het nog niet voor elkaar heeft gekregen om de eenzame SimCity-speler meer richting de multiplayer te trekken. Hopelijk is dat iets waar ze in de nabije toekomst nog iets voor verzinnen.
Wat wel weer goed aanwezig is, is de bekende verslavingsfactor. Persoonlijk had ik SimCity al even niet meer aangeraakt, maar met deze uitbreiding heeft het mijn aandacht weer volop te pakken. Ik heb alweer menig stad opgebouwd en heringericht om daarna op een naastgelegen stukje grond weer opnieuw te beginnen. Voor je het weet ben je weer vele uren aan het spelen.

SimCity: Steden van de Toekomst biedt een paar leuke toevoegingen voor SimCity die je weer even laten nadenken over de inrichting van je nieuwe stad. Met name de keuze tussen OmegaCo en De Academie zal van invloed zijn op jouw verdere spelverloop. Uiteindelijk is dit echter geen must-have voor de SimCity spelers, zeker niet nu de uitbreiding hetzelfde prijskaartje heeft als de game. Het weet te weinig wezenlijke veranderingen door te voeren om dat te kunnen verantwoorden.

[review pros=”+ Mega Towers
+ Verslavend” cons=”- Weinig wezenlijke toevoegingen” score=70]