Sleeping Dogs: Definitive Edition Review

HD-Remakes, ze hebben een aantal jaren geleden hun intrede gedaan en zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de schappen van de winkels. Waar aan het begin de uitmelk-geluiden misschien wel heel hard klonken, lijken gamers het tegenwoordig steeds meer te accepteren. Veel gamers zien het als de mogelijkheid om een game die ze gemist hebben alsnog te spelen, meestal voor een mooi prijsje. Maar waar deze remakes op de Xbox 360 en de PlayStation 3 aan het einde van de generatie kwamen, zijn de remakes bij de nieuwe generatie al vanaf het begin aanwezig. Waar velen misschien uitkijken naar de PS4 en Xbox One-versie van Grand Theft Auto V, is het nu toch eerst de beurt aan Sleeping Dogs!

Sleepings Dogs heeft nogal een historie achter de rug. Waar de game eerste bekend stond als True Crime: Hong Kong, zag Activision uiteindelijk geen heil meer in de game. Square Enix zag haar kans schoon en kocht de game over. Zij doopten de game om tot Sleeping Dogs en een (misschien wel onverwachte) hit was geboren. Toen de game oorspronkelijk uitkwam voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC kreeg de game een hoop goede reviews. Ook bij het grote publiek sloeg de game aan, als is het maar omdat de game uiteindelijk ook de PlayStation Plus-collectie van Sony haalde. In deze Definitive Edition krijg je niet alleen de originele game, maar ook alle DLC. Dat wil zeggen: een aantal nieuwe kostuums, maar ook de Year of the Dragon en de Nightmare at North Point-verhaallijnen.

Opnieuw volg je dus het verhaal van Wei Shen. Wei komt oorspronkelijk uit Hong Kong, maar heeft een aantal jaar als politieagent in San Francisco gewerkt. Nu is het weer tijd voor Wei om terug te keren naar Hong Kong om daar weer aan het werk te gaan. Wei is overigens geen lieverdje en heeft een verleden van drugshandel en andere criminele activiteiten. Misschien is hij daarom ook de geschikte man voor zijn nieuwe klus bij de Hong Kong Police Department. Wei moet namelijk infiltreren in een bende in Hong Kong. Dat zijn ook geen lieverdjes, kan ik je vertellen. Wat volgt is een verhaal wat je bij je keel grijpt en je ook niet meer los laat. Het verhaal is ontzettend hard en bruut en is een van de sterkste punten van Sleeping Dogs. Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met Watch_Dogs, is het verhaal van Sleeping Dogs een stuk leuker en is Wei Shen een veel betere hoofdpersoon dan Aiden.

Wei Shen is bovendien iemand die behoorlijk getraind is in kung-fu. Volgens een van de personages is het heel moeilijk om aan een wapen te komen in Hong Kong. Dit wil ik graag geloven en dat wil zeggen dat je dus met je vuisten aan de slag moet. Waar het in een game als Grand Theft Auto eigenlijk helemaal niet zo leuk is om met je vuisten aan de slag te gaan (in Watch_Dogs kan dat niet eens), is het in Sleeping Dogs wel ontzettend tof. Bovendien is het melee-systeem in Sleeping Dogs een stuk uitgebreider, Zo kun je zware en lichte aanvallen doen, kun je blocken en kun je combo’s uitvoeren. Vind je een aantal beelden van je oude kung-fu meester in de stad, kun je ook nog eens nieuws combo’s leren.

Maar daar stopt het niet. Je kunt Wei Shen namelijk nog op een aantal andere dingen leren. Allereerst kun je je skills als politieagent verbeteren door een missie zo netjes mogelijk te voltooien (dat wil zeggen: geen burgers ombrengen, geen schade maken terwijl je aan het rijden bent). Ook kun je je vaardigheden als bendelid verbeteren door vijanden zo hard en bruut mogelijk in elkaar te slaan. Als je een vijand vastpakt, lichten soms bepaalde voorwerpen in de omgeving op. Wat te denken van een aquarium, waar je die vijand even met z’n kop doorheen kunt rammen. Een andere spectaculaire move is een vijand door een glazen tafel rammen of een rivaliserend bendelid in een container dumpen.

Sleeping Dogs was al een game met ontzettend veel content. Niet alleen het verhaal duurt behoorlijk lang, maar er is ook een hoop te doen buiten het verhaal om. Je bent zo maar 25 uur kwijt aan het verhaal. Maar wat is er nou precies het verschil met de past-gen versies? Qua gameplay in ieder geval eigenlijk niets. Niet dat dat heel erg is, aangezien het op het gebied van vechten, ‘gunplay’ en voertuigen wel snor zit. Natuurlijk heeft de game een grafische update gekregen. De game is zeker niet een van de mooiste games op de PlayStation 4 of Xbox One, maar ziet er wel een stuk beter uit dan op de past-gen. Vooral als het in de nacht regent ziet Hong Kong met al haar neonlichten er prachtig uit. Het is jammer dat de framerate heel af en toe hapert, en dat de camera – net als in de past-gen versie – zo nu en dan niet helemaal meewerkt.

Sleeping Dogs was in 2012 een zeer aangename verrassing, en kan anno 2014 nog heel goed mee. Heb je Sleeping Dogs op de past-gen gemist, dan moet je zeker eens overwegen om de Definitive Edition in huis te halen. Door de DLC die in het pakket zit ben je zomaar 30 uur zoet met deze game. Tel daar het fantastische verhaal bij op, en je het een prachtig pakket. Een prachtig pakket met ontzettend coole kung-fu moves. Ontwikkelaars kunnen nog een hoop leren van hoe Square Enix en United Front Games Wei Shen en Hong Kong neerzetten in deze game!

[review pros=”+ Verhaallijn is zeer interessant
+ Hoop content
+ Brute kung-fu moves” cons=”- Camera werkt af en toe niet mee