Sony Gamescom persconferentie 2013

Sony Gamescom persconferentie 2013

De persconferentie van Sony begint. Er loopt een man het podium op en hij neemt plaats in een grote rode stoel. De beamer springt aan en we kijken met zijn allen naar een groen scherm. Achter de schermen worden een paar knoppen omgezet en al snel springt het PlayStation-menu in beeld. Het is meteen duidelijk dat we naar het menu van de PlayStation 4 aan het kijken zijn. De man in de stoel navigeert een beetje heen en weer door het menu en het ziet er vertrouwd uit, maar tegelijk ook vernieuwend. Titels als Killzone, Driveclub en Battlefield 4 komen voorbij. De man bladert verder en komt bij zijn vriendenlijst. Er blijkt een vriend net in een multiplayergame van Killzone te zitten en we kunnen zijn game live volgen in het menu. Zeer indrukwekkend om te zien hoe vloeiend dit gestreamd wordt. Maar het wordt nog indrukwekkender wanneer de man de knop met de tekst ‘Join’ selecteert. Het scherm wordt drie seconden zwart en daarna zien we hoe hij in de game van zijn vriend terecht is gekomen. Een indrukwekkende opening die goed de kracht van de PS4 laat zien.

Natuurlijk was er tijdens Sony’s presentatie veel ruimte gereserveerd voor de PlayStation 4. Het belangrijkste nieuws was de releasedatum: in Noord-Amerika 15 november en in Europa 29 november. We hadden gehoopt op een release in oktober, maar zullen dus nog iets langer moeten wachten. Tegelijkertijd hebben er wereldwijd meer dan 1 miljoen mensen een pre-order geplaatst voor een PlayStation 4, een aantal waarvan Sony heeft gezegd het niet te kunnen leveren op de releasedag. Krijg je wel een PlayStation 4 te pakken, dan zal je zien dat die standaard geleverd wordt met de game The Playroom. Dat is een partygame die vooral dienst doet als demo van het gebruik van de Dualshock-controller. Leuk voor even, maar het kan natuurlijk niet op tegen andere launchtitels zoals Driveclub, Killzone en inFamous: Second Son. Heb je een PS Vita, dan kan je Remote Play gebruiken, dat door de meeste launchtitels wordt ondersteund. Tijdens de persconferentie kregen we hier een live-demonstratie van met Assassins Creed 4 en er was bijna geen overgang te zien van het spelen op de PS4 naar de PS Vita.




Met de komst van de PlayStation 4 over drie maanden zou je kunnen verwachten dat zijn voorganger van het toneel gaat verdwijnen. Sony benadrukt echter dat ze de PS3 nog volop zullen ondersteunen en dat er nog steeds nieuwe games voor uit gaan komen. Tijdens de persconferentie zien we Gran Turismo 6 (met concept cars), een free-to-play Little Big Planet (release later dit jaar) en natuurlijk GTA V. Met deze games en de goedkopere PS3 (met 12GB harde schijf) probeert Sony een grotere doelgroep te bereiken in de hoop dat die uiteindelijk ook over zal stappen naar de PlayStation 4. Mocht je die overstap maken en games van Activision, Ubisoft, EA en Warner Bros. hebben gekocht voor de PS3, dan kan je die games met korting weer aanschaffen voor de PS4. Hoeveel korting je krijgt en hoelang deze aanbiedingen geldig zijn, is helaas niet bekendgemaakt.

Op alle consoles ondersteunt Sony de ontwikkelaars van indiegames volop en dat laten ze tijdens deze persconferentie weer duidelijk weten. De ene na de andere indietitel wordt aangekondigd voor de PlayStation 4 en de PlayStation Vita. Zo zien we Rogue Legacy, N++, Wasteland Kings en het vervolg op Hotline Miami voorbij komen. Er wordt ook nog een keer benadrukt dat ontwikkelaars van indiegames alle vrijheid krijgen bij Sony. Zo kunnen ze games zelf uitgeven op het PlayStation Network zonder tussenkomst van Sony. Iets waarmee ze indirect verwijzen naar Microsoft dat hier behoorlijk steken heeft laten vallen. Even later doen ze dit nog een keer door te benadrukken dat ze een bedrijf zijn dat wél vasthoudt aan hun ideeën en strategie. Auch.




Naast het feit dat er veel indiegames richting de handheld van Sony komen, is er meer goed nieuws voor de Vita. Ten eerste is er (eindelijk) de langverwachte prijsverlaging: 199 euro in Europa. Ook de memorycards zullen goedkoper gaan worden, maar exacte bedragen zijn niet genoemd. Nu de Vita al een redelijk aanbod aan games heeft staan (eigenlijk nog te weinig, maar het is iets) heeft Sony besloten om speciale Mega Packs uit te gaan brengen. Deze bevatten een Vita samen met een memorycard en zes tot tien games, afhankelijk van het pakket. Deze Mega Packs zullen ook uitgebracht worden zonder Vita, voor gamers die de handheld al in huis hebben gehaald. Prijzen zijn niet genoemd, dus daar moeten we even op wachten. Twee opvallende Vita-titels die getoond werden, zijn Murasaki Baby en Big Fest. De eerste is een game die volledig bestuurd wordt met het touchscreen en die zich afspeelt in een donkere fantasiewereld. Het stijltje voelt vreemd, angstig en schattig tegelijk. Een vreemde combinatie die wel lijkt te werken. Big Fest is een free-to-play game die het meeste lijkt op Theme Park, maar in plaats van een pretpark opbouwen moet je in Big Fest een festival organiseren en beheren. Je richt het festivalterrein in en regelt de optredens, waarbij de twist hem zit in het feit dat je echte bandjes kan boeken voor jouw fictieve festival. Dat is een leuk concept, maar het staat of valt bij het aanbod van bandjes. Andere nieuwe Vita-titels: Lego Marvel, Football Manager 2014 en Borderlands 2. Helaas werden hier nog geen beelden van getoond.

Ondanks dat de persconferentie geen ‘Oprah-momentje’ kende, was ik behoorlijk onder de indruk. Sony straalt veel vertrouwen uit en weet dat te onderbouwen met een hele sterke en gevarieerde line-up voor de PS4 en goede support voor de PS3. Daarnaast weet het ook te overtuigen met de mogelijkheden van de nieuwe console zoals die getoond werden aan het begin van de show. Gamers die kiezen voor een PS4 lijken dan ook geen verkeerde keuze te maken. De PS Vita lijkt met de prijsverlaging en een sloot aan indiegames ook aan een tweede leven te gaan beginnen. Een goede zet die hopelijk niet te laat is gekomen, want gaan mensen die een PS4 kopen ook nog wel de portemonnee trekken voor een PS Vita? Ik denk dat Sony daar nog wel extra overtuigingskracht voor nodig gaat hebben.

Stond aan de babywieg van GameParty en is verantwoordelijk voor de gehele website. Noem het de grote eindbaas.