Star Wars 1313 Preview

Star Wars 1313 Preview

Wauw. Dat was het enige dat ik uit kon brengen toen ik de eerste beelden zag van Star Wars 1313 afgelopen E3. Of de game gameplaytechnisch interessant zou gaan worden kon ik niet zeggen, maar grafisch wist de game mijn mond open te doen vallen. Dit kan geen game zijn voor de huidige generatie consoles. Nee, dit is next-gen, toch?

Star Wars is een licentie die we, ondanks alles, in de gaten blijven houden. Nog steeds weten de lichtzwaarden tot de verbeelding te spreken. Helaas is de Star Wars-naam flink door het slijk gehaald de laatste jaren. De drie nieuwe films waren leuk, maar niet zo goed als de originele trilogie en ook op het gebied van games zijn er meer titels waar we om konden huilen dan lachen. Kinect Star Wars was zo’n game die veel potentie had, maar het niet waar wist te maken. The Force Unleashed is een serie die tof, volwassen en duister over wist te komen, maar door de repetitieve gameplay en korte speelduur geen topper wist te worden. Star Wars: The Old Republic loopt nu al leeg qua spelers. En zo is de lijst van Star Wars-titels die het net niet zijn lang. Erg lang. De hoop ligt bij Star Wars 1313 om te bewijzen dat de naam nog net zo sterk is als in 1983. En hoe doe je dat? Door niet te spelen in een filmverhaal, geen Jedi onder de knoppen te hebben en zonder het gehijg van Darth Vader te horen. Dit is iets nieuws en dat bevalt goed!

Veel valt er nog niet te zeggen over deze titel, een groot net van mysterie hangt over de game heen. Op de GamesCom kregen we gameplay te zien die we eerder al zagen op de E3. Een korte shootout met daarnaast twee ruimteschepen die afdalen in de dieptes van Coruscant. Explosies, rookpluimen en animaties vullen het beeld. En daar draait het ook om. Of de game tof gaat worden weten we niet, dat kunnen we uit deze paar minuten niet halen. Het is vooral een visueel paradepaartje van LucasArts. Ook niet gek als je bedenkt dat die andere studio van George Lucas aan de game mee werkt. Industrial Light and Magic kennen we uit de filmwereld. Ze brachten ons de visuele effecten van onder andere Star Wars, Jurassic Park, Pirates of the Caribbean en War of the Worlds. En het is die beeldende kracht die ze nu richting 1313 brengen.

Het doel van LucasArts is om met 1313 een volwassen, nieuwe kant van Star Wars te laten zien zoals we dat nooit eerder zagen in de games en films. Vergeet daarom de Jedi’s, de Sith. Jij bent een Bounty Hunter. Wie? Geen idee, LucasArts wil dit zo enorm geheimhouden dat het karakter dat we in de game zagen (en op de screenshots zien staan) niet het karakter gaat zijn waarmee je uiteindelijk echt gaat spelen. Ook het verhaal is compleet onduidelijk. Wat we wel weten is dat de game zich compleet op 1313 verdiepingen onder de oppervlakte afspeelt. De zon is weg, de warmte bestaat niet. Rauwe beelden, schaduw en vooral veel duistere figuren zullen langs je trekken in het te komen avontuur. Wat wel interessant is, is het feit dat de ontwikkelaar geen platform durft te noemen waar de game op uit gaat komen. We kunnen er, gezien de graphics, daarom makkelijk vanuit gaan dat deze game niet meer op deze generatie spelcomputers gaat verschijnen. Dit was een heuse next-gen game. PlayStation 4 en de volgende Xbox.

We zagen enkele minuten gameplay, meer niet. Toch was het genoeg om mij vast te pakken en niet meer los te laten. Was dit echt de eerste next-gen titel die zien? Gaat dit Star Wars weer goed op de kaart zetten? Gaat dit spel dan die hit worden die LucasArts nodig heeft? Wanneer de game uit gaat komen zullen we het weten. Maar wanneer dat is, is onduidelijk. Een launchgame voor de volgende generatie?