Star Wars Battlefront II Preview

Star Wars Battlefront 2

8.4

8.2

Star Wars Battlefront II Preview

Star Wars Battlefront II Preview

Star Wars Celebration is voor de Star Wars-liefhebber wat de E3 is voor gamers. De paar dagen per jaar waarop iedereen samenkomt om te vieren wat je liefhebt, bedolven te worden onder nieuws en weet dat hetgeen je doet even het belangrijkste is wat er is. De Star Wars Celebration bracht dit jaar (net als de vorige twee jaren) Star Wars-fans en gamers tezamen op het moment dat Electronic Arts haar panel hield. Volledig in het teken van Star Wars Battlefront II nam de ontwikkelaar mensen aldaar een uur lang mee op avontuur. Gaat Battlefront II de game worden die we hopen?

Het is geen makkelijke game, Star Wars Battlefront II. Niet alleen omdat de Star Wars-licentie het momenteel beter doet dan ooit en meer fans lijkt te hebben dan in de geschiedenis, maar ook omdat er al een Star Wars Battlefront II bestaat die, hoewel deze inmiddels twaalf jaar oud is, nog steeds gespeeld wordt door een grote groep fans. Battlefront II bood in 2005 een waar Star Wars-avontuur door groots te zijn in de kleine dingen. De game bood precies wat gamers wilde. Actie op een grote schaal, space combat, naadloze transities tussen vlucht- en grondgevechten en enorm veel content. Precies dat wat de eerste Battlefront van EA (die van twee jaar geleden dus) miste. Want hoewel we kunnen spreken van een fantastische game, was er behoorlijk wat dat schitterde door afwezigheid. Dat Dice met DLC alsnog wat van die gebreken toe heeft opgelost is tof, maar we zijn het er over eens dat het in de originele game had moeten zitten. Dus er is al een fantastische Battlefront II en de eerste Battlefront van Dice was niet de game die het voor velen had moeten zijn. EA’s Battlefront II heeft veel om te bewijzen.

Ik ben Star Wars-fanaat. En niet zo’n beetje ook. Ik schreeuw, leef, slaap en eet Star Wars (ja, momenteel eet in in de ochtenden Rogue One Kellogg’s cornflakes). Battlefront (die van EA) draag ik een bijzonder warm hart toe. Het is de enige game die ik zo veel heb gespeeld. Tot op de dag van vandaag speel ik de game, geniet ik nog steeds van de gigantische combat en verbaas ik me nog steeds over het feit hoe geweldig maps als Hoth ogen. Ik zat dan ook vooraan tijdens de aankondiging van Battlefront II. Het panel van EA, welke je hier beneden kunt zien, moest gaan bewijzen dat Battlefront II bestaansrecht had, dat het kon bestaan naast die ‘andere’ Battlefront II. En weet je, dat kan het. De klachten rondom het eerste deel zijn duidelijk bij de ontwikkelaar aangekomen en alles is op alles gezet om deze tegemoet te komen. Geen verhalende campagne in het origineel? Nu wel. En hoewel EA zich het er hier heel makkelijk van af had kunnen maken, brengt Battlefront een verhaal dat dertig jaar beslaat. Vanaf het moment dat de tweede Death Star ontploft boven Endor, tot het begin van The Force Awakens.

Het doel van de campagne is het opvullen van het gat dat gebleven is tussen de films. Het is dan ook duidelijk dat deze game met zijn verhaal volledig in de ‘Star Wars Canon’ gaat passen; het is een officieel verhaal, iets wat in de officiële Star Wars tijdlijn past. Dat er veel en nauw samengewerkt is met Lucasfilm is duidelijk. Om dit verhaal goed uit de verf te laten komen is er gekozen voor het schrijftalent van Walt Williams en Mitch Dyer. Williams kennen we vooral van het verhaal uit Spec Ops: The Line. Hoewel die game niet goed deed wat ‘ie had kunnen doen, kunnen we niet ontkennen dat het verhaal het beste van het spel was. Dyer was voorheen een journalist bij IGN maar heeft de overstap gemaakt naar EA Motive om twee jaar aan Star Wars te werken. Hun samenwerking brengt ons Battlefront II.

De campagne, die in ontwikkeling is bij EA Motive (onder leiding van ‘Assassin’s Creed’s’ Jade Raymond) speelt het niet veilig. Het was heel makkelijk geweest om een verhaal te verzinnen, het bombastisch in beeld te brengen en te presenteren met een strikje eromheen. Nee, Motive kiest voor een Star Wars-waardige aanpak. In de dertig jaar die de game beslaat vechten we niet voor de Rebellen, zoals we al zo vaak hebben gedaan, maar staan we aan de kant van The Empire. Jij gaat aan de slag met een Elite Imperial Commander onder de naam Iden Versio. Het idee spreekt tot de verbeelding. Na het opblazen van de tweede Death Star was er feest. De Rebellen hadden gewonnen, standbeelden vielen om en Ewoks mochten dansen. Maar wat gebeurde er met de troepen van The Empire, die nog steeds geloofde in The Emperor? EA wil deze kant van het verhaal belichten en de Imperials een menselijkere kant geven. Wat als jij bent geboren binnen The Empire en je leven lang bent aangeleerd dat The Rebels de slechteriken zijn? ‘From a certain point of view’, zou Obi-Wan zeggen. Iden is een held bij de slechteriken, een originele, frisse blik op dat wat we lijken te kennen.

EA heeft als doel om iedereen te laten proeven van The Dark Side, om sympathie op te roepen voor mensen die normaal als de slechterik bestempeld worden. Versio, afkomstig van de planeet Vardos, is opgegroeid in een klinische, grijze omgeving. Alles strak, alles netjes. Alles vol met propaganda. Haar vader is admiraal binnen het Keizerrijk, haar moeder maakt propaganda. De liefde voor The Emperor is vanaf de paplepel ingegoten. Met haar eigen team, Inferno Squad (waar Christie Golden, bekend van Star Wars Dark Diciple, een compleet boek aan gaat wijden welke te koop is vanaf 25 juli), compleet gehuld in zwart en rood, behoort ze tot de ‘special forces’ van het Keizerrijk. Bovenop de actie, bovenop de gruwelijke daden van de Rebellen. Ik kan niet wachten om dit verhaal te gaan ontcijferen. Ook omdat je soms even in de schoenen mag stappen van Luke Skywalker en Kylo Ren.

Motive is maar één van de studio’s die aan de game werkt. Ze werken hard samen met Criterion (die we kennen van Burnout en Need for Speed). Het is aan hen om alle voertuigen in het spel beter speelbaar te krijgen dan voorheen het geval was. Niet geheel onbekend met Battlefront (ze creëerden de fantastische VR-ervaring voor Battlefront) is Criterion natuurlijk de aangewezen studio om zich met snelle voertuigen, wendbaarheid en actie bezig te houden. En dat doen ze niet alleen voor de campagne, maar ook voor de online stand. Daar zien we de derde studio. Dice. Uiteraard Dice. De ontwikkelaar die de eerste Battlefront bracht mag zich wederom focussen op dat waar ze het beste in zijn: de multiplayer. Met veertig mensen tegelijk online gaan we de grootste gevechten uit de Saga herleven. Want waar we voorheen vast zaten aan A New Hope, The Empire Strikes Back en Return of the Jedi (en een glimps van Rogue One en The Force Awakens), gebruikt Dice nu de complete Saga als speeltuin om je favoriete Star Wars gevechten in te herleven.

De zaal ontplofte dan ook tijdens het tonen van de trailer. De complete Saga is speelbaar in de multiplayer. Denk dus aan gevechten met Darth Maul uit de prequels (The Phantom Menace, Attack of the Clones, Revenge of the Sith), de bekende helden zoals ze nu in Battlefront zitten, maar ook uit de sequels (The Force Awakens, The Last Jedi) in de vorm van Rey en Kylo Ren. Dice gebruikt alles wat Star Wars is om een ultieme multiplayer neer te zetten. Anders dan in het vorige deel is het mogelijk om personages te verbeteren door veel met ze te spelen. Met verschillende klassen is het aan jou om je skills uit te breiden en je personage steeds verder uit te bouwen. Niet alleen je soldaat, maar ook je helden én voertuigen. Compleet aangepast aan de tijdsspanne (Battle Droid – Stormtrooper – First Order Stormtrooper, bijvoorbeeld) beleef je intense gevechten. Ik kan niet wachten.

Star Wars Battlefront II gaat de boeken in als de ‘feedback game’. Dice en EA lijken enorm naar de fans te hebben geluisterd en lijken dit keer, beter dan bij het eerste deel, de zaken op orde te hebben. Dat er geen season pass aanwezig gaat zijn stemt veel mensen goed en de ontvangst is over het algemeen lovend. Of Battlefront II zijn beloftes in gaat lossen weten we pas eind dit jaar. Wat ik nu al weet is dat de Elite Trooper Deluxe Edition inmiddels al in de pre-order staat. Is het al november?