Star Wars: Force Arena Review

Hoewel Rogue One in de bioscopen zeer goede zaken doet en Electronic Arts de Star Wars licentie in handen heeft, was er geen grote release van een game tijdens de lancering van de film. Fans moesten het doen met een (goede) uitbreiding voor Star Wars Battlefront waarin planeet Scariff uit de film centraal stond. Toch is er, heel kleinschalig, nu wel een nieuwe Star Wars-game gelanceerd. Niet voor de grote consoles, maar gewoon voor op je telefoon en tablet.

Het is niet voor het eerst dat er een Star Wars-titel gelanceerd is op de mobiele platformen. Star Wars: Galaxy of Heroes is inmiddels meer dan een jaar live en weet zeer goede statistieken neer te zetten. Spelers blijven terugkomen om dagelijkse bonussen, missies en veldslagen te voltrekken. Waar Galaxy of Heroes echter een turn-based actiegame is, gooit Force Arena het over een hele andere kant. Met deze game betrekt Star Wars een genre waar het voorheen nog niet te vinden was. Force Arena is een heuse MOBA.

Ik ben geen liefhebber van dit genre. Totaal niet zelfs. Echter, wanneer het op een simpele manier geïntroduceerd wordt, maar daarna toch een flinke uitdaging weet te brengen, ben ik niet vies van een potje. Heroes of the Storm, de Hero Brawler van Blizzard (die stiekem gewoon ook in het MOBA-genre valt) heb ik behoorlijk wat uren gespeeld. En hoewel het genre me toen ook niets deed, was het de kracht van de Blizzard-licenties die mij er toe zette om de game op te pakken. Met Force Arena is het exact hetzelfde. Het is de Star Wars-naam die mij dit spel liet downloaden. Ook al wist ik dat ik het misschien niet leuk ging vinden, ik moest het spelen. Nu, behoorlijk wat uren in de game, merk ik dat het een perfecte balans weet te vinden tussen de simpliciteit van een mobiel spel als Clash Royale en de diepgang van een MOBA zoals je ze kent.

Waar ik meteen door gecharmeerd werd was het feit dat je direct met bekende namen aan de slag kunt. Waar ik in Galaxy of Heroes tientallen uren heb moeten steken om met een bekend persoon aan de slag te gaan, kreeg ik meteen Luke Skywalker, Princess Leia, Orson Krennic (uit Rogue One) en The Grand Inquisitor (uit Star Wars: Rebels) onder de knoppen. Daarnaast belooft de game door te spelen dat het niet gigantisch lang duurt om meerdere heroes te unlocken. Han Solo en Grand Moff Tarkin zijn al aan de horizon na een uurtje. Het zorgt ervoor dat je toch steeds even weer die app opstart om snel een potje te spelen. Gewoon omdat je die ene hero wil hebben. En wanneer je die hebt, kijk je eigenlijk al weer naar de volgende. Want wie wil er nu niet met Darth Vader, Lando, Ben Kenobi of Grand Admiral Thrawn spelen?

Het spel, de gameplay, laat zich het beste beschrijven als een standaard MOBA. Jij bent één van de helden, uiteraard aan de kant van de rebellen of The Empire, en tijdens het spelen kun je extra units aanroepen. Door energie, die langzaam aanvult, steeds opnieuw in te zetten kun je extra vechters op het speelveld zetten, tanks toevoegen of zelfs een airstrike van een X-Wings z’n ding laten doen. Omdat alles een ander aantal kosten heeft qua energie, is het aan jou om strategisch te denken om te bepalen welke unit je het beste wanneer in kunt zetten. Je doel is om steeds de hero van de tegenstander om te leggen (waardoor de tegenspeler tien seconden niets kan doen, totdat de hero opnieuw mag spawnen), turrets te vernietigen om uiteindelijk een schild op te blazen. Door snel on-the-fly andere troepen in te zetten, naast het feit dat jouw held snel reageert op wat je doet, kan elk gevecht anders zijn.

Natuurlijk unlock je steeds nieuwe kaarten tijdens het spelen. Deze kun je aan je deck toevoegen om tijdens het spelen in te zetten (de units, dus). Wanneer je een kaart van een bepaalde unit vaker vrij weet te spelen, kun je deze gebruiken om de unit te voorzien van upgrades. Sterkere wapens, meer levenskracht, een beter schild. Gevechten zijn snel, maximaal drie minuten, met een mogelijke sudden death wanneer jij en je vijand dezelfde score hebben. Winst is te behalen door het schild van de tegenstander op te blazen, of door de meeste turrets te vernietigen wanneer de originele missie niet lukt in de tijd. Wanneer je wint stijg je in aanzien, wordt je held eventueel sterker en speel je wederom nieuwe opties (of nieuwe helden) vrij. Je tegenstanders worden steeds sterker (er is een puike matchmaking aanwezig) en zelfs wanneer je 2 vs. 2 gaat spelen weet het spel een flinke uitdaging te geven. Val je aan net zoals je medespeler of blijf je achter om te verdedigen? Of flank je? De keus is aan jou. Elke hero heeft een speciale aanval die steeds opnieuw op moet laden. Vergis je niet, de krachtige knal met het lichtzwaard van Luke Skywalker heeft me al vaker dan eens, net op het juiste moment, gered van een gewisse dood.

Natuurlijk is Star Wars: Force Arena een gratis game. En dat is te merken. Progressie kan lang duren waardoor je vaak een grind moet doen om net wat sterker te worden. Natuurlijk is het mogelijk om deze progressie sneller te laten gaan door simpelweg de digitale portemonnee te trekken. Wanneer je besluit geld in te leggen kun je vaker kaartenpakjes kopen waardoor je meer units vrijspeelt, sneller helden vrijspelen om mee te vechten of sneller een betere balans vinden in je speelstijl. Het is echter niet nodig. Wanneer je de tijd wil investeren is Force Arena een hele aardige MOBA. Na Galaxy of Heroes weet Star Wars mij wederom een game te geven die elke dag even gestart moet worden.

Hoewel de game redelijk kleinschalig gereleased is, zal het me niet verbazen als dit een spel gaat worden die over een jaar nog door veel mensen gespeeld gaat worden. Omdat je ‘m zo makkelijk oppakt en binnen enkele minuten je eerste match al gespeeld hebt, zal het niet alleen MOBA-spelers en Star Wars-fans aanspreken, maar ook de ‘casual speler’ die gewoon even een paar minuten wil doden. The Force is with this one…

• Laat je snel met helden spelen
  • Makkelijk op te pakken
  • Gaat redelijk diep