Star Wars Pinball Review

Star Wars Pinball Review

Arcadehallen zijn in Nederland helaas een uitstervend ras. Maar, als ik er langsloop kan ik me vaak toch niet inhouden, en voor ik het weet zijn er weer flink wat euro’s doorheen gejaagd. Ik kan me vooral vermaken met grote kasten waarbij ik een voertuig moet besturen. Vroeger als klein jongetje stond ik op de camping in Vlissingen, en laten ze daar nu net nog een mooie arcadehal hebben. Maar ik wist me ook uitstekend te vermaken met een flipperkast. En dan niet alleen in de arcadehallen, maar ook op de consoles. Zo speel ik met veel plezier Zen Pinball 2, en die makers hebben nu Star Wars Pinball gemaakt.

Star Wars Pinball is al eerder voor een aantal systemen verschenen, zowel stand-alone als DLC. Nu komt de game als stand-alone versie richting de Wii U. Voor 9,99 euro krijg je drie digitale flipperkasten en er volgt nog meer. Het zou gemakkelijk zijn voor Zen Studios, de makers van Star Wars Pinball, om drie succesvolle films te kiezen als thema voor de tafels. Echter is dit niet het geval. Natuurlijk, een tafel heeft als Thema Episode V: The Empire Strikes Back. De andere tafels hebben iets andere en minder voor de hand liggende thema’s: Bobba Fett en de animatieserie the Clone Wars.

Iedere kast staat op zichzelf, en speelt dan ook anders. Het meest gecharmeerd was ik van: The Empire Strikes Back tafel. Zoals het een echte flipperkast betaamd, dien je een aantal missies uit te voeren om zo je score op te hogen. Velen zullen in een arcadehal maar gewoon bezig zijn om de bal zo lang mogelijk in het spel te houden, terwijl je je score gemakkelijk kan ophogen door bepaalde missies te halen. Bij The Empire Strikes Back is dat in ieder geval zo. Blijf op het Star Wars logo schieten om missies te starten, die overigens allemaal te maken hebben met de film. Zo ben je in de weer met een TIE-fighter, help je Luke Skywalker en dien je de Millenium Falcon te beschermen. Natuurlijk is het zo dat deze tafel extra charme uitstraalt doordat er veel herkenbare scenes uit de film in zitten. Maar ook buiten dat, is The Empire Strikes Back tafel – qua gameplay – de beste van de drie.

Dan is er de Boba Fett tafel. Misschien de gekste keuze van de drie, maar zeker niet de minste. De premiejager is tot de tanden toe bewapend en ook hier dien je opnieuw bepaalde doelen uit te voeren om een zo hoog mogelijke score neer te zetten. Je mag steeds een missie kiezen, hoe moeilijker de missie, hoe meer punten je krijgt. Natuurlijk onder voorwaarde dat je deze succesvol volbrengt. Dit maakt van Boba Fett dan ook gelijk de moeilijkste kast van de drie, maar als je eenmaal een missie weet te voltooien, is de voldoening des te groter.

Tenslotte is er dan nog The Clone Wars, die ik persoonlijk de minste van de drie vind. Natuurlijk, de tafel ademt nog steeds de sfeer van de serie, en is een waardig eerbetoon aan de animatie-serie. Maar het is ook direct de meest onduidelijke flipperkast. Wat overigens niet wil zeggen dat het een slechte tafel is. The Clone Wars blinkt juist uit op het gebied van presentatie.

Overigens is de presentatie sowieso prima in orde, waarbij ik wel moet aantekenen dat het wel enigszins onrealistisch is. Hiermee wil ik zeggen dat deze graphics in een echte flipperkast niet worden gebruikt. Darth Vader die over de tafel rondloopt of Boba Fett die ineens op een kast landt. In de arcadehallen zal je dit voorlopig nog niet tegen gaan komen. De game is prachtig en speelt overigens wel realistisch. Alles voelt zoals het hoort te zijn en Star Wars Pinball bouwt voort op de sterke Zen Pinball 2 engine. Daarnaast kan je de game ook nog eens op de WiiU gamepad spelen, helaas wordt dat wel erg onoverzichtelijk. Maar ach, de keuze is daar, en het is een leuke extra. Qua geluid is het redelijk, niets wereldschokkends, maar een spel rondom flipperkasten vraagt natuurlijk niet om spectaculaire geluidseffecten.

Star Wars Pinball is een prima spel geworden. Na Zen Pinball en Pinball FX heeft Zen Studios opnieuw een topper te pakken, en het is helemaal mooi meegenomen dat deze topper een wereldberoemde licentie heeft. We zagen het al eerder bij MARVEL Pinball, maar nu dus ook bij Star Wars Pinball. Ben je een speler die écht een authentieke flipper-ervaring zoekt, dan ben je beter af bij Pinball Arcade. Maar zoek je een flipperspel met veel spektakel, goede sociale features (waaronder de strijd tussen de Jedi en de Sith, met de mogelijkheid om een kant te kiezen), dan ben je bij Star Wars Pinball zeker aan het goede adres. Het is wachten op nieuwe tafels!

[review pros=”+ Star Wars sfeer goed aanwezig
+ Personages komen tot leven” cons=”- Te vreemd voor de authentieke speler” score=83]