State of Decay: Year One Survival Edition Review

Je hebt gelijk. Misschien heb je State of Decay eerder al gespeeld. Het spel verscheen in 2013 al op de Xbox 360 en PC. Nu komt de game opnieuw uit in een Year One Survival-editie. Ditmaal op Xbox One en wederom op PC. Betere graphics, alle content (dus ook de DLC’s) en heel wat uurtjes speelplezier. Is dit een game die je moet hebben?

Ik hou van The Walking Dead. En er is een reden dat ik je deze liefde nu voor wil schotelen. Ik wil The Walking Dead ook meemaken op mijn console. Ja, ik weet het, Telltale heeft verdomd goede titels gebracht rondom de licentie waarin we verhalen en keuzes samen moeten brengen om emotionele gebeurtenissen mee te maken. En hoewel dit heel dicht bij de core ligt van wat The Walking Dead is, is het State of Decay die me heeft laten zien welke Walking Dead-game ik nu echt wil hebben. State of Decay is geen pure actiegame. Het is geen open wereld game zoals de andere titels. Het is een titel waarin je letterlijk moet zien te overleven in een gevaarlijke wereld, bevolkt met zombies.

Het is aan jou om relaties aan te gaan met andere personages, te besluiten wat je mee neemt wanneer je de wereld in trekt (je rugzak kan niet oneindig veel spullen dragen!). Kies je voor extra kogels of toch voor een verband om wonden te verbinden? Hoe zwaarder je tas, hoe meer moeite je moet doen om vooruit te komen; het kost je dus meer inspanning om van A naar B te komen dan een lichte. En de resources, verdeel je ze onder je groep of wil je ze voor jezelf houden? Wat zet je op het spel wanneer je niet aan anderen denkt? Het lijkt een flinke opgave wanneer je dit zo leest (ik heb de combat nog niet eens genoemd!), maar State of Decay doet zijn uiterste best om het zo innovatief en makkelijk mogelijk naar je te brengen. Het toffe is, het spel slaagt er nog in ook.

Al snel trok ik er op uit om mezelf in leven te houden en sloot ik me aan bij een groepje personages. Op zoek naar medicijnen koos ik ervoor om ze voor mijzelf te houden. Dit ten nadele van mijzelf, later had de groep redelijk weinig vriendelijks te melden. Ik was een egoïstische klootzak. Deze keuze om voor mijzelf te gaan zorgde ervoor dat het spel in een later stadium lastiger werd. Wanneer ik niet voor mezelf had gekozen was de groep me misschien te hulp geschoten. Het deed me steeds opnieuw denken aan The Walking Dead: je bent niet de enige die wil overleven. Samenwerken is niet verplicht, maar het maakt het leven een stuk dragelijker. Ga je gang, overleef.

Maar wat brengt de Year One Survival Edition nu precies? Mensen die de originele game al eens gespeeld hebben zijn misschien bekend met de fantastische uitbreidingen die het spel kreeg: Breakdown en Lifeline. Elk van deze uitbreidingen vertelt een verhaal wat naast het hoofdverhaal speelt. Interessant hierbij is dat je het steeds vanuit een ander gameplay perspectief mag benaderen. Zo speel je in Lifeline met een militaire kant die je tijdens het hoofdverhaal alles behalve graag tegen wilde komen. Beide DLC’s moeten gespeeld worden nadat het hoofdverhaal tot een einde is gebracht, maar zorgen er stuk voor stuk voor dat je langer dan je dacht met het spel aan de slag kunt gaan. De kwaliteit straalt van de DLC’s af, de liefde voor het project is duidelijk te voelen.

Hoewel het spel een consolegeneratie gestegen is, zijn visuele foutjes uit het origineel helaas wederom aanwezig. Soms liep ik gewoon door een muur heen, de framerate zakt af en toe even omlaag en personages doen niet altijd wat ze moeten doen. Het spel loopt nu wel op 1080p met hogere texturen en enkele andere cosmetische upgrades, maar van binnen blijft het een Xbox 360-titel. Verwacht niet de oppoetsbeurt die The Master Chief Saga kreeg. Maar weet je, het is niet erg. De game komt er mee weg. Dit is geen big budget triple A-titel. Het is een titel die je precies laat zien hoe een zombie apocalypse zou moeten zijn. Maar is het interessant om het spel nog eens op te pikken wanneer je deze al had? Wanneer je de DLC’s niet gespeeld hebt zeg ik volmondig ja. Is dit niet het geval, dan is het een persoonlijke keuze voor jou. Weet wel dat wanneer je de oudere versie al hebt, je korting krijgt op deze One-versie van het spel.

In 2013 deed State of Decay het al erg goed. Nu, twee jaar later, zal deze definitieve editie het misschien minder sterk doen; puur omdat veel mensen het origineel al hebben en de upgrade niet nodig hebben. Maar wanneer je het spel toen gemist hebt, dan mag je deze game eigenlijk niet missen wanneer je zombies interessant vind. Wanneer je slimme gameplay waarbij overleven centraal staat interessant vind. Wanneer je eens wat anders wil spelen dan de zoveelste shooter. State of Decay Year One Survival Edition is dan jouw ding. Nu, ga en overleef!

[review pros=”+ Zelf zien te overleven
+ Speel je niet zomaar uit
+ Voer voor fans van The Walking Dead” cons=”- Visueel niet altijd even sterk