Super Mario 3D World Review

Super Mario 3D World Review

De Super Mario games hebben toch iets magisch. Een aantal cijfers: Super Mario Galaxy verkocht 11 miljoen keer. Super Mario 3D Land 8 miljoen keer en is de bestverkopende 3DS-game. Super Mario Sunshine maar liefst 6 miljoen keer. Super Mario 64 zo’n 11 miljoen keer en is de bestverkopende Nintendo 64-game. Om van Super Mario Bros. voor de NES maar niet spreken: 40 miljoen verkochte exemplaren. Afijn, het lijkt me duidelijk: de Super Mario-games zijn altijd een garantie voor succes. En laat de Wii U dat nou net nodig hebben. De verkoopcijfers van de Wii U zijn nu niet bepaald om over naar huis te schrijven. Het lijkt dan ook een slimme stap van Nintendo om zo vlak voor de feestdagen met een nieuwe Super Mario te komen. Weet Super Mario 3D World het zinkende Wii U-schip te redden?

Super Mario 3D World volgt hetzelfde principe als Super Mario 3D Land voor de Nintendo 3DS. Je speelt in een 3D-level zoals je dat kent van Super Mario 64 en al zijn opvolgers, maar met de mechanismen zoals je die kent uit de 2D-platformers van Mario. Dit wil zeggen dat je binnen een bepaalde tijd het level moet voltooien en dat je, als je geraakt wordt, zult krimpen. Het beste van twee werelden zullen we maar zeggen. Ook de wereldkaart is zoals je die gewend bent van dus Super Mario 3D Land, maar ook van New Super Mario Bros.

Niet schrikken overigens, maar dit kan best voor een aantal fans als een schok komen: in het verhaal van Super Mario 3D World wordt prinses Peach eindelijk eens niet gekidnapt. Gelukkig is Bowser nog altijd de aanstichter van al het kwaad want sommige dingen veranderen echt nooit. Onze vier helden (Mario, Luigi, Peach en Toad) zijn een lekkere wandeling aan het maken als ze ineens een transparante buis vinden. Er komen een aantal Sprixies uit, maar Bowser kidnapt ze. De vier helden twijfelen geen moment en gaan achter Bowser en de Sprixies aan. Ze komen terecht in Sprixieland, die – hoe kan het eigenlijk ook anders – uit een aantal werelden bestaan. En het zal je niet verbazen dat elke wereld weer zijn eigen thema heeft. Wereld 1 is natuurlijk weer een boswereld, terwijl wereld 2 zich traditiegetrouw afspeelt in een woestijn. Op het eerste gezicht lijkt het dus weer een ‘standaard’ Mario-game te worden, maar dat is 3D World allerminst.

Ga je namelijk aan de slag met de levels, dan zul je aangenaam verrast worden. Het leveldesign is namelijk briljant. Zo is er een ondergronds woestijnlevel wat heel slim speelt met de schaduw. Ook zul je een ritje maken op een grote waterdino genaamd Plessie en zitten er een aantal levels bij die een hommage brengen aan andere titels van Nintendo. Denk hier bijvoorbeeld aan Mario Kart. Keer op keer werd ik weer verrast door de game. Dat kwam onder andere door de power-ups. We hebben er een aantal gezien in gameplayfilmpjes die Nintendo vrijgaf, zo is onder andere het Tanooki-blaadje waarna Mario ineens een staart krijgt weer van de partij. Ook zijn er een aantal nieuwe powerups, waaronder een kersje waarna Mario vermenigvuldigd en een kattenpak waardoor de loodgieter tegen muren kan lopen. Er valt genoeg te ontdekken in Super Mario 3D Land, zo zijn er in elk level drie groene sterren verstopt. Maar naast de gewone levels zijn er ook nog eens levels waarin je maar 100 seconden hebt, levels waarin je in een race tegen de klok alle vijanden moet verslaan en levels waarin je met de GamePad moet draaien om een Toad die niet kan springen door een level heen te krijgen. Genoeg variatie dus! Bovendien is het verhaal na de werelden nog niet afgelopen, maar daar moet je zelf maar achter komen…

Ik spreek nou wel steeds over Mario, maar de andere drie helden, Luigi, Peach en Toad zijn ook speelbaar. Luigi kan zoals gebruikelijk weer verder springen en Peach kan verder zweven. Speel je in je eentje dan kun je zelf kiezen met welk personage je op pad gaat, maar de game is ook in zijn geheel met vier spelers (of met twee of drie, wat je zelf wilt) te spelen. En dit hebben we eigenlijk nog nooit eerder gezien, dat het gehele verhaal in een Super Mario-game in co-op te spelen is. Helaas is daar wel de kanttekening dat de game niet online in de co-op te spelen is, maar dat de gehele game uberhaupt in co-op te spelen is vind ik al heel wat. De game kan soms wel een klein beetje onoverzichtelijk worden als je met vier spelers speelt, maar je hebt gegarandeerd een hoop plezier!

De game maakt ook nog eens goed gebruik van de kracht van de Wii U. Waar New Super Mario Bros. U nog een beetje een twijfelachtige presentatie had, is Super Mario 3D World met afstand de mooiste Mario-game ooit gemaakt. Er zijn een aantal ‘uitkijk-punten’ in de game waarop het personage de richting op kijkt waar je heen moet, en dit is vaak heel indrukwekkend. De GamePad wordt mondjesmaat gebruikt doordat je soms op de GamePad kunt drukken om bijvoorbeeld een blok te activeren. Nergens voelt dit echter geforceerd of gimmicky, en het gebruik is beperkt. Zoals je het van een Nintendo-game kunt verwacht in de muziek weer prachtig, haast van Super Mario Galaxy-niveau. Mocht er in ooit een album komen met muziek, dan zou ik het kopen.

Super Mario 3D World is de game die de Wii U zo ontzettend hard nodig heeft. Had Nintendo deze game al tot haar beschikking gehad tijdens de launch van de Wii U, dan had de console honderd procent zeker veel meer verkocht. Nintendo grijpt de kans op de rebound tijdens de feestdagen in ieder geval met beide handen aan want Super Mario 3D Land is een ware systemseller. De game blinkt vooral uit in haar leveldesign die mij keer op keer weer wist te verrassen. Dat je de game ook nog eens in co-op kan spelen is helemaal super, samen geniet je misschien nog wel meer. Dit is in ieder geval een game die je graag met een vriend speelt, een game die je vriendin overhaalt dat gamen toch nog wel leuk is of een game die papa maar al te graag met zijn kinderen speelt. Het spel maakt daarnaast ook nog eens vol gebruik van de capaciteiten van de Wii U. Als ik dan een minpuntje moet noemen is het dat de co-op niet perfect is met het ontbreken van een onlinestand en soms ietwat gebrekkige cameravoering. Een ding staat vast, Super Mario 3D World is een topper die zomaar in het rijtje Super Mario 64 en Super Mario Galaxy past. Nu maar hopen dat Nintendo de beloning krijgt in de vorm van een betere verkoop van de Wii U.

[review pros=”+ Briljant leveldesign
+ Grafisch sterk
+ Prachtige muziek