Super Mario Maker Review

Super Mario Maker Review

Goed, de Wii U heeft natuurlijk zijn problemen. Dat zal ik niet ontkennen. Maar om nou weer een review van een Wii U-titel te beginnen met het opnoemen van de problemen van de console, daar pas ik voor. Want laten we eens kijken naar wat de Wii U wel gebracht heeft. De titels die namelijk voor de console verschenen waren stuk voor stuk toppers uit de eigen keuken van Nintendo. Smash Bros, Super Mario 3D World, Mario Kart en Splatoon; allemaal fantastische games. Games die dat typische Nintendo-gevoel uitstraalden. Originele games, die met zo ontzettend veel liefde en gevoel voor detail en historie zijn gemaakt. Het lijkt wel alsof alleen Nintendo die kunst beheert. Super Mario Maker lijkt op het eerste oog zo’n topper te worden die ook dat echte Nintendo-gevoel heeft. Maar is dat ook zo? Of mag Super Mario Maker meteen terug naar de tekentafel?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ja, Nintendo weet dat fantastische gevoel heel goed naar voren te laten komen in Super Mario Maker. Als je interesse hebt in de game heb je misschien al wat filmpjes van de game voorbij zien komen. De media (waaronder ondergetekende) mocht al even aan de slag met de game. Daar heeft de media dan ook gretig van gebruik gemaakt, door bijvoorbeeld een hoop filmpjes van de game online te zetten. Als er in zo’n filmpje iemand in beeld kwam, was er een ding wat mij altijd opviel. Diegene had eigenlijk altijd een lach op zijn of haar gezicht. Een lach omdat het een super origineel level was, een lach omdat ze net een duivels level voor de medespeler hadden afgeleverd. Super Mario Maker zorgt voor een lach op je gezicht, of je nu een level aan het maken bent of een level aan het spelen bent.

Ik moet zeggen dat ik vooraf benieuwd was wat voor een levels ik zou aantreffen online. De game is nu eenmaal nog niet uit voor het grote publiek en de vraag was dus of de gamejournalisten genoeg creativiteit zouden hebben. Ook die vraag is met een hele duidelijke ja te beantwoorden. Natuurlijk, ik kwam een overdreven makkelijk level tegen met de naam ‘For Gamejournalists’, om het zogenaamde gebrek aan skill bij journalisten nog maar eens te benadrukken. Maar ik kwam ook prachtige levels tegen die gebaseerd waren op andere games. Ik kwam een level tegen waarin ik snel sommen moest oplossen om niet bij een hele horde Goomba’s aan te komen. Er was een level waarbij ik mijn controller niet hoefde aan te raken en op een magische manier alle obstakels in het level wist te ontwijken. Er waren levels waarin ik in een race tegen de klok mijn weg moest vinden door een wirwar van buizen en deuren. Behoorlijk lastig om bij te houden door welke buis je nu al gewarpt was. Zo kan ik nog behoorlijk lang doorgaan, maar de creativiteit van de community mag je ook zelf gaan ervaren wanneer de game in de schappen ligt. Hoewel, ik wil er nog eentje met jullie delen. Er was namelijk een level met de titel Amiibo-showcase. Toen ik dit level opstartte, klonk het geluid van Rick Astley’s Never Gonna Give You Up. Ik weet niet hoe diegene het gedaan heeft, maar blijkbaar is het mogelijk om iemand te Rick Rollen in Super Mario Maker. Ik heb een Rick Roll nog nooit zo leuk gevonden.

De amiibo’s waar ik het over had, zijn een van de vele leuke mogelijkheden om een level te maken. Heb je een Amiibo, dan kun je deze op je GamePad zetten en zo een nieuw ‘kostuum’ voor Mario unlocken. Zo kun je een Super Mario Bros. level doorlopen met onder meer Link, Kirby en zelfs de Wii-Fit Trainer. En dat inclusief bijbehorende geluidseffecten. Dit is zo’n moment dat de Nintendo-kwaliteit naar boven komt: de game is met liefde gemaakt. Er zijn zo’n 100 kostuums vrij te spelen, overigens ook zonder amiibo. Door de 100-Mario uitdaging te voltooien speel je nieuwe kostuums vrij. In deze uitdaging moet je een aantal levels die door de community zijn gecreëerd voltooien. Je kunt een moeilijkheidsgraad kiezen, maar als je een level alsnog te moeilijk vind, sla je hem gewoon over. Net zo makkelijk.

Overigens kun je je level niet alleen een Super Mario Bros.-thema meegeven. Ook New Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3 en Super Mario World behoren tot de mogelijkheden. Elk thema komt ook nog eens met zijn eigen fysics, waardoor elk level toch weer steeds een stukje anders aanvoelt. Je hebt zo’n 60 levelobjecten tot je beschikking, waarmee je je creativiteit helemaal los kunt laten gaan. Het leuke is dat je ook objecten kunt combineren. Zo kun je Bowser bijvoorbeeld een paddelstoel geven, waardoor hij extra groot wordt. Geef je hem ook nog eens vleugels, dan is de chaos helemaal compleet. Overigens kun je proberen een zo’n duivels mogelijk level te maken: helemaal onmogelijk wordt het nooit. Voordat je je level namelijk online kan gooien moet je je level uitspelen. Dit om trolls te voorkomen. Een slimme zet van Nintendo, als je het mij zo vraagt.

Super Mario Maker is in principe oneindig speelbaar. Toch wil ik een minpuntje noemen. De mogelijkheden om een level te zoeken en te filteren, zijn namelijk ietwat aan de karige kant. Zo kun je niet op naam zoeken en kun je kiezen tussen de beste levels van deze week of allertijden. Het zou fijn zijn geweest als ik bijvoorbeeld ook zou kunnen zoeken op thema (dus Super Mario Bros. of Super Mario World). Ook is het nog maar even de vraag of de servers het houden als niet alleen de journalisten, maar ook de hele wereld met de game aan de slag gaat. Verder barst Super Mario Maker natuurlijk van de content en kun je je creativiteit de vrije loop laten gaan. En creativiteit, dat is nou net waar Nintendo goed in is. In mijn ogen een titel die het najaar voor de Wii U kan maken. Dat moet ik nog maar zien met Star Fox.

[review pros=”+ In principe oneindig speelbaar
+ Ik heb nu al fantastische levels gezien
+ Amiibo’s worden op een fantastische manier gebruikt” cons=”- Zoek- en filteropties zijn wat karig” score=90]