Super Mario Odyssey Preview

Super Mario Odyssey Preview

Deze E3 was er één game die de ene na de andere game van de show-award binnensleepte. Die game was Super Mario Odyssey. Een game die echt weer helemaal terugkeert naar de open Mario-werelden, zoals we die kennen uit Super Mario 64 en Super Mario Sunshine. Tijdens de E3-presentatie van Nintendo werd er natuurlijk al aandacht besteed aan Odyssey. Maar de uitgebreide gameplay die we pas later in het Nintendo Treehouse te zien kregen, maakte pas echt indruk. Het was duidelijk: ik wilde met deze game aan de slag! Gelukkig kon dat op het Post E3-evenement van Nintendo. De vraag is nu eigenlijk alleen: hoe goed is Super Mario Odyssey?

Ik kan die vraag eigenlijk meteen beantwoorden: Super Mario Odyssey is echt ontzettend goed! En het bizarre is, de game is niet alleen ontzettend tof om te spelen, het is ook ontzettend tof om naar te kijken. Het Post E3-evenement begon – voordat ik zelf aan de slag mocht – namelijk met een demonstratie door een medewerker van Nintendo. Hij wilde eens laten zien welke mogelijkheden er allemaal waren in Super Mario Odyssey. Ik heb het dan niet alleen over de moves van Mario; die kennen we nou onderhand. Ik heb het ook niet per se over de mogelijkheden van pet-met-ogen Cappy. Hoewel die speciaal zijn, is dat eigenlijk nog niet eens waar de game om draait. Super Mario Odyssey draait namelijk compleet om de wereld waarin de game zich afspeelt. Deze medewerker van Nintendo liet zien wat er allemaal mogelijk is in de wereld van Super Mario Odyssey. En geloof me, dat is écht een hoop. Ik verwonderde me enorm over wat voor een fantastische dingen deze medewerker in een korte tijd allemaal kon laten zien. Je moet het eigenlijk zelf gaan ontdekken, maar laat me in ieder geval zeggen dat de wereld van Odyssey ramvol grappige en creatieve dingen zit.

Zoals je waarschijnlijk wel weet, verlaat Mario in Odyssey het Mushroom Kingdom en reist hij naar allerlei andere werelden. Zo is er onder meer een wereld die behoorlijk veel op de onze lijkt: het Metro Kingdom. In dit koninkrijk is er New Donk City, een stad die dan weer behoorlijk op New York City lijkt. Deze stad zit vol met geheimen en plekken die ontdekt willen worden. Je kunt in deze werelden het verhaal volgen, maar je kunt ook echt je eigen weg inslaan. Dat was ook wat de medewerker van Nintendo tegen mij zei toen ik voor het eerst aan de slag ging met Odyssey: ga vooral eerst lekker de wereld verkennen. Want er is enorm veel te beleven in New Donk City. Ziet er iets een beetje verdacht uit? Grote kans dat er dan meer aan de hand is. Ga op ontdekkingsreis en scoor een maan. Deze manen zijn de Odyssey-versie van de sterren of de Shines uit eerdere Mario-games. Je kunt een maan verdienen door het verhaal te volgen, maar ook door een stukje te platformen in New Donk City. Of door ergens op te springen. Of door iemand te helpen en een klusje op te knappen. Naast het verhaal is er zo ontzettend veel te doen!

Naast de geheimen van New Donk City mocht ik ook nog even losgaan in het Sand Kingdom. Een geheel andere wereld, met andere karakters, andere vijanden en andere manen te verdienen. Waar ik het idee had dat in New Donk City het meer om het platformen gaat, was het Sand Kingdom wat meer gevuld met vijanden. En daar komt Cappy ook om de hoek kijken. Je hebt het waarschijnlijk al wel gezien, maar Mario kan een hoop vijanden en andere personages overnemen door er met zijn pet naar te gooien. Zo kun je dus bijvoorbeeld in de huid van een Bullit Bill kruipen, waardoor je andere vijanden weer beter kan ontwijken. Of je kunt Bill gebruiken om naar een plek te vliegen die in eerste instantie onbereikbaar leek. Het zorgt er voor dat Mario weer een heel arsenaal aan nieuwe moves krijgt. Het zorgt er ook voor dat je gaat experimenteren. Want wat kun je allemaal overnemen? Wat zou er gebeuren als je tegen dat object je pet gooit? Ook kun je bepaalde plekken bereiken door Cappy te gebruiken als heus double-jump platform. Het arsenaal van Mario wordt zo in ieder geval flink uitgebreid.

Als er een conclusie uit dit artikel kan worden getrokken, is dat Odyssey om verkenning en experimenteren gaat. Natuurlijk ga je het verhaal volgen en natuurlijk zullen er wat meer lineaire stukken in de game zitten. Maar de mogelijkheden om zelf te ontdekken zijn zo ontzettend divers. Dat is geen glad praatje van Nintendo, maar de waarheid. Het is zo ontzettend leuk om de werelden van Super Mario Odyssey te ontdekken. Je zult continu met een lach op je gezicht zitten. Alle geheimen van Odyssey zitten zo ontzettend slim in elkaar. Elke maan die je gaat verzamelen gaat een feestje zijn. Ik heb in deze preview zo min mogelijk spoilers proberen te geven. Al die geheimen staan namelijk in oktober op jou te wachten. En die moet je eigenlijk zelf gaan ontdekken.