Super Stardust Ultra Review

Super Stardust Ultra Review

Bij de lancering van de PlayStation 3 kwam ontwikkelaar Housemarque met Super Stardust HD en in 2008 kwam Super Stardust Portable naar de PSP. Het laatste deel van de serie kwam uit voor de PlayStation Vita in 2012. Sindsdien is er dus voor zowel de Vita als PSP en PlayStation 3 een Super Stardust-game uitgekomen, en dan kan de PlayStation 4 natuurlijk niet achter blijven.

Super Stardust Ultra is een remake van Super Starust HD die voor de PlayStation 3 uitkwam. De game heeft een klassieke opzet die, vanzelfsprekend, overeenkomt met de eerdere delen uit de serie. Je hebt één doel en dat is alles en iedereen overhoop schieten vanuit je ruimteschip. Dit keer is de game niet door Housemarque ontwikkeld maar door Xdev. Xdev is een interne studio van Sony die eerder gewerkt heeft aan games als Super Stardust Delta en Tearaway.

De levels zijn nog steeds even kleurrijk als gewend en bevatten veel actie. Elk level is gemaakt om een planeet heen waar je overheen zult vliegen. Je hebt veel vrijheid, want je kan om de gehele planeet heen vliegen. Maar die vrijheid kan zo over zijn als je ingesloten raakt door de verschillende vijanden en vallende rotsblokken.

De vijanden zijn erg divers in de game: van exploderende robot-insecten tot groene rupsen die jou het liefst op willen vreten. Met je ruimteschip schiet je op je vijanden en rotsblokken. Je hebt drie verschillende wapens die, onbeperkt, verschillende soorten kogels afvuren. Je beschikt over ijskogels, vuurkogels en een gouden laserstraal. Moet je een rotsblok kapot maken? Kies voor de vuurkogels. Valt er een ijsblok neer? Kies dan voor de ijskogels. Vallen er goudklompen voor je neus neer? Laserbeam ze!

Super Stardust Ultra is een erg snelle game. Wanneer je het level bijna uitgespeeld hebt zie je een teller rechtsonder in beeld verschijnen die je verteld hoeveel vijanden je nog overhoop moet schieten. Echter betekent het niet dat je dus makkelijk klaar zult zijn. De moeilijkheidsgraad neemt toe doordat er steeds meer vijanden achter je aan komen en je dus snel moet reageren en een plan moet hebben hoe je ze kapot schiet. Dit zorgt er soms voor dat het level onoverzichtelijk wordt, iets wat een sterk punt van Super Stardust Ultra is. Wanneer je het level gehaald hebt geeft het een extra overwinningsgevoel doordat je alle chaos uit de weg hebt geruimd, duimpje omhoog!

Er is een mogelijkheid om je vijanden nog sneller af te knallen. Je beschikt namelijk niet alleen over je drie standaard wapens, maar ook over twee soorten speciale wapens. Dit zijn je raketten en bommen, en daar moet je erg zuinig mee om gaan; zijn liggen namelijk niet voor het oprapen. Let goed op ruimteschepen en veel gele stenen, die bevatten namelijk extra punten of upgrades voor je normale wapens. Soms zal je een ruimteschip voorbij zien vliegen die vaten met zich meedraagt. Probeer de vaten ervan af te schieten, want deze kunnen extra bommen of raketten bevatten. De bommen zijn erg handig voor als je ingesloten wordt. Wanneer je een bom af laat gaan zal alles om je heen weggevaagd worden en kan je weer overal heen vliegen.

De game kent naast vele positieve punten ook wat nadelen. Stel dat je dood gaat in een level, dan neemt de game je mee terug naar het hoofdmenu waar je vervolgens weer een aantal keer mag klikken voor je weer het level opnieuw kan spelen. Dit gebeurt na elke keer dood gaan en dat kan best irritant zijn. Het zou makkelijker geweest zijn als er een optie zou zijn om meteen het level opnieuw te spelen nadat je dood gegaan bent. Daarnaast bevat de game niet erg veel planeten, maar heeft gelukkig wel veel modi.

Je hebt namelijk keuze uit negen verschillende modi en dat is best een hoop. Elke modus speelt anders, dus het is even een paar keer proberen om te kijken wat jou het best ligt. Wanneer je bijvoorbeeld ‘Bombardement’ speelt beschik je alleen over bommen. Wanneer je de modus ‘Inslag’ speelt beschik je over je booster. Met je booster krijg je een korte boost en vlieg je met hoge snelheid door je vijanden heen zodat je weer een open ruimte hebt, erg handig als je ingesloten raakt. De game bevat ook een multiplayer waar je het kan opnemen tegen drie andere spelers. Ook kan je ervoor kiezen om de game samen co-op te spelen, waarbij je dan de keuze hebt om op één scherm te spelen of in split-screen.

Als we gaan kijken naar de grafische kant van de game mogen we eigenlijk niet klagen. Zoals gezegd heeft de game zijn oude glorie best behouden. De game heeft een uitgebreid kleurenpalet en daarnaast zorgt de audio voor de juiste sfeer terwijl je alles om je heen kapot aan het schieten bent. Er is vaak veel op je scherm te vinden en dit zal de eerste keer erg chaotisch ogen, maar dat went al snel. De game is erg mooi om te zien, van de levels tot de kleine objecten die rondzweven en exploderende vijanden. Een interessant detail is dat bij een grote explosie je verschillende kleine steentjes uit elkaar ziet spatten. Het mag dan een klein detail zijn, maar dat valt soms wel op.

Super Stardust Ultra is een heel erg leuke game om te spelen. Even wat anders dan de vele shooters die steeds uitkomen. Het is een game die je ook lekker snel tussendoor kan spelen en verslavend werkt. Even je highscore verbeteren (of dat van je vriend).. shit! Niet gelukt, snel nog eens proberen! En ga zo maar verder. Een leuke toevoeging aan de game is de co-op-modus wat het ook interessant maakt om een paar potjes met vrienden te spelen. De game is nergens ingewikkeld en speelt lekker weg, ook al is het wat jammer dat er niet veel planeten zijn om vrij te spelen. Super Stardust Ultra is wat mij betreft zeker een aanrader als je even iets anders wilt spelen.

[review pros=”+ Speelt lekker weg
+ Ziet er erg mooi en kleurrijk uit
+ Verslavend!!!!!