The Elder Scrolls V: Skyrim (Nintendo Switch) Review

Een van de meest opvallende titels die een ruim jaar geleden getoond werd bij de teaser-aankondiging van de Nintendo Switch was Skyrim. De beelden van het vijfde deel in de Elder Scrolls-reeks die getoond werden waren overduidelijk pre-rendered, maar toch was de verbazing groot. Zou deze game écht naar de Switch geport gaan worden? Zowel Nintendo als Bethesda waren er destijds als de kippen bij om te melden dat het om een indicatie ging en dat het nog helemaal niet zeker was dat Skyrim naar de Switch zou komen. Maar de langverwachte bevestiging kwam uiteindelijk toch afgelopen januari. Vervolgens heeft het alsnog bijna een jaar geduurd, maar eindelijk: we kunnen aan de slag met The Elder Scrolls V: Skyrim op onze Nintendo Switch!

Hoewel er van de daken wordt geschreeuwd hoe bijzonder het wel niet is dat we een game als Skyrim op een draagbare console kunnen spelen, valt dat in feite wel mee. Als je je bedenkt dat dit een game is die oorspronkelijk zes jaar geleden uitkwam, en dan ook nog eens op consoles die veel minder krachtig zijn dan de hardware van de Switch, is het allemaal niet zo heel speciaal. De reden dat het toch vernieuwend is om een game als Skyrim op de Nintendo Switch te zien is dan ook niet zozeer te zoeken in het technische, maar vooral in het profiel van Nintendo’s console. Eerdere draagbare spelcomputers werden ook echt als dusdanig geprofileerd. De games die erop verschenen, leenden zich vooral voor korte speelsessies of een makkelijke pick-up-and-play. Het hybride principe van de Switch heeft het mogelijk gemaakt om consolegames ook mee te nemen onderweg.

Want dat is wat Skyrim nog steeds in hart en nieren is: een échte consolegame. Goed, die leeftijd van zes jaar is er, maar nog steeds is de gameplay van een niveau dat je in weinig andere games tegenkomt. De wereld van Skyrim leeft, er is ontzettend veel te doen en door de vele keuzes die je tijdens het spelen maakt, is het ’t zonder meer waard om de game meerdere malen uit te spelen. Dat de Switch-versie van Skyrim alle eerder uitgebrachte uitbreidingen inbegrepen heeft versterkt dit alleen maar.

Ondanks dat het dus een echte consolegame is, werkt Skyrim verrassend goed op de Switch. Uiteraard docked, dan is het tenslotte een gewone console, maar ook in portable mode. In eerste instantie doordat je op ieder gewenst moment het spel kunt opslaan. Tot op de vierkante centimeter nauwkeurig. Ideaal als je snel je game af moet sluiten omdat je bijvoorbeeld moet overstappen op een andere trein. En uiteraard ook, al is dat meer een hardware-ding, door de ingebouwde sleep-mode van de Switch. Het knapste is echter het technische aspect. Dit is namelijk geen regelrechte port van Skyrim voor de Xbox 360 of PlayStation 3. Er zijn duidelijk merkbare verbeteringen aangebracht. Grafisch is het net iets minder dan de remaster voor de PlayStation 4 en Xbox One, maar het zit er dicht tegenaan. Het inladen van de grote open wereld duurt ook misschien iets langer, maar als je de laadschermen eenmaal achter de rug hebt, draait de game als een zonnetje. Exclusieve content is toegevoegd in de vorm van het Master Sword uit Zelfs, evenals de outfit van Link. Deze liggen verstopt in de game, maar zijn ook te krijgen middels de toegevoegde amiibo-support.

Andere vernieuwing is de toevoeging van optionele motion controls. ‘For reviews sake’ hebben we dit even uitgeprobeerd, en op zich werkt het prima. De game reageert vlot op je bewegingen en je kunt er zeker vijanden mee verslaan, maar met de Joy-Con (grip) of pro controller speelt het toch gewoon het lekkerst.

Dat is iets wat Skyrim sowieso al deed, lekker spelen. En op de Switch misschien nog wel meer. Zoals gezegd is dit de complete versie van de game, inclusief alle DLC en met een groot gedeelte van de bugs weggepoetst die er ten tijde van de release in zaten. Het mag dan misschien in de basis een oude game zijn, maar door alle toevoegingen die mettertijd gedaan zijn en door het feit dat Skyrim zes jaar geleden zijn tijd ver vooruit was, is het nog steeds een topper. Waar het wel een beetje wringt, is dat Skyrim voor de Switch full priced in de winkel ligt. Je tikt ‘gewoon’ 60 euro af en dat had best een beetje minder mogen zijn. Even puur vanuit de consument redenerend was 30 euro een mooie prijs geweest. Het is toch een nieuwe release met ook wat nieuwe content, dus een absolute bodemprijs hoeft het ook niet te zijn. Echter is 60 euro eigenlijk niet te verantwoorden, zonder iets af te doen aan de kwaliteit van de game overigens.

Is dit dan een must buy? Hangt er vanaf. Heb je Skyrim al tot in den treure gespeeld in de vorm van een van de eerdere releases en zou je deze versie alleen kopen ‘omdat het voor de Switch is’, dan ga je waarschijnlijk geen waar voor je geld krijgen. Heb je echter interesse in een nieuwe playthrough waarbij je kan kiezen of je thuis of in de trein/op vakantie/waar dan ook speelt? Of ben je om wat voor reden dan ook nooit eerder aan Skyrim toegekomen? Dan is dit een hele goede optie – mits je zoals gezegd bereid bent om het bijbehorende prijskaartje af te rekenen,

• Volledige Skyrim-ervaring
  • Speelt fantastisch
  • Grafisch bijna gelijkwaardig aan Special Edition