The Legend of Zelda: Tri Force Heroes Preview

Bij de meeste afspraken van de Gamescom gaat het altijd hetzelfde. Je meldt je bij de balie, maakt even kennis met de PR-persoon en die zet je dan in een zaaltje voor een presentatie of speelsessie. De PR-persoon loopt dan snel weg om de andere journalisten te begeleiden of andere belangrijke dingen te doen. Bij Nintendo verliep dit net even anders, want daar gingen we The Legend of Zelda: Tri Force Heroes spelen. Die game is gemaakt om met drie spelers gespeeld te worden en dus kregen Harmen en ik versterking van de PR-dame van Nintendo. En die hulp konden we goed gebruiken.

Met Tri Force Heroes zet Nintendo een Zelda-game neer op de 3DS die we niet eerder hebben gezien. Het is deze keer geen briljant singleplayer-avontuur, maar een ervaring die je met twee vrienden moet delen. Dit wordt heel simpel gedaan door het aanbieden van een platform-game met een heleboel puzzels die niet door één speler op te lossen zijn. Er zal samengewerkt moeten worden door alle drie de personages, de drie Links. Als voorbeeld zagen we tijdens onze game een eindbaas. In de eerste fase kan iedereen hem bestoken, maar zodra er voldoende schade is gedaan zal het monster groeien. Er zal dan één Link op de schouders van een andere Link moeten springen om het beest vanaf daar te bestoken met pijlen. Daarna gebeurt nog een keer hetzelfde, zodat je uiteindelijk met zijn drieën op elkaar staat. De onderste speler probeert de vijandelijke objecten te ontwijken, terwijl de bovenste speler met zijn pijl en boog de vijand juist probeert te bestoken. De eerste keer was dit nog een beetje een chaos, maar al snel kregen we het door en liepen we als een soepele Link-toren door het level om de eindbaas een kopje kleiner te maken.

Die eindbaas was een mooi voorbeeld van het cruciale samenspel dat Tri Force Heroes van je vraagt, maar er zullen ook kleinere puzzels in te vinden zijn. Denk daarbij aan het omzetten van hendels om teamgenoten naar de overkant van een platform te halen of op elkaar schouders klimmen om lichtbollen uit te schakelen en een deur te openen. Het belangrijkste daarbij is dat je elkaar écht nodig hebt en dat er nooit één speler vooruit kan rennen om het level alvast uit te spelen, terwijl jij nog aan het uitzoeken bent wat je moet doen. Het is dan waarschijnlijk ook het leukste om deze game met twee vrienden te gaan spelen en alles tegelijk te gaan ontdekken. Dan is alles nieuw voor alle spelers en heeft iedereen op dat moment dezelfde ervaring. Ik denk dat je er dan gewoon het meer plezier uit haalt dan wanneer één van de spelers al precies weet wat er moet gebeuren. De PR-dame van Nintendo hielp ons tijdens onze speelsessie ook om de puzzels op te lossen en hoewel dat heel handig was, voelde het toch een beetje als vals spelen.

Op de Gamescom speelden we de game in een lokale multiplayer opstelling en dat werkte bijzonder goed. Je kunt elkaar dan immers direct uitleggen wat de bedoeling is of wijzen op de fout die ze nu weer gemaakt hebben. De onderlinge communicatie verloopt gewoon lekker vlot en dat is bij Tri Force Heroes cruciaal om verder te komen. De game zal straks ook online gespeeld kunnen worden, maar helaas zal daarbij geen stem-communicatie worden ondersteund. Om toch een vorm van communicatie mogelijk te maken, heeft Nintendo gebaren toegevoegd. Jouw figuur kan bepaalde gebaren maken om te proberen iets duidelijk te maken aan de andere spelers. Deze gebaren komen als pictogrammen in beeld, zodat ze niet te missen zijn. De opties die ik in de game zag, waren nog niet heel uitgebreid en heel basaal. Zo kon ik bijvoorbeeld aangeven dat iemand naar mij toe moest komen of iemand feliciteren met een goede prestatie. De praktijk zal uit moeten wijzen of de game voldoende opties heeft om te zorgen dat de game online leuk speelbaar zal worden. Daar heb ik zelf nog wel mijn twijfels over, want zeker in een puzzelgame waar samenspel zo belangrijk is, moet je vaak net even iets meer duidelijk kunnen maken dan “Kom hier.”.

Het is dan wel niet de nieuwe Zelda-game waar de meeste fans op zitten te wachten, maar het lijkt zeker wel een leuke game te gaan worden. Tijdens de Gamescom speelsessie had ik al veel plezier en het lijkt dan ook een geweldige ervaring te gaan worden om deze game in lokale multiplayer met twee vrienden te spelen. Of het online ook zo leuk zal zijn, is nog even afwachten. Eind oktober kunnen de puzzel- en Zelda-fans dit zelf uit gaan vinden, want dan ligt de game in de winkels.