The Sims 4 Review

Ja, we hebben het echt over een nieuwe game. Of, nouja, een game die niet eerder verscheen op de consoles. Maar het moment is nu dan eindelijk daar. Jaren nadat de game op de PC en Mac verscheen is The Sims 4 eindelijk te spelen op je tv met een controller in de handen. Zo benieuwd als dat ik naar de game was, vloog de disc mijn Xbox One X in om te ondervinden of het levensstijlsimulatortje ook hier leuk was om te spelen.

Hoewel ik niet de grootste liefhebber ben van The Sims, hebben dit deel en ik al een lange achtergrond. Ik was aanwezig, daar bij de persconferentie van EA tijdens de Gamescom van 2013 toen het spel origineel aangekondigd werd. Tijdens het praatje waarbij Maxis beloofde The Sims ‘opnieuw uit te vinden’ met dit vierde deel. En de zaal ontplofte. EA had veel fans van de game ingevlogen (die allemaal op de eerste rij zaten met een groene diamant boven het hoofd) en ik merkte dat dit spel best een dingetje was. Als iemand die veel tijd in de eerste Sims had gestoken, maar daarna de franchise niet meer opgepakt had, was dit best verwonderlijk. Het is dan ook ergens best bizar om te denken dat het vier jaar heeft moeten duren voordat de game naar de consoles kwam.

Dat The Sims 4 een goede game was, stond buiten kijf. De titel heeft zich inmiddels al flink bewezen. Ik heb daar dan ook best wat uren inzitten. Op de originele platformen gaat het spel nog steeds sterk en verkopen de uitbreidingen momenteel nog steeds erg goed. Of dit betekent dat de game ook op console een hit gaat worden? Ik denk het niet. Het Sims publiek is vaker te vinden op de PC dan achter een console. Het zijn niet (alleen) de die hard spelers, maar het zijn vaak ook de mensen die niet echt gamen, maar The Sims fantastisch vinden. Ja, ik weet dat er een grote groep die hard spelers zijn die ook The Sims spelen, maar ik denk dat deze groep kleiner is dan de overige spelers. Hoe breng je die dan naar de console? Nou, niet! En daarom denk ik dat The Sims 4 op consoles gewoon voor een compleet andere doelgroep is.

Tijdens de eerste minuten spelen merkte ik echter iets waardoor dit idee compleet niet op ging. Als je The Sims naar de console brengt, breng ‘em dan ook naar console. Qua interface, besturing, menu’s en mogelijkheden merk je overal dat dit een game is die gemaakt is voor de PC en Mac. Je mist het toetsenbord en muis. De interface is niet aangepast voor de consoles, waardoor het gewoon oogt alsof je naar de originele versie kijkt. Misschien niet zo heel erg, maar wanneer er een muiscursor op je TV verschijnt die je met de pook van je controller moet besturen, merk je dat dit geen goede manier van besturen is. Ik weet dat Microsoft bezig is met het testen van muis en toetsenbord voor de Xbox One en hoop dat The Sims dit gaat ondersteunen, want nu bestuurt het gewoon niet lekker. Ja, je kunt ‘sprongen’ maken van optie naar optie waardoor je de beweging met de muis kunt overslaan, maar dit is enorm omslachtig. Hier had Maxis best even wat werk in mogen stoppen. Dit werkt niet.

Qua gameplay denk ik niet dat ik The Sims uit moet leggen. Nog steeds begin je met een Sim, een personage die je zelf aan kunt maken. Alleen, met een gezin, man of vrouw, wat jij wilt. Het is aan jou om zijn/hun leven te gaan leiden. Jij bent de baas. Je creëert een huis, zorgt voor een vast inkomen, dat ze op tijd gaan plassen, af en toe de nodige bonkie bonkie sex hebben en hygiëne en voedsel zal je in het oog moeten houden. Dat is onveranderd. The Sims is The Sims. Naarmate je Sim meer te doen heeft, contacten moet onderhouden en een gezin heeft te onderhouden wordt de game steeds uitdagender. En daar zit de fun van het spel dan ook. Het nabootsen van een echt leven. En het is onmiskenbaar dat dit concept na al die jaren nog steeds verdomd leuk is.

Echter, waar ik de ontwikkelaar even in een negatief daglicht zet, is de content. Kijk, het is een PC-game die door de jaren heen best wat uitgebreid is met uitbreidingspakketten. Dat die PC-besturing op de console niet werkt is één ding, maar dat de game heel karig aanvoelt (en je meteen tijdens het opstarten in het hoofdmenu nog eens zestig euro wil laten betalen voor extra content) is een schande. Ja, natuurlijk mag Maxis best wat DLC-pakketten uitbrengen voor de game, maar mijn god, wat mis je veel tijdens het spelen. En dat die pakketten gewoon meteen voor je klaar staan wanneer je de prijs van de game nog eens neer gaat leggen is onbegrijpelijk. Ik zou het bijvoorbeeld geweldig hebben gevonden als de game mijn EA-account kon lezen (wat gekoppeld is aan mijn gamertag) en daardoor de uitbreidingen die ik voor de PC/Mac heb meteen hier ook kon spelen. Maar nee. Niets van dat alles.

The Sims 4 voor PlayStation 4 en Xbox One zou ik je alleen aanraden als je de game nog niet eerder gespeeld hebt. Wanneer dit wel het geval is zou ik zeggen dat je het beter bij je originele platform kan houden. Daar speelt het spel lekkerder en is gewoonweg meer content te krijgen. Op de console is het te spelen, maar niet optimaal en merk je dat er duidelijk ruimte is voor betaalde content. Dus speel ‘em alleen als je ‘em nog niet hebt. En anders kun je misschien ook gewoon beter met de PC/Mac-versie starten. Zonde.

• Het maken van een Sim blijft leuk
  • Eigen moeilijkheidsgraad bepalen door zoveel mogelijk te doen
  • Concept blijft sterk