The Witcher 3: Wild Hunt Gamescom Preview

Na twee games in het Witcher-universum ontwikkeld te hebben, vindt CD Projekt RED zichzelf klaar voor het echte werk. De derde Witcher-game neemt je niet meer bij de hand. Je wordt niet meer door de game geleid, je beslist zelf wat doet. The Witcher 3: Wild Hunt is een game met een volledig open wereld, maar wil tegelijkertijd een sterkere verhalende ervaring neerzetten dan in de eerste twee games het geval was. En dat is een flinke uitdaging.

Niet geheel verrassend pakt deze derde Witcher-game de draad weer op waar het tweede deel eindigde. De sessie die aan ons gedemonstreerd werd speelde zich een paar uur na het begin van de game af. Protagonist Geralt of Rivia keert op zijn paard terug van de jacht. Gezien het open-wereld principe mag je helemaal zelf beslissen waar je heen gaat en welke quests je gaat doen. De game vormt zich naar jouw beslissingen, wat bijvoorbeeld betekent dat wanneer je besluit een bepaalde quest te volbrengen, je daarmee automatisch de mogelijkheid om een andere bepaalde quest te voltooien elimineert. Of als je tijdens een gesprek de keuze maakt voor één van drie mogelijke antwoorden, diegene waarmee je het gesprek voert jouw antwoord voor toekomstige contact met jou onthoudt en daardoor mogelijk anders op je zal reageren. Alles wat je doet heeft consequenties.

Wat meteen in het oog springt, is dat (nog?) niet de grafische kwaliteit gehaald wordt zoals we die zagen in de diverse vrijgegeven gameplaytrailers. Daar barstte alles van de details, van de omgevingen tot de character models, en dat was in de build die wij te zien kregen niet het geval. De game viel eerder in de categorie ‘oke’ dan ‘indrukwekkend’. De gemiddelde next-gen graphics van de games die op dit moment in de winkel liggen worden niet voorbij gestreefd, al moeten we zeggen dat op een bepaald moment de manier waarop het licht van de volle maan door de bomen heen scheen op een half ondergelopen moeras er wel erg mooi uitzag.

Wél erg indrukwekkend, en wat ook zeker niet op een zelfde manier mogelijk geweest was op oudere hardware, is dat je alles wat je in-game ziet, ook al is het aan de horizon, ook daadwerkelijk kunt bezoeken. Als je na het terugkomen van eerdergenoemde jacht terug bent in het dorp, zie je in de verte bergtoppen boven de horizon uitkomen. Dit wordt allemaal real-time gerenderd en is dus geen bitmapje dat dient als placeholder, deze bergen bestaan op dit moment en zijn voor jou bereikbaar. We hebben het al in andere games voorbij zien komen, maar niet op een dusdanige schaal als deze. Het komt echter over dan ooit. Oh en trouwens: geen nood dat je uren onderweg bent naar een bestemming die aan de andere kan van de map ligt, want uiteraard is er de mogelijkheid tot fast travel.

Bij de enorme schaal van de game kun je nog eens optellen dat je je doelen op verschillende manieren kunt halen. Nu is dat in de huidige tijd meer regel dan uitzondering, maar in The Witcher 3: Wild Hunt word je extra gestimuleerd om dit te doen en dus bijvoorbeeld meerdere keren dezelfde missie te voltooien. Voor iedere aparte manier waarop je een doel behaalt, krijg je een andere beloning. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een bepaald item, dan kan het zijn dat je dat bij het op een stealthy manier voltooien van een missie wel krijgt, en als je er als rambo in knalt niet.

Het laat in ieder geval zien dat CD Projekt Red een flinke hoeveelheid werk in dit project heeft gepropt – en nog steeds aan het proppen is. De ontwikkelaar heeft duidelijk de ambitie om met dezw derde Witcher-game de eerste twee delen te laten verbleken en een knaller van een next-gen titel neer te zetten. Naar aanleiding van onze eerste impressie kunnen we stellen dat ze op de goede weg zijn. The Witcher 3: Wild Hunt lijkt massaler, grootser en tegelijkertijd toegankelijker te gaan worden dan zijn voorgangers. Grafisch gezien mag het dan op dit moment nog niet zo indrukwekkend lijken als in eerste instantie het geval was, maar we hebben dan ook te maken met een enorme open wereld. Daarnaast zijn er nog een paar maanden tijd om het laatste poets- en boenwerk te verrichten. En wij hebben er vertrouwen in dat dat gaat lukken.