Toki Tori Review

Toki Tori Review

In een vorig leven verscheen Toki Tori al voor de GameBoy Color (wie kent die handheld nog?). Toen de Wii op de markt kwam bracht ontwikkelaar Two Tribes diezelfde game ook naar die console en even later verscheen er nog een versie voor de pc. Laatstgenoemde versie werd in de loop der tijd verder uitgebreid met nieuwe content en werd daarmee de ultieme versie van Toki Tori. Nu verschijnt die pc-versie opnieuw op een console van Nintendo, namelijk de Wii U. Heeft de game al die remakes wel overleefd? Of is Toki Tori zo strak getrokken dat zelfs een ei er rimpelig uit ziet naast het gele kuikentje?

Als je mijn introductie leest dan is het je waarschijnlijk al duidelijk geworden dat Toki Tori bijna een klassieker te noemen is. Het feit dat de game zo vaak opnieuw is uitgebracht is echter een goed teken, want dat betekent dat de game interessant is gebleven voor gamers. En ik zal het meteen maar zeggen: de versie op de Wii U is ook nog steeds leuk om te spelen. Uiteraard is het leuker als je Toki Tori nog niet eerder hebt gespeeld, want ik kan me indenken dat het anders wel erg saai is om te spelen. Voor de gamers die nog niet bekend zijn met dit gele kuikentje staan er genoeg puzzels te wachten om opgelost te worden. Dat is namelijk wat je doet in Toki Tori: je bestuurt het gele kuikentje door een serie levels waarbij je steeds een serie eieren moet verzamelen. Zodra je alle eieren te pakken hebt ben je klaar en ga je naar het volgende level. In de levels zijn echter verschillende hindernissen aanwezig die je met je hersenen op moet lossen.

Om de puzzels op te lossen heb je verschillende speciale krachten tot je beschikking. Toki Tori kan onder andere bruggen bouwen om over afgronden te lopen en een ijskanon gebruiken om vijanden te bevriezen. Gedurende het spel word je bekend gemaakt met de verschillende krachten en hoe je die in kan zetten. Daarbij wordt ook langzaam de moeilijkheidsgraad opgevoerd en krijg je steeds meer krachten tegelijk tot je beschikking. De game voelt in het begin trouwens wel behoorlijk makkelijk aan. De eerste levels in een wereld zijn echt bedoeld om je bekend te maken met de nieuwe krachten. Pas als je bij de laatste levels van de vijf werelden komt zal je merken dat je regelmatig opnieuw moet beginnen aan een level om het tot een goed einde te kunnen brengen. Persoonlijk had ik wel graag wat meer uitdaging gezien in de game, want nu ging ik er soms wel erg snel doorheen. Overigens heb je in een level ook de mogelijkheid om jouw acties terug te spoelen. Daardoor ben je niet verplicht om het level altijd helemaal opnieuw te beginnen, maar kan je ook terugkeren naar het moment vóórdat je die stomme actie uithaalde. Dit werkt zeer prettig en maakt de lastige levels een stuk minder frustrerend.

Deze Wii U-versie is geen simpele port geworden. Bij Two Tribes hebben ze goed gekeken naar de Gamepad van de Wii U en de controls daarop aangepast. Je kunt Toki Tori nu spelen zoals jij wilt: met de knoppen, met het touchscreen of een combinatie daarvan. Ik speelde vooral met de knoppen en gebruikte het touchscreen om te switchen tussen de krachten. Ben je gewend om alles met het touchscreen te spelen, dan kan dat bij Toki Tori ook. Druk op het scherm waar je het kuikentje naartoe wilt sturen en hij zal daar naartoe lopen. Erg goed uitgevoerd! Het enige (grote) minpunt aan de controls is dat je niet altijd even goed de controle hebt over Toki Tori zelf. Tijdens het lopen gebeurde het mij regelmatig dat het gele puzzelkuikentje te ver doorliep of juist te vroeg stopte. Op de een of andere manier heb je net niet de perfecte controle en dat kan bij sommige puzzels nog wel eens frustrerend zijn, ondanks de rewind-functie. Wat wel een mooie eigenschap is, is dat je de game volledig op de Gamepad kan spelen. Als je bedenkt dat Toki Tori oorspronkelijk van de GameBoy Color komt dan begrijp je wel dat de game perfect werkt op het (kleine) scherm van de Gamepad. En dan heeft de game ook nog eens belachelijk korte laadtijden. Het is hiermee een ideale game om even op te pakken, een paar levels te spelen en daarna weer weg te leggen.

Als je Toki Tori nog niet eerder hebt gespeeld dan is het een hele leuke puzzelgame en op de Wii U krijg je met deze versie heel veel gameplay voor je geld. De puzzels zitten goed in elkaar en je kunt de game spelen zoals jij het wilt. Dat de presentatie van de game niet perfect is ben je al snel vergeten als je probeert te bedenken hoe je Toki Tori nu toch door dit nieuwe level heen moet loodsen.

[review pros=”+ Gebruik van Gamepad
+ Korte laadtijden
+ Rewind-functie” cons=”- Soms te makkelijk