The Division Preview

Tom Clancy’s The Division

The Division Preview

The Division Preview

Een boner: het ontspannen van de spiertjes rondom de ruimtes van sponsachtig weefsel, de zogenaamde zwellichamen, waardoor deze ruimtes zich met bloed vullen en wel 8x zo groot kunnen worden. Nu is 8x iets teveel gevraagd voor deze jongen, maar van The Division krijg ik toch wel even een extreem goede, pulserende erectie. Ondanks dat het gerucht gaat dat de eerste trailer van deze game uitbracht werd voordat er ook nog maar iets in-game was gecreëerd, lijkt het alsof Ubisoft een aardige hype aan het creëren is. Onder andere op hun Facebookpagina kun je de ontwikkeling van de game volgen.

Ik ben een rasechte FPS-fan (First Person Shooter). Een Third Person (tactical) Shooter vind ik meestal onnatuurlijk, ietwat lastig en het betrekt mij minder bij de game. Een uitzondering daarop vind ik de Xcom series. Daar was het overzicht zo goed dat het niet veel uitmaakte dat de bewegingen niet echt realistisch waren. De eerste trailer van deze game deed mij dan ook een beetje aan Xcom denken. En The Division heeft dit nog beter onder controle. Omdat de game je met verschillende camerahoeken veraf of juist dichtbij het karakter brengt, word het erg dynamisch (denk aan Uncharted). De bewegingen zien er veel realistischer uit en de controls ogen allemaal redelijk simpel. Daarnaast ziet de omgeving er werkelijk fantastisch uit. Een awesome feature vind ik de plattegrond van de omgeving die als een hologram wordt afgebeeld op de straat in plaats van in een apart menu. Zo betrek je de spelers natuurlijk enorm in de game, er is namelijk geen enkel moment dat je enige gameplay moet missen.

We springen alleen iets op de zaken vooruit, want waar gaat het eigenlijk om in The Division? Een uitgebroken virus legt binnen een kleine week heel Amerika op z’n gat (soortgelijk aan I Am Legend). Jij, als lid van de Strategic Homeland Division, krijgt de zware taak te redden wat er te redden valt en een begin te maken met de heropbouw van de maatschappij. Dat omvat (onder andere) zowel het redden van overlevenden als het onderdrukken van rebellengroepen. En dit alles doe je in de volledige Massive Multiplayer Online game die The Divison heet. Je speelt zowel tegen ‘echte’ spelers als tegen AI-gestuurde tegenstanders. De vergelijking als MMO met World of Warcarft is dan ook snel gemaakt, maar toch gaat het bij The Division anders worden. Het is bijvoorbeeld niet het geval dat je mensen aan hoeft te spreken om missies aan te gaan. Er zijn talloze missies beschikbaar die je op elk willekeurig punt in de game kunt gaan doen. En als je verwacht dat er een soort van Prestige gradatie in zit om zo te levellen, dan heb je het mis. Je zal wel meer skills kunnen vergaren en je wapens kunnen upgraden, maar er is geen sprake van een rang of iets dergelijks.

In de game krijg je maar een kleine hoeveelheid hulpmiddelen tot je beschikking. Zo krijg je bijvoorbeeld een beperkt aantal rantsoenen en je munitie is ook schaars. Het concept hierachter is dat je als speler de wereld gaat ontdekken en verkennen, mede om dus munitie, wapens en eten te vergaren om jezelf zo in leven te houden. Naast alles wat je in de game kan doen, kun je ook via een zogeheten Companion App op je tablet (en/of je telefoon, dat is nog niet bekend) meedoen in de game. Zo zou je via je tablet de plattegrond van de omgeving kunnen zien en vanuit daar selecties maken om je medestanders te helpen. Dit varieert van het markeren van tegenstanders zodat ze in-game op de map van je team komen te staan, tot het genezen van je gewonde spelers, maar ook het inroepen van een support (denk aan een drone). The Division lijkt alle ingrediënten te hebben van een geweldige game. De nieuwe Snowdrop engine moet het een grafisch spektakel maken, waarbij de focus vooral ligt op licht, schaduw en nog mooiere destructie van de omgeving (explosies, vuur en rook).

De game is pasgeleden officieel is uitgesteld tot 2015, maar daar heb ik geen enkel probleem mee. Ik heb liever dat ze flink de tijd nemen om een enorm vette game af te leveren, dan dat het gehaast voelt en het ten koste gaat van de gameplay, graphics, verhaallijn, of wat dan ook (Watch_Dogs anyone…?). Neem maar lekker de tijd jongens, ik heb geduld. Geef mij tegen die tijd een fantastisch geile game en elke vertraging is vergeven en vergeten.