Top 10 Current-Gen IP: Waar is Mirror’s Edge?

Top 10 Current-Gen IP: Waar is Mirror’s Edge?

Afgelopen dagen hebben we op GameParty laten zien wat volgens ons de 10 beste IP’s zijn op de huidige generatie consoles. Eerlijk is eerlijk, het is een hele mooie top 10 geworden die op een democratische manier is samengesteld door de gehele redactie. Toch vind ik het een groot gemis dat ik in de hele top 10 nergens de game Mirror’s Edge terug kan vinden. Die kan volgens mij toch wel bestempeld worden als een van de meest vernieuwende IP’s op de huidige consoles en had dan ook zeker een plekje in de top 10 verdiend. Ik zal uitleggen waarom.

Met Mirror’s Edge deed EA iets gewaagds: het kwam met iets nieuws. Electronic Arts stond tot die tijd vooral bekend als een uitgever die alleen maar vervolgen uitbracht op bekende franchises als The Sims, FIFA en Need for Speed. Met Mirror’s Edge lieten ze zien dat ze wel degelijk de moed hebben om een nieuwe IP op de markt te zetten. Mirror’s Edge was namelijk een First Person Free Running game, een hele mond vol. Je speelt Faith, een runner die opgejaagd wordt door de politie in een futuristische wereld. Als Faith ren, klauter en spring je vooral over daken van gebouwen en kijk je regelmatig in een diepe afgrond. Ze is echter niet alleen op de vlucht, ze kan namelijk ook een robbertje vechten en weet hoe ze om moet gaan met wapens. Het mooiste is dat alles dus vanuit het eerste persoons-perspectief in beeld gebracht wordt. Dit waren we al gewend van het rondlopen met een gun in je handen, maar niet van het omhoog rennen tegen muren, het glijden onder buizen en het zwaaien aan vlaggenmasten. Als je de ‘flow’ in een level te pakken hebt dan gaan alle acties naadloos in elkaar over en voel je je bijna onoverwinnelijk. DICE weet al deze acties heel goed in beeld te brengen, zonder dat je misselijk wordt van het spelen van de game.




Mirror’s Edge was in zijn tijd uniek in zijn soort, maar heeft daarna als inspiratie gediend voor enkele andere titels. Zo zal je in het komende Dying Light kunnen freerunnen tussen de zombies in een post-apocalyptische wereld. Of kijk eens naar het recentere Bit.Trip Presents Runner 2 op de Wii U. Dat is dan wel een 2D-game, maar de gameplay lijkt verdacht veel op Mirror’s Edge. Je moet op het juiste moment op de juiste knop drukken om de obstakels te omzeilen die je in de levels tegenkomt. Maar de invloed van Mirror’s Edge gaat verder dan de games die dezelfde gameplay hebben. Er zijn verschillende elementen die ook hun weg hebben gevonden naar andere genres, zoals de huidige first-person shooters. Daar kun je tegenwoordig met een sierlijke zwaai over lage obstakels heen springen, een element dat is geïntroduceerd in Mirror’s Edge. In veel huidige singleplayer games wordt je route door het level vaak aangeduid met onopvallende markeringen in de vorm van kleuren of lichten. Ook dit komt uit Mirror’s Edge, waar de ideale route door een level met kleuren wordt aangegeven.

Is alles dan goed aan Mirror’s Edge? Helaas niet. Zo is de game met negen hoofdstukken aan de korte kant, werkt de besturing niet altijd even goed en zijn er geen multiplayer-opties. Opmerkelijk is wel dat de pers zeer enthousiast was over Mirror’s Edge, maar dat een direct succes bij het grote publiek uit is gebleven. Na de release in november 2008 duurde het enkele maanden voordat er één miljoen exemplaren waren verkocht, terwijl de game op zowel de Xbox 360, PlayStation 3 als de PC verscheen. In eerste instantie leek er dan ook geen vervolg te komen, maar in de loop der tijd werd de vraag naar meer free running gameplay steeds groter. Steeds meer gamers begonnen te roepen om een vervolg en tijdens de E3 van dit jaar wisten DICE en EA eindelijk die vraag te beantwoorden. Er komt een Mirror’s Edge 2 uit op de Xbox One, PlayStation 4 en de PC. Het concept is ondertussen niet zo nieuw meer, maar ik heb toch nog hoge verwachtingen van dit vervolg. Het heeft dan ook een voorganger die de lat behoorlijk hoog heeft gelegd. Hopelijk weet DICE met een sierlijke sprong ruim over die lat te komen.

Mirror’s Edge is geen perfecte game, maar als je ziet welke invloed hij heeft gehad op vele andere games dan had ‘ie naar mijn idee wel een plekje in de top 10 verdiend. Helaas heeft de game bij de meerderheid van de redactie blijkbaar geen grote indruk achtergelaten. Hopelijk weet deel 2 wel genoeg indruk te maken, zodat we (wanneer we aan de vooravond staan van de opvolgers van de Xbox One en de PlayStation 4) ons deze game nog wél kunnen herinneren.

Stond aan de babywieg van GameParty en is verantwoordelijk voor de gehele website. Noem het de grote eindbaas.