TrackMania Turbo Review

TrackMania Turbo Review

Als je ooit een LAN-Party hebt bezocht, is er een dikke kans dat je mensen TrackMania hebt zien spelen. Of wanneer je zelf een race-fan bent met een pc, hele grote kans dat je dan ooit wel eens een TrackMania-game hebt gespeeld. De titel is al best een tijdje een grote naam op de pc, ook omdat het in bepaalde versies gewoon free-to-play is. Zelf ben ik ook eens voor TrackMania gevallen, toen ik voor de lol de game downloadde. Het spel maakte ooit al eens de oversteek naar Nintendo: er kwamen TrackMania-games voor de Wii en de Nintendo DS. Nu maakt TrackMania dan voor het eerst de oversteek naar de ‘traditionele consoles’. Worden we blij van de eerste TrackMania op de Xbox One en de PlayStation 4?

Voor wie TrackMania niet kent: het is eigenlijk heel simpel. In plaats van dat je echt in een race probeert als eerste over de finish te komen, draait het in TrackMania vooral om een race tegen de klok. Een beuk uitdelen aan een tegenstander? Een andere raceauto even flink afsnijden in een bocht? In TrackMania zit dat er niet in. De tegenstanders die je eventueel zult zien op je scherm, daar kun je zonder pardon doorheen racen. Op korte tracks moet je gewoon een zo snel mogelijke tijd neerzetten. Dit doe je natuurlijk wel in een aantal verschillende disciplines. Zo zijn er vier verschillende omgevingen, met allemaal een eigen auto. Wel is deze auto voor iedere speler hetzelfde. Een gelijk speelveld dus: in TrackMania draait het allemaal om pure skills.

Er zijn dus vier verschillende omgevingen in TrackMania. Allereerst is daar Canyon Grand Drift. Zoals de naam eigenlijk al zegt moet je hier in een versie van de Grand Canyon voornamelijk driften. Verwacht een hoop haarspeldbochten. Daarnaast is er nog Valley Down & Dirty: dit zijn voornamelijk een soort van korte rallytracks met een hoop korte bochten. Ook is er nog de Rollercoaster Lagoon. In dit tropisch paradijs zul je soms racen over echte stukken achtbaan, waarbij je niet vies moet zijn van een looping of twee op zijn tijd. De laatste omgeving is het stadion, de bekendste TrackMania-omgeving die er is. Hier ga je voor volle grip en een snelle tijd. Precisie is hier heel belangrijk. Om te kunnen oefenen met de vier omgevingen staan er 200 circuits voor je klaar in de singleplayer. Deze lopen steeds in moeilijkheidsgraad op: haal je een bepaald aantal medailles in een serie circuits, dan speel je moeilijkere circuits vrij. Op deze manier krijg je steeds meer controle over de auto en zul je ook steeds snellere tijden neerzetten. Wel moet worden gezegd dat de game soms ineens een rare leercurve heeft. Deze is een beetje te vergelijken met de circuits in Rollercoaster Lagoon: soms heel vlak, dan weer heel steil. Ook worden bepaalde elementen helemaal niet uitgelegd; zo kwam ik er na 10 uur spelen pas achter dat ik een salto kon doen om een snelheidsboost te krijgen.

Heb je eenmaal wat uurtjes in de singleplayer zitten, dan is het tijd om te multiplayer van TrackMania Turbo op te zoeken. In deze mode speel je tegen maximaal honderd andere racers. Je ziet steeds de ghosts van de andere spelers op je scherm zodat je elkaar niet in de weg zit. Maak je een foutje, dan ben je met een druk op de knop weer terug bij start. Op je scherm zie je steeds hoeveelste je staat in de rankings. Ben je na 5 of 10 minuten de snelste, dan heb je gewonnen. Dat klinkt heel simpel, maar TrackMania is absoluut niet makkelijk. TrackMania is een goed voorbeeld van ‘easy to pick up, hard to master’. Snij je net een bocht verkeerd aan, dan kan dat het verschil betekenen tussen de 1e en de 40e plaats. Toch voelt de game nooit oneerlijk aan. Nooit heb ik dan ook lag gehad tijdens het spelen: de game blijft heerlijk lopen. Ook is het ontzettend makkelijk om een game te vinden en hebben de servers het eigenlijk nooit moeilijk. Tijdens de gratis beta en tijdens de launch van de game heb ik geen enkel probleem ondervonden. Zo kan het dus ook!

Als je een race-sessie aanmaakt, kun je ervoor kiezen om een tracklist samen te stellen uit de 200 circuits die Nadeo al voor je gemaakt heeft. Maar je kunt ook met de uitgebreide track-editor aan de slag. Die kent bovendien drie verschillende gradaties: van heel simpel tot enorm uitgebreid. Zo kun je als je wilt binnen een paar seconden een circuit samenstellen. Maar wil je een waar kunstwerk van je circuit maken, dan kan dit ook. Zo heb ik al een hoop mooie circuits online voorbij zien komen en vind ik het ongelofelijk hoe mensen toch altijd van die duizelingwekkende creaties kunnen maken. Zo ontstaat er online ook een mix tussen snelheid en stunts. Er zijn circuits waarbij het draait om net die paar tienden van je tijd af te snoepen, maar er zijn ook circuits waarbij het al een hele prestatie is dat je de finish haalt. Overigens moet het wel mogelijk zijn om de finish te halen, anders kun je je circuit niet online gebruiken. Ben je niet zo’n fan van online? Dan kent TrackMania Turbo ook een splitscreen-mode voor maximaal vier spelers. Ook kun je met maximaal 15 anderen de hotseat-mode spelen. Hiermee is TrackMania Turbo de ideale party-game geworden.

Als racefan weet je waarschijnlijk wel hoe verslavend het kan zijn om steeds een snellere tijd neer te zetten in time-trails. TrackMania Turbo heeft deze discipline verheven tot een fantastische game. De overgang van pc naar consoles gaat vlekkeloos: nooit heb ik last gehad van lag of haperende servers. Doordat je naast de 200 circuits ook nog eens met de fantastische track-editor aan de slag kan, is TrackMania Turbo eigenlijk oneindig speelbaar. Doordat de game zo heerlijk loopt, is de verslavingsfactor enorm. Toch nog even een extra online potje, of toch nog heel even de tijd voor de gouden medaille proberen te verbeteren offline. Dat de leercurve dan af en toe wat scheef is, dat neem ik dan maar voor lief. Dat de muziek soms iets te opzwepend (lees: erg irritant) is, dat neem ik ook maar voor lief. Doe jezelf een lol en haal TrackMania Turbo in huis. De game is ook nog eens voor een zacht prijsje verkrijgbaar. Dit is sowieso een van de beste racegames die je dit jaar gaat spelen.

[review pros=”+ Ontzettend verslavend
+ Ziet er fantastisch uit
+ Online element werkt zonder enig probleem