Transformers: Rise of the Dark Spark Review

In het verleden zijn er verschillende titels vanuit de Transformers-hoek gekomen. Niet elke game was even sterk als de ander, maar in de laatste jaren zijn er verschillende avonturen aan ons voorbijgetrokken die het spelen meer dan waard waren. War/Fall of Cybertron bracht ons sterke gameplay die de franchise eer aan deed, Rise of the Dark Spark moet deze titels op te zien volgen. Nu er een andere ontwikkelaar achter het spel zit is de vraag alleen of dat de game ook lukt.

Een andere ontwikkelaar die zich buigt over een bestaande franchise kan compleet verkeerd aflopen. Maar toch zijn er ook succesverhalen te noemen. Kijk naar 343 Industries die met Halo 4 bewezen dat de franchise ook bestaansrecht heeft na Bungie. Lukt het Edge of Reality om de schoenen van High Moon Studio’s te vullen? Nee. Eigenlijk niet. Een Transformers-titel moet twee dingen goed doen om met veel weg te komen. Het transformeren tussen voertuigen en de robot moet leuk zijn en het opblazen van tegenstanders mag niet vervelen. Rise of the Dark Spark weet deze punten beide niet succesvol te brengen. Daarnaast lukt het de ontwikkelaar ook niet om je vast te houden door middel van het verhaal. Dat is zo inwisselbaar als de gemiddelde dubbele flippo.

De Decepticons willen de Dark Spark vinden, de Autobots moeten ervoor zorgen dat dat niet lukt. Het is de complete synopsis voor Rise of the Dark Spark. Waar War/Fall of Cybertron je een Autobot en Decepticon-campagne bracht, wisselt de ontwikkelaar hier de twee facties steeds om en om af. Zonder reden verander je van kant in de oorlog en zal de niet-kenner af en toe niet begrijpen waar hij mee bezig is. Dat op een gegeven moment de kant van de Decepticons haast niet meer aan bod komt zodat de Autobots (uiteraard) kunnen winnen, voelt laf en makkelijk. Het brengt verwarring in een game die om één ding moet draaien: het afmaken van de tegenstander.

Anders dan in de Cybertron-titels probeert Rise of the Dark Spark nu ook verhalen op aarde te vertellen. De ontwikkelaar probeert de nieuwe film, Age of Extinction, een beetje mee te nemen in het verhaal waardoor we niet steeds in grijze, transformerende gangen opereren. Het is bijzonder jammer dat deze aardse levels niet goed in elkaar zitten. Het level design voelt nergens goed aan, grafisch valt het enorm tegen en de afwisseling van omgeving komt hierdoor geforceerd over. Ik mis de grijze gangen van Cybertron, dat kan geen goed teken zijn. De momenten die je speelt op andere planeten zijn memorabel doordat ze anders ogen, maar nooit brengen ze de wauw-factor.

De wapens die je tijdens de missies kunt gebruiken zijn gevarieerd. Stuk voor stuk werken ze anders, hebben ze een andere uitwerking en is het zaak om ze te leren gebruiken. Denk van standaard wapens zoals een minigun en shotgun tot aan wapens die elektrische straling kunnen schieten en meerdere vijanden in één keer om kunnen leggen. Helaas zijn de vijanden vaak hetzelfde waardoor het niet lang leuk blijft om de wapens op ze te gebruiken. De vijanden zijn namelijk niet al te slim in Rise of the Dark Spark en dat is erg zonde. Die momenten dat ze cover nemen nadat je ze hebt beschoten is het veel te makkelijk om ze weer uit de tent te lokken. De ‘Titan’ Decepticons zijn anders. Deze reageren beter op je acties en proberen je kogelregen daadwerkelijk te ontwijken.

Het grootste ergerpunt is wel dat het vechten in voertuigvorm nooit iets toe weet te voegen. Dit terwijl het in een game die de Transformers naam draagt toch bijzonder belangrijk is. Wanneer je transformeert in een auto of vliegend schip zijn de controls allesbehalve doeltreffend. Tijdens gevechten in deze mode ging ik vaker dan eens de fout in, puur omdat de besturing het een beetje af liet weten. Hoewel deze problemen zich vaak aandienen wanneer je op het land speelt met een wagen, valt het gelukkig in de lucht nog wel mee. Daar is het echter bijzonder irritant dat er geen radar aanwezig is waardoor je vaak niet weet waar je vijanden zich verschuilen. Aangezien ze overal om je heen kunnen zitten resulteert het vaak in een onnodig potje verstoppertje spelen, iets waar je geen trek in hebt in een game als deze. Vijanden die op andere hoogtes zitten en net uit het zicht zijn, zijn hierdoor frustrerend. Helemaal wanneer je weet dat je vaak pas verder kunt wanneer iedereen dood gemaakt is.

Eerder legde ik al de link met ‘Age of Extinction’. Dat deed ik niet zomaar. Ook in Rise of the Dark Spark zijn de Dinobots aanwezig. Hoewel je er tijdens de singleplayer maar eentje kunt spelen, kun je online met meerdere van deze brute bots aan de slag. Ook de Insecticons zijn daar aanwezig. Tijdens het spel kun je jouw wapens steeds beter maken door middel van een upgrade-systeem. Hoewel dit goed in elkaar steekt, mist het net dat beetje diepgang waardoor het echt interessant kon worden. Wel is het aan te raden zodat je in de co-op Escalation mode sterker bent. Met drie andere spelers neem je het op tegen 15 waves van steeds sterker wordende vijanden. Vergelijk het met Horde uit Gears of War en Firefight uit Halo. Stiekem is deze kant van de game interessanter en leuker om te spelen dan het verhaal. Waar de singleplayer ongeinspireerd en kaal aanvoelt, was het Escalation waar ik veel plezier wist te behalen.

Transformers: Rise of the Dark Spark is verschenen op zowel last- als new-gen consoles. De game die ik speelde bevond zich op de Xbox 360. Ik kan dus niet spreken over de grafische kwaliteiten op de PlayStation 4 en Xbox One. Over de last-gen versie kan ik echter zeggen dat de ontwikkelaar duidelijk op de feiten achterloopt. Lelijke, platte textures (die soms te laat inladen, moet je nagaan!), rafelende randen, pop-up op gebouwen, noem het maar op. Optimalisatie lijkt hier niet te zijn toegepast. Het is verschrikkelijk jammer.

Waar Transformers: War/Fall of Cybertron konden rekenen op positieve reacties vanuit de pers en de gamers, is het Rise of the Dark Spark die weer laat zien dat de gemiddelde gelicenseerde game niet de middenmoot weet te ontstijgen. Sterker nog, de titel is zo’n stap terug ten opzichte van dat wat vooraf ging, dat we niet eens over de middenmoot mogen spreken. Transformers is een franchise die beter verdient dan dit.

[review pros=”+ Peter Cullen wederom de stem van Optimus Prime
+ Escalation” cons=”- Grafisch achterhaald
– Gameplay stelt niets voor